Prijs vergelijking Toyota RAV4 Plug‑in Hybrid

0

Toyota maakt de prijzen bekend van de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid. Met een indrukwekkend systeemvermogen van 306 pk en een bijzonder lage CO2-emissie van slechts 22 gram/km staat deze oplaadbare Japanse SUV volgens de importeur garant voor meer power én een lagere uitstoot dan elke andere plug-in hybride met vierwielaandrijving in zijn segment. De prijzen beginnen bij 55.895 euro voor de Business uitvoering. De nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid staat in juni bij de Toyota dealer in de showroom.

Met de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid bedient Toyota de zakelijke markt met 2 uitvoeringen; de Business en Business Plus. De standaard uitgebreid uitgeruste Business uitvoering is er vanaf 55.895 euro en de Business Plus krijgt een prijskaartje van 63.595 euro. Naast deze voor de zakelijke markt bestemde varianten is er ook een op particulieren gerichte line-up. Die omvat de Dynamic, de Style en de Bi-Tone Plus uitvoeringen. Die kosten respectievelijk 58.995 euro, 61.295 euro en 66.995 euro.

Toyota Audi BMW DS
RAV4 Q5 X3 7 Crossback
Plug-in Hybrid Style 50 TFSI e Quattro xDrive30e E-Tense 4×4 Grand
61.295 euro 65.480 euro 62.435 euro 63.690 euro
Hyundai Kia Jaguar Land Rover
Santa Fe Sorento E-Pace Discovery Sport
PHEV Premium Plug-in Hybrid Executive P300e S P300e SE
± 59.500 euro 58.595 euro 61.538 euro 63.270 euro
Mercedes-Benz Peugeot Suzuki Volvo
GLC 3008 A-Cross XC60
300e 4Matic HYbrid4 GT Blue Lease Plug-in Hybrid Style Recharge T6
64.971 euro 52.360 euro 55.900 euro 62.995 euro

De RAV4 Plug-in Hybrid is standaard onder andere uitgerust met 18 inch lichtmetalen velgen, te verwarmen zitplaatsen voor & achter, een elektrisch & handsfree te bedienen achterklep, Bluetooth, digitale radio (DAB+) met 6 speakers en een Toyota Touch 2 multimediasysteem met 8 inch touchscreen plus ondersteuning van zowel Apple CarPlay als Android Auto. Optioneel leverbaar is het Go Plus navigatiesysteem met spraakaansturing en 3 jaar gratis kaartupdates.

De Business Plus uitvoering voegt zaken toe als een draadloze telefoonlader, JBL premium audio met 9 speakers en een Toyota Touch 2 multimediasysteem met 9 inch touchscreen en navigatie. Daarnaast is de RAV4 Plug-in HYbrid in deze vorm voorzien van zwart gepolijste 19 inch lichtmetalen velgen, een kleuren Head-up display, Smart Rear View Mirror (camerafunctie in binnenspiegel), geperforeerde zwart lederen bekleding met rode stiksels en accenten en stoelventilatie op beide voorstoelen. De buitenspiegels, de spoiler, dakantenne, de raamstijlen en het dak zijn in zwart metallic afgewerkt. Een panoramisch schuif/kantel dak is optioneel verkrijgbaar.

Een belangrijk speerpunt van de RAV4 Plug-in Hybrid is volgens de importeur zijn omvangrijke veiligheidsuitrusting, Toyota Safety Sense 2 genaamd. Dit uitgebreide pakket van actieve veiligheidssystemen bestaat uit Intelligent Adaptive Cruise control, Automatic High Beam, Road Sign Assist, Lane Departure Alert, Lane Trace Assist, vermoeidheidsherkenning en Pre-Collision System met detectie van voertuigen, fietsers (dag) en voetgangers (dag en nacht). De Business Plus heeft als aanvulling hierop nog Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert met remfunctie en een Panoramic view monitor.

De RAV4 Plug-in Hybrid is uitgerust met Toyota’s nieuwste, geëlektrificeerde hybride technologie waardoor er tot 135 km/h volledig elektrisch gereden kan worden en heeft hij een grote elektrische actieradius tot wel 75 kilometer volgens de WLTP testnorm. De 2,5 liter benzinemotor is gebaseerd op die van de bekende, stekkerloze hybride versie, terwijl de elektromotor op de vooras meer power kreeg. Een van de resultaten is de snellere acceleratie. Toyota heeft voor de RAV4 Plug-in Hybrid een nieuwe, compacte lithium/ion batterij met een hoge capaciteit ontwikkeld en ook een krachtige Boost-converter voor de Power Control Unit (PCU) van het hybride systeem. Zogeheten AWD-i techniek voor intelligente vierwielaandrijving is standaard.

Het hoge systeemvermogen van de plug-in hybride aandrijflijn bedraagt 306 pk. Daarmee is een acceleratie van 0-100 km/u in 6,0 seconden mogelijk. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/u. De CO2-emissie van 22 g/km is volgens Toyota toonaangevend in deze klasse. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt slechts 1,0 liter per 100 km, gelijk aan een verbruik van 1 op 100 volgens de WLTP norm. Het trekvermogen komt uit op 1.500 kilogram, hetgeen ruim voldoende moet zijn voor het trekken van bijvoorbeeld een caravan.

Toyota bouwt de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid op de GA-K variant van het modulaire voertuigplatform TNGA (Toyota New Global Architecture). Door de hybride batterij onder de vloer te plaatsen, wordt het zwaartepunt verder verlaagd. Dat zorgt vervolgens voor een extra dynamisch en comfortabel rijgedrag. De bestuurder kan het rij karakter aanpassen middels 4 rij standen, van Hybrid tot volledig elektrisch (EV). In de EV stand is de topsnelheid afgeregeld op 135 km/u. Hoe ver Toyota is gegaan om zijn nieuwste SUV zo efficiënt mogelijk te maken, blijkt uit onder meer de airconditioning. Het koelmiddel hiervan koelt eveneens de batterij van de hybride aandrijflijn.

De nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid ziet er nog sportiever uit dan de andere versies van Toyota’s succesvolle SUV. Aan de voorzijde zijn donkere designaccenten aangebracht, onder meer bij de grille en de koplampen. De onderzijde van de voorbumper is uitgevoerd in een aluminiumkleur, wat de visuele breedte van de voorzijde versterkt. Onder de achterruit en achterlichten bevindt zich een strook die eveneens in een aluminiumkleur is uitgevoerd. De onderzijde van de bumpers en de wielkast bescherming zijn rondom in piano zwarte lak uitgevoerd. In het interieur zijn rode designaccenten te vinden om het sportieve karakter te benadrukken.

De Toyota RAV4 is een van de populairste SUV’s in Europa. Sinds de introductie van de vijfde generatie begin 2019, hebben al meer dan 130.000 Europese consumenten dit model aangeschaft. Het overgrote deel hiervan (115.000 stuks) komt voor rekening van de zuinige hybride versie. In Nederland kiest zelfs meer dan 90 procent van de klanten voor deze uitvoering. Toyota verwacht dat de nieuwe RAV4 Plug-in Hybrid in juni bij de dealers arriveert.

Reageren is niet mogelijk.