Nissan Ariya opent zijn deuren

0

In 2021 wil Nissan terugkeren naar het elektrische autopodium. 10 jaar geleden stonden de Japanners daar ook op met de eerste generatie Leaf. Dat was toen een auto met een hoog conversatiegehalte. Maar de concurrentie kwam de laatste jaren met meer spraakmakende elektrische auto’s, net als gevolg dat Nissan zijn plaats op het verkooppodium heeft moeten afstaan. Er wordt echter gewerkt aan een terugkeer. Die comeback naar een plaats onder de spotlights zal plaatsvinden met de Ariya: een elektrische SUV die is ontworpen voor lange reizen met het hele gezin.

Een select aantal autojournalisten heeft de Ariya in een preview inmiddels kunnen ontdekken. Hij is 4,60 meter lang, oftewel slechts 4 centimeter korter dan de X-Trail. De Ariya maakt onderdeel uit van een groot modellenoffensief. Nissan belandde in 2019 in een moeilijke periode, wat de autofabrikant er toe bracht om afgelopen voorjaar een omvangrijk herstructureringsoperatie te beginnen. Het lanceren van een groot productoffensief maakt daar onderdeel van uit. De eerste fase is de komst van de derde generatie Qashqai die voor de zomer in de showrooms moet verschijnen zijn, en de tweede fase is de lancering van de Ariya voor wie de hoofdrol in dit artikel is weggelegd. Deze elektrisch aangedreven SUV wordt in de tweede helft van het jaar verwacht op het Europese continent, waarschijnlijk in september. Kenmerken zijn een bijzonder strak design (zowel van buiten als van binnen), een 5-persoons cabine, uitgebreide connectiviteit en een actieradius tot wel 500 km.

Om dit begin van een nieuw tijdperk te markeren, heeft Ariya het voorrecht om het nieuwe Nissan logo te onthullen. Dit heeft als bijzonderheid dat het van achteren wordt verlicht (om juridische redenen alleen wanneer het voertuig stilstaat) en heeft plaats gekregen in het midden van een vergrootte grille omgeven door 2 lichtbalken. Qua design lijkt de Ariya op een coupé-SUV, waarvan het profiel wordt versterkt door een bijzonder korte overhang vooraan. Dit is een van de voordelen van elektrische aandrijvingen.

Het profiel is slank en de uitstraling van de Nissan wordt versterkt door de combinatie van 2-kleurige lakken (er zijn 6 mogelijke combinaties) en een chromen lijn die loopt van het voorspatbord tot aan de achterklep. Die vijfde deur staat erg schuin, waardoor dit normaal gesproken massieve achterdeel visueel lichter is geworden. Er zijn ribbels, bolle vlakken en andere concave designelementen, en er is ook een licht strip waarop de letters van Nissan zitten, die profiteren van een nieuwe typografie.

De achterklep opent naar een kofferbak van 468 liter, hetgeen een correct formaat is voor een auto uit deze categorie. De hoedenplank is niet uitschuifbaar, maar kan indien nodig in een compartiment onder de kofferbodem worden geplaatst (voorin bevindt zich echter geen kofferruimte). Van modulariteitszijde valt er niets bijzonders te melden want er is simpelweg sprake van een opklapbare achterbank volgens een klassieke 67:33 indeling. Een 40:20:40 verhouding, waarmee een lang object tussen de twee achterpassagiers kan worden geplaatst, zou naar mijn mening praktischer zijn geweest en meer in lijn met de high-end uitstraling van de Nissan.

Aan de andere kant worden de achterpassagiers in de watten gelegd met een goede beenruimte. De Ariya is 4,60 meter lang en heeft een wielbasis van 2,78 meter, wat het ruimteaanbod bevordert. De eerste indruk die in je opkomt als je aan boord stapt, is dat deze auto gemaakt is voor geweldige gezinsreizen, vooral wanneer hij zal worden uitgerust met een transparant dak (niet beschikbaar op de versie waarmee in de regio Parijs kennis kon worden gemaakt). De Nissan zorgt ook voor een welkom ontvangst voorin de cabine, waar een volledig vlakke vloer is. Voor achterpassagiers is in/uitstappen eenvoudig want zij worden niet gehinderd door het aflopende dak. Eenmaal aan boord zorgt de kanteling van de rugleuning (25 graden) voor een comfortabele zithouding. De lange wielbasis en de holle rugleuningen van de voorstoelen maken een goede beenruimte mogelijk. Het is mogelijk om de voeten onder de voorstoelen te schuiven en om niets van de positieve sfeer te bederven, zijn de vloermatten dik. Om verbonden te blijven of jouw randapparatuur op te laden, zijn 2 USB aansluitingen (een standaard exemplaar en de andere van het USB-C type) toegankelijk. Voorin zit dezelfde apparatuur. Ten slotte kunnen de buitenste achterstoelen worden verwarmd.

Het dashboard ontwerp is strak, met 2 grote 12,3-inch schermen aangevuld met haptische bedieningselementen voor de belangrijkste functies. De cockpit maakt hiermee een erg geslaagde indruk. Het 2-spaaks stuurwiel en de kleine ventilatieroosters dragen bij aan de zen sfeer in het interieur, waar horizontale lijnen elkaar overlappen. De Ariya heeft ook een head-up display systeem. Dit hightech arsenaal wordt gecompleteerd door spraakopdrachten, toegankelijk door de woorden “Hey Nissan” of “Hallo Nissan” te zeggen. De airconditioning kan worden georkestreerd door haptische bediening, dat wil zeggen, er wordt gereageerd op trillingen. Het betreffende display is perfect geïntegreerd in het houtwerk en verdwijnt wanneer het contact wordt uitgeschakeld.

De Ariya is gebaseerd op het innovatieve CMF-EV platform; een modulaire basis dat specifiek ontworpen is voor elektrische modellen, die ook door Renault zal worden gebruikt; onder andere voor de productieversie van de Mégane eVision conceptstudie. Aan de motorzijde zijn er al 5 versies van de Ariya aangekondigd door Nissan. De versies met voorwielaandrijving, met een enkele motor, hebben accu’s van 63 en 87 kWh voor vermogens van 218 en 242 pk en een actieradius van 350 à 360 km respectievelijk 450 à 500 km.

Er zijn ook 3 versies met vierwielaandrijving, genaamd e-4ORCE. Ze profiteren van een tweede elektromotor die op de achteras is geïnstalleerd en laten de keuze tussen vermogens van 279 pk, 306 pk en 394 pk. Nissan geeft aan dat de krachtigste versie (394 pk) de naam Performance heeft gekregen (een knipoog naar Tesla?) en speciaal gereserveerd is voor de Europese markt. Nissan meldt de aanwezigheid van een lader van 7,4 kW voor de kleine 63 kWh batterij en 22 kW 3-fasige apparatuur voor de grote 87 kWh variant. Bovendien ondersteunen de batterijen van de Ariya een snelle oplading met 130 kW.

De accu’s bevinden zich onder de vloer en tasten de bagageruimte niet aan. De laadcapaciteit bedraagt ​​468 liter voor de voorwielaangedreven versies. Bij de e-4ORCE uitvoeringen krimpt het volume tot 415 liter. Ter vergelijking: de Volkswagen ID.4 claimt 543 liter en een Skoda Enyaq 585 liter, maar voor achterpassagiers zijn de elektrische SUV modellen van de Volkswagen Groep iets minder royaal. Elke fabrikant maakt zijn eigen afweging. Als het gaat om modulariteit, zorgt de dubbele bagageruimtebodem voor een perfect vlakke laadvloer in 2-zits configuratie.

De Ariya is de eerste volledig elektrische SUV van Nissan. Sterker nog: hij is zelfs het eerste Japanse model van dit type. Prijstechnisch zal de Ariya boven de andere hoge modellen van Nissan, de Juke, de Qashqai en de X-Trail, worden gepositioneerd. Zoals gezegd schrijft het Japanse automerk met deze auto een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis.Met zijn 4,60 meter lange formaat zal de Nissan Ariya niet de enige in de race om de kopersgunst voor elektrische hoge D segment modellen zijn.De concurrentie is reeds zeer sterk.Te beginnen in de vorm van de Volkswagen ID.4 en zijn neef de Skoda Enyaq.In 2022 volgen zijn landgenoten Toyota en Subaru. Iets indrukwekkender van formaat (4,70 meter) kan  ook de Ford Mustang Mach-E als rivaal worden beschouwd.Maar binnen de alliantie zal degene die hem het meest zou kunnen beconcurreren ongetwijfeld zijn alter ego van Renault zijn.Aangezien deze laatste rivaal pas in 2022 bij de dealers zal arriveren, zal de Nissan Ariya een jaar adempauze krijgen om te proberen zich te settelen.

Het is niet verwonderlijk dat de styling van de productieversie van de Nissan Ariya voortkomt uit die van de gelijknamige conceptauto, die in het najaar van 2019 op de Tokyo Motor Show werd onthuld. Een ontwerpstijl dat in 2017 begon met het Nissan IMx prototype. Maar schijn bedriegt soms, want op de eerste officiële foto’s leek de Nissan Ariya groter en smaller dan ik uit eerste hand zag in het Nissan France pand in de regio Parijs. In het echt oogt de Ariya meer gestroomlijnd en dynamischer, wat een positieve verrassing is.

De standaard 19 inch velgen (20 inch optioneel) blijken goed geproportioneerd te zijn. Daarmee blijkt weer eens dat men altijd op zijn hoede zijn met foto’s. Een fraai detail is de imposante V-vormige grille die, normaal voor een elektrische auto, gesloten is. De Ariya presenteert hier een 3D-effect in de geest van Japans vakmanschap. Een culturele referentie die ook aan boord te vinden is (hier kom ik later op terug). Opvallend zijn ook de bumpers. De zwarte grille wordt omlijst door lichtgevende ‘hoektanden’. Dit zijn de LED daglichten die ook als richtingaanwijzers dienen.

Deze fraaie verlichting vervangt de dikke chromen strip, die meestal rond het radiatorrooster van thermische modellen uit het Nissan-assortiment is gemonteerd, zoals bij de jongste Juke bijvoorbeeld, zit. Deze unieke licht signatuur zal de elektrische modellen van het Japanse merk in de toekomst onderscheiden van de rest van het gamma. De zijkanten van de Nissan Ariya zijn golvend en missen de vaak kunstmatige stijl lijnen. Hoewel de vormgeving op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, is die niettemin complex maar perfect geproportioneerd. Een design dat doet denken aan de styling wereld van Mazda. Ten slotte is er het achterschip dat heel goed past bij een SUV Coupé. Een dunne licht strip maakt de auto visueel breder en brengt de carrosserieverhoudingen d(met een hoogte van 1,66 meter) in evenwicht met de breedte van 1,85 meter. Om zijn lijnen te verfijnen, kan de Ariya rekenen op een dak, dorpels en wielkasten die zwart gespoten zijn.

Deze vloeiende vormgeving komt de aerodynamica ten goede. Het begeleiden van de luchtstroom vindt om te beginnen plaats met 2 voorste koelopeningen aan weerszijden van de bumper. Ook de vin, zeer gedetailleerd uitgevoerd, optimaliseert de aerodynamische eigenschappen aan de achterkant van de Nissan. Dat is noodzakelijk om de actieradius te vergroten; we hebben het immers over een machine met een groot frontaal oppervlak waarvan het gewicht( dat varieert van 1,8 tot 2,3 ton) net zo respectabel is.

De Japanse herkomst van de Nissan Ariya is aan boord erg duidelijk. De eerder genoemde zen sfeer is te danken aan zeer verfijnd meubilair en aan de horizontale vorm van het dashboard, dat door de 2 digitale panelen van elk 30 centimeter versterkt wordt. Een royaal formaat; dat van een Mercedes S klasse waardig! Relatief gezien zijn de rivalen van de Volkswagen Groep (Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq) tevreden met een klein display van 5,3 inch voor de bestuurder en een touchscreen van 12 inch waarbij het laatste display alleen aanwezig is in de meest luxe versies. Voor de Nissan Ariya is dat 2 keer 30 centimeter vanaf het instapmodel! De interface is compleet en praktisch, maar we betreuren dat, ondanks de 7 weergave modi op het scherm voor de bestuurder, de indicator voor het beheer van de batterijlading aan de linkerkant en de toerenteller op rechts, gefixeerd blijft. Dit betekent dat men alleen het centrale deel van het paneel kan aanpassen. Dat is een beetje archaïsch in het 100 procent digitale tijdperk. Gelukkig is het aanraakscherm voor het infotainment systeem perfect te configureren en aanpasbaar.

Het interieur ademt meer de sfeer van een MPV dan van een SUV. De vlakke vloer en het ontbreken van een console aan de voet van het dashboard (doordat de airco componenten onder de motorkap konden worden gemonteerd), zorgen voor ruimte en flexibiliteit. Laat het gezegd worden: de Nissan Ariya is een prettige auto om in te verblijven! Het MPV karakter komt ook tot uiting in een uitschuifbare plank die uit het dashboard komt en in een elektrisch verschuifbare console tussen de voorstoelen. Deze laatste voorziening maakt het mogelijk om de ruimte tussen de voorstoelen vrij te maken, of om de beenruimte te vergroten voor de passagier die in het midden van de achterbank zit. Taxichauffeurs zullen dat waarderen.

Op deze mobiele console vinden we, ruim binnen handbereik, de versnellingspook, de rij modi knop, het e-pedaal dat we reeds kennen van de Leaf en de parkeerhulp schakelaar. Daarnaast is er een praktische opbergruimte die afsluitbaar is met een schuifluik. De Ariya heeft geen tekort aan praktische details en de ergonomie is onberispelijk. Over het algemeen is de presentatie van het interieur hoogwaardig en lijkt Nissan schaamteloos aan te kloppen bij het premium universum. Die upgrade kan het Japanse merk zich permitteren omdat de modellen van luxe dochter Infiniti niet langer in Europa worden gedistribueerd. Daarnaast realiseert Nissan zich dat zij moet voldoen aan de wensen van de veeleisende “early adopters”; cliënteel dat een onderscheidende auto wil.

 

Conclusie

2021 wordt een druk jaar voor de SUV bij Nissan met de vernieuwing in het voorjaar van de Qashqai, de derde generatie alweer, en de presentatie aan het einde van het jaar van de nieuwe X-Trail. Tussen deze 2 traditioneel aangedreven modellen, die zich zullen concentreren op thermische en hybridisatie, zal de Ariya perfect de complementariteitskaart spelen. Deze elektriciteitspionier krijgt ook een meer luxe positionering, wat wordt bevestigd door zijn hoogwaardige presentatie. Het moet gericht zijn op een meer welvarende klantenkring (die van Infiniti?). De prijsstelling van de Ariya is nog geformaliseerd, maar die zou dit moeten gaan bevestigen. Reken er dus niet op dat deze nieuwe Nissan een koopje wordt, ook omdat de Leaf met 62 kWh batterijpakket in Tekna uitvoering reeds 48 mille kost.

Reageren is niet mogelijk.