Topman van Ferrari verlaat zijn post UPDATE

0

Louis Camilleri, de man die achter het stuur plaatsnam bij Ferrari na de dood van Sergio Marchionne, houdt het voor gezien. Hij worstelde al met een corona besmetting en zegt nu om persoonlijke redenen te stoppen als CEO.

De 65-jarige Egyptenaar van Maltese afkomst werd in juli 2018 bij tabaksbedrijf Philip Morris weggekocht om de functie als hoofd van Ferrari over te nemen van Sergio Marchionne, die op dat moment in het ziekenhuis lag en kort daarna op 66-jarige leeftijd overleed. Camilleri vindt het nu na een relatief korte periode mooi geweest. Een precieze reden voor zijn vertrek bij Ferrari geeft hij niet, maar volgens verschillende bronnen zou hij al een aantal weken worstelen met een Covid-19 besmetting. Hiervoor heeft hij zelfs een periode in een ziekenhuis moeten doorbrengen. Inmiddels zou Camilleri wel aan het herstellen zijn, maar dat betekent dus niet dat hij de draad bij Ferrari weer oppakt.

Er wordt gespeculeerd dat het corona virus niet de enige reden voor het opstappen is. Camilleri (65) kan wel terugkijken op een 2,5 jaar lange werkperiode waarin het Ferrari voor de wind is gegaan. Financieel gezien profiteerde de sportwagenspecialist van de introductie van diverse modellen (de F8 Tributo, de Monza, de Roma en de stekker hybride SF90) die het productievolume flink opstuwde. In 2019 bouwde de fabrikant op jaarbasis voor het eerst meer dan 10.000 auto’s. Die waren goed voor een winstmarge van liefst 33,7 procent en 1,38 miljard euro dat op de spaarrekening kon worden bijgeschreven. Ferrari zal ook dit jaar en in de komende jaren de vruchten kunnen blijven plukken van het werk van Camilleri. De nu afzwaaiende topman is overigens geen groot fan van elektrificatie. Hij zei vorige maand nog dat Ferrari nooit volledig emissievrij gaat worden. Hij verwachtte ook niet meer mee te maken dat Ferrari de helft van haar verkopen zou genereren met elektrische sportwagens. Die voorspelling is nu dus uitgekomen.

John Elkann zal de taken van Camilleri overnemen als interim CEO tot het moment dat de Raad van Bestuur van Ferrari een opvolger heeft gevonden. In een verklaring schrijft Camilleri het volgende: “Ferrari is een onderdeel van mijn leven geweest en het was een privilege om CEO te zijn. Mijn bewondering voor de bijzondere mannen en vrouwen in Maranello en voor de passie en toewijding die ze hebben met alles wat ze doen, kent voor mij geen grenzen. Ik ben trots op de prestaties die we hebben geleverd en weet dat de beste jaren van Ferrari nog moeten komen”. Elkann zal de functie van interim CEO niet lang waarnemen. Reden is dat hij de voorzitter van de Raad van Bestuur van Stellantis wordt; het fusiebedrijf van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en PSA. Dit huwelijk wordt binnenkort formeel gesloten. Elkann is niet bepaald een onbekende in autoland. Als nazaat van de Agnelli familie is hij momenteel topman van FCA. Of de nieuwe CEO van Ferrari voor wat betreft elektrificatie van het gamma een andere koers gaat varen, is niet zeker.

Camilleri was ook nog bestuursvoorzitter van Philip Morris International (bekend van onder meer Marlboro), maar ook dat bijltje gooit hij nu neer.

 

UPDATE

Mike Manley, de huidige CEO van Fiat Chrysler Automobiles, wordt mogelijk de opvolger van Camilleri. Nog deze maand kiest de Raad van Bestuur van Ferrari naar verwachting een nieuwe topman. De keuze voor Manley lijkt logisch. Als gevolg van de fusie van FCA met PSA komt zijn functie namelijk te vervallen. De leiding bij Stellantis komt in handen van Carlos Tavares. Die is nu nog de topman van PSA. Aangezien Manley behoorlijk wat ervaring heeft in de auto-industrie, niet in de laatste plaats in Italië, zou het logische zijn als hij nu bij Ferrari aan de slag gaat.

Toch is Manley niet de enige kandidaat die in de Italiaanse media wordt genoemd. Andere namen die de revue passeren, zijn Davide Grasso (operationeel directeur bij Maserati) en Stefano Domenicali, die voorheen de scepter zwaaide bij Lamborghini. Maar omdat de laatste net is aangetreden als CEO van de Formule 1 is de laatste geen waarschijnlijke kandidaat. Grasso is een grotere kanshebber. Wie de opvolger van Camilleri ook wordt, hij zal er voor moeten zorgen dat Ferrari weer groot wordt in de autosport. Momenteel kwakkelt het Formule 1 team behoorlijk en dat is de Italianen een doorn in het oog.

 

Reageren is niet mogelijk.