Ook in Brabant rijdt de stekker hybride BMW nu automatisch elektrisch

0

BMW introduceert 3 nieuwe eDrive Zones buiten de Randstad. Voortaan zullen de stekker hybride modellen van het merk ook in Breda, Tilburg en Eindhoven automatisch op de volledig elektrische rij modus overschakelen zodra zij het stadscentrum binnenrijden.

De zogeheten eDrive Zones zijn geografische gebieden die door BMW met behulp van GPS coördinaten worden gedefinieerd. Zo ontstaat een Geo-fence. De omvang daarvan verschilt per stad, maar de diameter van het gebied ligt altijd tussen de 10 en 20 kilometer en omvat in elk geval de binnenstad. Daar kunnen zich de grootste knelpunten voor de luchtkwaliteit bevinden.

In Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam zijn de e Drive Zones sinds vorig jaar al operationeel. Op die manier stoten de stekker hybride modellen van BMW geen uitlaatgassen meer uit in de binnenstad. Maar volgens de fabrikant kan de eigenaar van de auto ook op lagere gebruikskosten rekenen. Elektrisch rijden in stadsverkeer is immers veel goedkoper dan wanneer dezelfde rit met een benzine- of dieselmodel wordt gemaakt. Bovendien verzamelt de bestuurder met elke elektrisch afgelegde kilometer spaarpunten, zogeheten BMW Points en spaart hij dubbele punten binnen de eDrive Zone. Deze punten, de moderne variant van het zegeltjessysteem, kunnen worden ingewisseld voor onder meer gratis laadtegoed.

“Met de komst van de nieuwe generatie stekker hybride auto’s zien wij ook andere consumenten klant bij ons worden”, zo constateert Stefanie Wurst, de algemeen directeur van de BMW Groep in Nederland. “Het gaat niet meer om een lagere bijtelling, maar om bewust gebruik van de techniek om daarmee een bijdrage aan de reductie van de milieuvervuiling te kunnen leveren. Met onze technologie, die de auto automatisch naar elektrische modus laat omschakelen, en het spaarsysteem lukt het om deze berijders steeds meer elektrische kilometers te laten afleggen. Sommige berijders praten over de verzamelde punten met collega’s of buren en gaan de competitie aan. De kracht van dat spelelement zagen we in een proefproject dat we samen met de gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit hebben uitgevoerd”.

Monique List, wethouder mobiliteit in Eindhoven, is blij met de eDrive Zone in haar stad: “Eindhoven gaat stapsgewijs op weg naar een centrum zónder uitlaatgassen, in samenspraak met ondernemers, inwoners en andere belanghebbenden. De stip aan de horizon is dat het hele gebied binnen de Ring in 2030 emissievrij is. Dat geldt in principe voor alle gemotoriseerde voertuigen. Maar voor bepaalde stekker hybride modellen zou een uitzondering gemaakt kunnen worden. Wij zijn namelijk blij dat BMW de Geo-fence techniek toepast in haar PHEV personenauto’s om zo dit deel van onze stad tot eDrive Zone te maken. Het helpt de luchtkwaliteit te verbeteren en het zorgt voor een gezonde stad voor bewoners en bezoekers”.

Op de website van BMW is te zien welke gebieden de 3 nieuwe eDrive Zones precies bestrijken. “De eDrive Zone is een vernieuwend digitaal concept uit de autobranche dat goed aansluit op hoe wij in Breda kijken naar mobiliteit”, zegt Daan Quaars, wethouder mobiliteit van Breda. “Reistijd, verkeersdrukte en leefbaarheid willen wij met elkaar in balans brengen. Daarom maken we bijvoorbeeld elektrisch rijden zo toegankelijk mogelijk met een steeds fijnmaziger netwerk aan laadpalen. De eDrive Zone is een gemakkelijke toepassing in de auto die hem automatisch over laat schakelen op emissievrije ritten. Dat is een mooie bijdrage aan schonere lucht en betere leefbaarheid”.

Als men met een stekker hybride model van BMW bovengenoemde steden binnenrijdt, schakelt de elektronica dus direct de elektrische modus in. De bestuurder hoeft daar niets voor te doen. De verbrandingsmotor schakelt uit en zijn elektrische collega neemt dan vervolgens de aandrijving van de BMW voor zijn rekening. Voor de deelnemers aan bovengenoemde competitie die veelvuldig buiten de landsgrenzen vertoeven, is het goed te weten dat er elders in Europa bijna 80 zones zijn gecreëerd. Voor het activeren van de elektrische modus maakt de techniek zoals gezegd gebruik van de informatie van het navigatiesysteem, maar er zal ook altijd rekening gehouden worden met de rij omstandigheden. Overigens kan men in de zones ook gewoon op de verbrandingsmotor rijden, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder de kickdown functie gebruikt. De BMW modellen waarbij de benzinemotor automatisch uitschakelt wanneer de stadsgrenzen worden gepasseerd, zijn de 745e (interne code G11), 745Le (G12), X5 xDrive45e (G05), 330e Sedan (G20), BMW 330e Touring (G21), 530e Sedan (G30) en 530e Touring (G31).

In 2020 was 1 op de 5 in Nederland door BMW geleverde nieuwe auto’s een stekker hybride model, oftewel 20 procent. Voor dit jaar gaat de importeur uit van een verkoopaandeel van 33 procent. De groei moet komen van een groter aanbod. De fabrikant heeft momenteel 10 stekker hybride modellen in haar gamma en over 2 jaar zijn dat er 20.

 

Reageren is niet mogelijk.