Japan overweegt verkoopverbod auto’s met verbrandingsmotor

0

Japan overweegt vanaf 2030 of 2035 een verbod op de verkoop van brandstofauto’s. Minister-president Yoshihide Suga pleitte er in oktober al voor om de CO2-uitstoot in 2050 tot 0 te reduceren.

Diverse Japanse autofabrikanten, zoals Nissan, zeggen al klaar te zijn voor een verkoopverbod voor auto’s met een verbrandingsmotor. Groot-Brittannië gaat hier bijvoorbeeld vanaf 2030 toe over en ook in diverse landen in de Europese Unie, waaronder Nederland, wordt aan een dergelijke verbod gewerkt. In Japan zouden nog wel hybride auto’s (waar met name Toyota haar geld mee verdiend) verkocht mogen worden.

Als de plannen doorgaan, dan mogen diesel- en benzineauto’s over 10 à 15 jaar niet meer verkocht worden in Japan. De plannen worden volgende week officieel aangekondigd en zijn onderdeel van de klimaatmaatregelen van de regering Suga. Die overlegt nu nog met autofabrikanten over de details van het verbod. Japan is op dit moment nog erg afhankelijk van fossiele brandstoffen. Hoe de regering de ambitieuze doelstelling wil waarmaken, is nog niet helemaal duidelijk.

Een concreet jaartal is er dus nog niet, maar de hoogste woordvoerder van het Japanse Ministerie van Industrie laat weten dat er vóór het einde van het jaar een uitgewerkt plan op tafel ligt. Daarover is de regering Suga momenteel in gesprek met experts. Of het verkoopverbod vanaf 2030 gaat gelden op pas in 2035 ingaat, moet dus nog blijken. Als Japan later deze maand wél met een concrete deadline komt, zou het land het tweede G7-lid zijn dat een dergelijke maatregel invoert.

Japan is de op 4 na grootste ter wereld als het gaat om CO2-uitstoot, dus er valt een forse winst te behalen. Autofabrikanten in dit Aziatische land zijn overigens al druk bezig met de ontwikkeling van elektrische modellen. Toyota zet echter ook fors in op waterstof. De elektrische modellen die het merk momenteel ontwikkeld, zijn primair bestemd voor de Chinese markt. Honda heeft inmiddels de E gelanceerd, maar door een uitgedund dealerapparaat verkoopt die in Europa niet geweldig. In Japan is dit model nog maar kort verkrijgbaar. Nissan start volgend jaar met de verkoop van een elektrische SUV, genaamd Ariya (zie hoofdfoto).

Overigens lijkt het jaar 2030 een soort omslagpunt te vormen voor autofabrikanten. Volvo wil vanaf dat jaar alleen nog maar volledig elektrische auto’s in haar showroom hebben staan. In het premium segment zijn Bentley en Rolls-Royce ook om. Het Volkswagen concern steekt de komende jaren 71 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Daarmee wil het bedrijf Tesla van de troon stoten als marktleider in het segment voor emissievrije personenwagens. Die speler ziet zich echter wel doorgroeien naar een verkoopniveau van 2 miljoen auto’s.

Reageren is niet mogelijk.