Forse verkoopdaling bij PSA

0

De PSA Groep heeft de verkoopresultaten van 2020 bekendgemaakt. Wereldwijd bracht het concern 27,8 procent minder auto’s aan de man. Peugeot deed het relatief het best, maar Opel (en het Britse zustermerk Vauxhall) kreeg harde klappen.

Het is voor de laatste keer dat de verkoopcijfers van Citroën, DS, Opel / Vauxhall en Peugeot onder PSA vlag bekend worden gemaakt. Vanaf 2021 komen deze merken onder het nieuw gevormde fusieconcern Stellantis te vallen. Hopelijk zijn de resultaten dit jaar weer positief want in 2020 hadden Citroën, DS, Opel / Vauxhall en Peugeot allemaal te maken met een forse verkoopdaling. Vanwege de corona crisis is dat geen grote verrassing, maar er vielen wel rake klappen: op concernniveau daalde de afzet naar afgerond 2,5 miljoen auto’s.

Peugeot komt er van de 4 PSA merken het best mee weg. Deze autofabrikant zag de verkopen wereldwijd met 23 procent dalen naar 1.118.912 auto’s. In Europa was de terugval met 24 procent naar 907.048 auto’s marginaal groot. Citroën deed het iets slechter, met een verkoopdaling van 27,5 procent naar 717.190 auto’s. In Europa, de belangrijkste afzetmarkt voor alle PSA merken, bedroeg de daling 27,9 procent en verkocht deze autofabrikant net geen 600.000 auto’s. Ook het van Citroën los geweekte DS had het zwaar. Bij dit premium merk ging de wereldwijde verkoop 29,5 procent onderuit en kwam het uit op 43.686 registraties. Daarvan kregen 39.481 auto’s in Europa een kenteken; een daling van 29,3 procent. Het hardst getroffen werd zoals gezegd Opel / Vauxhall. Dit merken duo wist wereldwijde liefst 35 procent minder auto’s te verkopen, namelijk 632.687 exemplaren. In 2019 tikte de teller nog bijna 1 miljoen eenheden aan. In Europa gingen Opel en Vauxhall zelfs 38,3 procent onderuit en verkocht het 577.518 auto’s. Er was voor dit merken duo sprake van een zogeheten perfecte storm. Opel en Vauxhall kwamen niet alleen in zwaar weer terecht vanwege de corona crisis, maar de Britse tak werd ook bovengemiddeld hard geraakt door de Brexit die voor veel onzekerheid bij de consument zorgde. Daarnaast zorgde strenge emissieregels vanuit Brussel er voor dat het merken duo gedwongen afscheid moest nemen van modellen als de Karl, Adam, Cascada en Zafira.

De enige opsteker voor PSA was het Midden-Oosten en Afrika. In dit marktgebied stegen de verkopen met 20 procent naar 197.119 auto’s. Bijna de helft daarvan, namelijk 89.534 stuks, had het Peugeot logo. In Latijns-Amerika, de derde afzetmarkt van PSA, daalden de verkopen met 29,7 procent en in China (waar de totale vraag naar auto’s in het tweede semester zich juist herstelde) konden er liefst 57,7 procent minder orders worden genoteerd. Dat komt doordat zelfs DS aldaar weinig status heeft. Consumenten die daar gevoelig voor zijn, kopen liever een premium auto van Duitse, Amerikaanse of Japanse origine. En diegenen die status niks kan schelen, bespaart veel geld door voor een model van de lokaal merk te opteren. Bij Citroën en DS vielen de hardste klappen: respectievelijk min 54,5 procent en min 84,5 procent).

PSA likt dus haar wonden en zegt inmiddels duidelijke tekenen van herstel te zien. Zo laat de Europese markt sinds het vierde kwartaal weer groei zien, althans in vergelijking met het eerste halfjaar kon er met 40 procent worden geplust. In China hebben de verkopen schijnbaar de bodem bereikt en is er van stabilisatie sprake. In Latijns-Amerika laat het herstel van de markt wat langer op zich wachten, maar een opsteker voor PSA is dat aldaar in het laatste kwartaal het marktaandeel kon worden opgevoerd van 2,3 procent in 2019 naar 2,5 procent.

Groupe PSA maakte ook bekend dat het voldoet aan de CO2-doelen die de Europese Unie heeft gesteld. Het vlootgemiddelde van een autofabrikant moet onder een bepaalde grens blijven, anders dreigt een boete. PSA heeft nu 17 plug-in hybride en volledig elektrische modellen in haar leveringsprogramma. Dit jaar komen daar 6 bij. Verder zullen er dit jaar diverse nieuwe modellen worden voorgesteld: een nieuwe editie van de Citroën C5, de DS 4 (als premium C segment hatchback), de verfranste Opel Astra en de derde generatie Peugeot 308. Daarnaast wordt 2021 het eerste volle verkoopjaar van de Citroën C4, de DS 9, de Opel Mokka en de vernieuwde Peugeot 3008 / 5008.

Reageren is niet mogelijk.