Een elektrische sedan van formaat: Mercedes-Benz EQE

0

Mercedes-Benz zal binnenkort de EQS presenteren. Met deze emissievrije sedan geven de Duitsers hun nieuwe elektrische visitekaartje af. De EQS is het equivalent van de S klasse, met als enige verschil dat er voor de aandrijving geen gebruik wordt gemaakt van verbrandingsmotoren. Dat klinkt veel belovend, maar daar hangt letterlijk en figuurlijk natuurlijk wel een prijskaartje aan. Om een breder publiek te kunnen bedienen, werkt Mercedes-Benz daarom ook aan een EQE. Die wordt een klasse goedkoper en heeft als doel om de Tesla Model S te gaan beconcurreren.

Kort door de bocht is de EQE het elektrische equivalent van de E klasse. Anders dan zijn grote broer EQS krijgt hij geen grote achterklep, maar wordt er gekozen voor een traditionele sedanvorm. De specificaties zijn uiteraard nog niet bekend, maar reken op maximaal 600 kilometer rij bereik een volle batterij. Dankzij een vermogen van ongeveer 470 pk kan er, wanneer een maximale actieradius niet zo belangrijk is, stevig mee worden doorgereden. De EQE komt op hetzelfde platform als de EQS te staan dat grotendeels uit aluminium is opgetrokken. Hij zal zowel in Duitsland als in China geproduceerd gaan worden.

Uiterlijk kenmerk van de EQE is een aalgladde carrosserie waarmee de luchtweerstand kan worden verminderd en dus het rij bereik kan worden gemaximaliseerd. Doordat de achterruit zeer schuin staat, krijgt hij een coupéachtig voorkomen. Net als de andere EQ modellen krijgt hij een heel karakteristieke neuspartij met een brede en vrij lage grille die in een vloeiende lijn overloopt in de scherp gesneden koplampen. Aan de achterzijde prijkt de voor EQ modellen kenmerkende, over de volle breedte van de carrosserie doorlopende lichtbalk, die de lichtenunits met elkaar verbindt.

De EQE krijgt zowel op de voor- als op de achteras een elektromotor. Dit betekent dat vierwielaandrijving standaard wordt. Zoals gezegd kan er gerekend worden op een vermogen van minimaal 470 pk. Het accupakket zal 80 à 90 kWh groot worden. In het laatste geval kan, als de EQE niet op zijn staart wordt getrapt, een actieradius van 600 kilometer worden gerealiseerd. De 80 kWh versie zal na de 500 kilometer aan de stekker moeten. In een later stadium, maar dan spreken wij wellicht pas over 2023 komt er ook een goedkopere variant met enkel achterwielaandrijving.

De onthulling van de 4Matic uitvoering van de EQE vindt richting het einde van 2021 plaats. Hij zal dan gaan concurreren met de duurdere varianten van de BMW i4 en de basisversies van de Audi e-Tron GT en de nieuwe Jaguar XJ. De AMG divisie zal eigen versies van de EQE op de markt gaan brengen. Daarvoor zijn de type-aanduidingen EQE 43, EQE 53 en EQE 63 geregistreerd. Dat zijn karakteristieke cijfers voor AMG. Reken voor de sportieve EQE uitvoeringen op een vermogen van 520 à 750 pk. Als 63 AMG zal de EQE dus ook met de Porsche Taycan Turbo (S) gaan concurreren.

Omdat een elektrische aandrijflijn maar relatief weinig ruimte inneemt, belooft de cabine van de EQE even gastvrij te worden als die van de S klasse, ondanks dat de elektrische nieuweling niet groter dan de E klasse zal zijn. De kans is groot dat hij de CLS overbodig zal maken. De huidige editie van deze 4-deurs coupé is niet bijzonder succesvol en het is bekend dat Mercedes-Benz in het kader van noodzakelijke bezuinigingen haar gamma wil gaan inkrimpen. De doelgroep voor de CLS is jonger en innovatiever dan die voor de E klasse dus in Stuttgart ziet men deze klanten relatief eenvoudig overstappen in de EQE.

De nieuwe EQE zal direct vanaf de verkoopstart op Level 3 autonoom kunnen rijden. Daarnaast kunnen wij rekenen op een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting. De EQE gaat net zoals de EQS in de nieuwe fabriek van Mercedes in Sindelfingen, genaamd Factory 56 gebouwd worden. Die faciliteit moet net zo CO2 neutraal zijn als de aldaar gebouwde auto’s.

 

Reageren is niet mogelijk.