Prijs vergelijking Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

0

Mitsubishi start in het voorjaar van 2021 met de levering van de Eclipse Cross PHEV. De plug-in hybride SUV is naar eigen zeggen het technologische vlaggenschip van het merk in Europa, maar tegelijkertijd toch ook het uitzwaai model. Want na deze Eclipse Cross PHEV zal Mitsubishi geen nieuwe auto’s meer introduceren in onze marktregio.

De introductie van de stekker hybride variant van de Eclipse Cross wordt gecombineerd met een facelift voor de hele modelreeks. Volgens Mitsubishi is er nu sprake van een krachtiger ontwerp, een hoogwaardiger interieur en toegenomen bagageruimte. De Eclipse Cross PHEV maakt gebruik van de beproefde Twin Motor 4WD aandrijftechniek van de Outlander, die sinds de introductie in 2013 is uitgegroeid tot de bestverkochte plug-in hybride in Europa. In diens kleinere broertje is die goed voor een elektrische range van 45 kilometer, een CO2-emissie van 46 gram/km en 1.500 kilo trekgewicht.

De voor- en achteras permanent worden aangedreven door een separate elektromotor met een vermogen van respectievelijk 82 pk en 95 pk. Zij worden gevoed door een lithium/ion batterij met een capaciteit van 13,8 kWh, die zich in de bodem van het voertuig bevindt. Onder de kap ligt een 2,4 liter 4 cilinder benzine krachtbron die functioneert volgens het Atkinson principe. De motor is specifiek ontwikkeld voor toepassing in plug-in hybride auto’s en is (zonder tussenkomst van een versnellingsbak) verbonden met de generator en de voorwielen.

Met ingeschakelde EV modus heeft de Eclipse Cross PHEV een elektronisch begrensde topsnelheid van 135 km/u. Als de batterij leeg raakt of een extra krachtige acceleratie gevraagd wordt, start de benzinemotor automatisch om de generator aan te drijven. Met de opgewekte stroom wordt de batterij opgeladen, terwijl de voor- en achteras onveranderd worden aangedreven door de elektromotoren. Zodra de batterij voldoende is opgeladen, schakelt het systeem automatisch terug op de EV modus. De benzinemotor kan via een directe overbrenging ook de voorwielen aandrijven, met ondersteuning van de elektromotoren. Deze modus wordt automatisch geactiveerd bij snelheden boven de 135 km/u. Het aandrijfsysteem kiest hiermee de efficiëntste combinatie van de 3 krachtbronnen.

De bestuurder kan de werking van het hybride systeem overrulen met een druk op de Save of Charge knop. In de eerste modus werken de 3 krachtbronnen zo efficiënt mogelijk samen, terwijl het actuele laadniveau van de batterij op peil wordt gehouden. Bijvoorbeeld om het laatste deel van de route in stadsverkeer volledig elektrisch af te leggen. In de Charge modus wordt de benzinemotor gedwongen om de batterij tot 80 procent op te laten. Tevens kan de efficiency van de Eclipse Cross PHEV verder geoptimaliseerd worden met het regeneratieve remsysteem, waarbij de energie die vrijkomt bij het vertragen wordt opgeslagen in de batterij. Daarbij is de remkracht in 5 stappen te wijzigen via de flippers achter het stuurwiel. Hoe krachtiger de vertraging, hoe meer energie wordt teruggewonnen.

Met de 3,7 kW boordlader van de Eclipse Cross PHEV is de batterij bij een AC laadpunt (16 Ampère) in circa 4 uur volledig opgeladen. Indien gewenst, kan de batterij ook met een Chademo stekker worden opgeladen bij een DC snel laadstation. In dat geval duurt het 25 minuten om de batterij tot 80 procent op te laden. Verder is de Eclipse Cross PHEV standaard geschikt voor bi-directioneel laden (V2X). Dat betekent dat de batterij ook stroom kan terugleveren, bijvoorbeeld om stroom uit zonnepanelen op te vangen en terug te leveren aan huis. Maar ook om het elektriciteitsnet te helpen balanceren, waarbij een overschot aan zon- en windenergie door de autobatterij wordt opgevangen en teruggeleverd als dat nodig is. Dit wordt in algemene zin beschouwd als een zeer belangrijke innovatie voor de energietransitie.

De Eclipse Cross PHEV is voorzien van permanente vierwielaandrijving, die continu de juiste hoeveelheid aandrijfkracht naar de wielen stuurt op basis van grip en rij situatie. Het systeem maakt gebruik van Mitsubishi’ beproefde Super-All Wheel Control (S-AWC) met Active Yaw Control (AYC), waarmee de verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen geregeld wordt. Tegelijkertijd regelt Active Stability Control (ASC) de remkracht per wiel en de vermogensafgifte van de motoren, wat volgens Mitsubishi resulteert in een optimale wegligging in bochten en maximale tractie onder alle omstandigheden. De aansturing van S-AWC is afhankelijk van de gekozen modus via de Drive Mode selectieknop (Tarmac, Gravel, Snow, Normal en Eco).

De PHEV uitvoering is zoals gezegd is gebaseerd op de vernieuwde Eclipse Cross met een aangepast exterieurdesign. Kenmerken van de facelift zijn een ander Dynamic Shield frontdesign met een hertekende grille plus bumper, slankere LED koplampen en nieuw ontworpen LED dagverlichting. Aan de achterzijde hebben de horizontale verlichting en de dubbele achterruit plaatsgemaakt voor een geheel nieuwe achterklep met een enkele ruit en anders vormgegeven LED achterlichten. De Eclipse Cross PHEV is door alle ingrepen 14 centimeter langer geworden, waarbij vooral de overhang achter is toegenomen (+10,5 cm). Hierdoor is ook de bagageruimte gegroeid tot 471 liter (+23 liter). Met omgeklapte achterbank leuning is de inhoud uit te breiden tot 1.108 liter.

In het interieur hebben de ontwerpers volgens Mitsubishi extra nadruk gelegd op de horizontale uitlijning van het laag geplaatste dashboard. Dit moet de visuele breedte van de cockpit versterken en het zicht naar voren optimaliseren. Het infotainment systeem Smartphone link Display Audio (SDA) met een nieuw ontworpen 8 inch touchscreen behoort tot de standaarduitrusting. Het scherm is dichter bij de bestuurder geplaatst en bevat nu 2 draaiknoppen voor een snellere bediening van diverse functies. De touchpad op de middenconsole als extra bedieningselement van het SDA systeem, is bij de vernieuwde Eclipse Cross achterwege gelaten om meer bergruimte te creëren. Ook nieuw zijn de hoofdsteunen achterin voor betere bescherming en comfort voor passagiers op de achterbank, terwijl de verstel mogelijkheden van de bestuurdersstoel zijn uitgebreid. De bediening geschiedt elektrisch.

Het aanbod van carrosseriekleuren en stoelbekleding is herzien en uitgebreid. Nieuw is de witte carrosseriekleur in de Diamond kleurenserie (zie foto’s). Net als bij de bestaande kleur Red Diamond betreft het een speciaal ontwikkelde lak die met behulp van een bijzondere spuittechniek in meerdere lagen wordt aangebracht. Deze techniek, waarbij ook meermaals een uithardingsproces aan te pas komt, creëert volgens Mitsubishi een bijzonder heldere, parelmoer witte kleur met een metaalachtige glans. Daarnaast zijn er nieuw ontworpen 18 inch lichtmetalen velgen.

MitsubishiFordHyundai
Eclipse CrossKugaIoniq
PHEV 4WD Intense
PHEV TitaniumPHEV Premium
37.990 euro37.925 euro38.095 euro
KiaRenaultSeat
NiroCapturLeon
PHEV Dynamic+Plug-in Initiale PariseHybrid FR
38.695 euro37.190 euro37.550 euro
SkodaToyotaVolkswagen
OctaviaPriusGolf
PHEV BusinessPlug-in DynamiceHybrid Style
37.690 euro39.495 euro39.835 euro

De levering van de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV start eind eerste kwartaal 2021. De prijslijst start bij 37.990 euro voor de Intense uitvoering. Die beschikt standaard over onder meer 18 inch lichtmetalen wielen, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, cruisecontrol en het Smartphone link Display Audio (SDA). De overige uitvoeringen en specificaties worden later bekendgemaakt.

Reageren is niet mogelijk.