Auto van het Jaar 2021: de finalisten zijn bekend

0

Op 18 december jl. publiceerde Autointernationaal.nl de eerste lange lijst met mogelijke winnaars van de ‘Auto van het Jaar 2021’ bokaal. Nu de feestdagen voorbij zijn, heeft de jury een selectie van 7 modellen uit die lijst gemaakt. Die hebben een serieuze kans de prestigieuze prijs in de wacht te slepen. De overige 29 genomineerden zijn nu een illusie armer.

De kanshebbers op de ‘Car of the Year 2021’ trofee zijn de volgende: Citroën C4, Cupra Formentor, Fiat 500e, Land Rover Defender, Skoda Octavia, Toyota Yaris en Volkswagen ID.3. Geen onderscheiding dus voor de Audi A3, BMW 2-serie Gran Coupé, BMW 4-serie, Dacia Sandero, Ford Explorer, Ford Kuga, Honda E, Honda Jazz, Hyundai i10, Hyundai i20, Hyundai Tucson, Kia Sorento, Mazda MX-30, Mercedes GLA, Mercedes GLB, Mercedes GLS, Mercedes S klasse, Peugeot 2008, Polestar 2, Seat Leon of Toyota Mirai en Volkswagen Golf.

Als het aan Autointernationaal.nl had gelegen, dan had het lijstje met 7 kandidaten er als volgt uit gezien: Cupra Formentor, Dacia Sandero, Fiat 500e, Mercedes S klasse, Polestar 2, Toyota Yaris en Volkswagen ID.3. Dat de jury de Mercedes S klasse niet heeft genomineerd, is onbegrijpelijk. De jongste editie van deze sedan annex limousine is namelijk misschien wel de beste auto ter wereld. De prijs kan het argument niet zijn, want anders was de Land Rover Defender niet genomineerd. En had de Jaguar I-Pace niet 2 jaar geleden gewonnen. Net zo onbegrijpelijk is de nominatie van de Skoda Octavia. Waarom deze auto wel maar de technisch identieke Audi A3, Seat Leon en Volkswagen Golf niet? De subregionale Europese belangen zorgen er ook voor dat nominatie van een Chinese auto in de vorm van de Polestar 2 niet aan de orde is. Is dat nou echt een minder overtuigende elektrische debutant dan de Volkswagen ID.3?

Het antwoord op bovenstaande vragen is: politiek. Leidend bij de verkiezing is niet wat de beste auto is, maar de zekerheid dat elke subregio binnen Europa aan zijn trekken komt. Dus dat verklaart de nominatie van zowel een veel te excentrieke Britse als een Midden / Oost Europese auto. De politieke factor verklaart ook waarom de jury niet bestaat uit vertegenwoordigers van de automedia die er het meest toe doen, maar deels uit journalisten die in het verleden misschien ooit relevant waren, maar vandaag de dag niet meer (Gert Wisse namens de ANWB). De andere 2 juryzetels worden bezet door werknemers van de Telegraaf Media Groep. Dat is, met alle respect, natuurlijk ook geen representatieve afvaardiging van de Nederlandse autojournalistiek. Nee, eigenbelang gaat voor de ambitie om de ‘burger’ van dienst te zijn. Juist door dat soort lui staat de democratie onder druk. Iedereen schreeuwt daar moord en brand over, maar als het er op aan komt wat mensen met een invloedrijke positie ZELF kunnen doen, dan geven zij niet thuis. Want het eigen belang gaat immers voor. 

Afijn, dit moest jouw verslaggever even kwijt. Het is jammer dat de Dacia Sandero niet genomineerd is, want particuliere autoconsumenten in Europa lopen met die auto weg (maar heeft de op een ivoren toren zittende jury daar een boodschap aan?). In de selectie van de Cupra Formentor (een snelle, bovengemiddeld goed sturende en flitsend gelijnde auto voor het hele gezin), Fiat 500e, Toyota Yaris en Volkswagen ID.3 kan Autointernationaal.nl zich helemaal vinden. In die van de Citroën C4 minder want die auto is niets anders dan een variatie op het technische thema van de Peugeot 208 die vorig jaar doen. Maar ja, omdat het politiek spelletje is, mag een Franse auto natuurlijk niet ontbreken ….

De strijd zal vermoedelijk uiteindelijk gaan tussen de Fiat 500e, Toyota Yaris en Volkswagen ID.3, waarbij de laatste de grootste kanshebber op de bokaal is. Maar als de Zuid Europese journalisten de voorkeur geven aan de leuke, heel slim restylede elektrische, trendy Fiat (tegenwoordig immers onderdeel van Stellantis waar de Fransen de dienst uitmaken), kan het anders lopen. Maar als de 500e en ID.3 vechten om het been, dan gaat de Yaris er misschien wel mee heen. Deze Toyota biedt immers een veel betere prijs:ruimte verhouding dan de Fiat en is misschien wel de meest allround (veilig, zuinig, leuk om mee te rijden) B segment hatchback van dit moment. Maar de beste papieren zijn er zoals gezegd voor de Volkswagen: een auto die ondanks zijn moeilijke start heeft aangetoond bovengemiddeld goed te rijden en veel ‘value-for-money’ te bieden.

De verkiezing zelf vindt plaats op 1 maart, al zal het dan in digitale vorm zijn vanwege de aanhoudende corona crisis. Dan weten we wie de opvolger wordt van de Peugeot 208 die in 2020 won.

 

Reageren is niet mogelijk.