Apple kaapt beste chassis ontwikkelaar bij Porsche weg

0

Voor zijn autoproject heeft Apple de Cayenne ontwikkelaar van Porsche weggekocht.Manfred Harrer is een bewezen expert op het gebied van onderstellen.

De auto-industrie speculeert momenteel of Apple zijn eerste auto zal laten produceren door de Hyundai Motor Groep.Nu is het Amerikaanse hightech bedrijf er waarschijnlijk in geslaagd Manfred Harrer van Porsche los te weken. Hij was jarenlang hoofd van de afdeling onderstel ontwikkeling en meest recentelijk de manager van de Cayenne modelserie.

Dat zou een echte coup zijn voor Apple.Harrer heeft meer dan 20 jaar professionele ervaring met autofabrikanten. De carrière van de ingenieur – arts omvat bijna 34 arbeidsjaren voor Audi, BMW en Porsche.Bij BMW en Porsche werkte hij ruim 20 jaar op de onderstel afdeling. Maar Harrer nam eind 2020 afscheid van zijn collega’s. Ingewijden omschrijven hem als een “onzichtbare kampioen” en als degene die alles weet als het om het onderstel van auto’s gaat. 

Porsche heeft de personeelswijziging nog niet aangekondigd, waarschijnlijk vanwege het gebruikelijke concurrentiebeding waar Harrer en Apple zich aan moeten houden.Al meer dan 2 jaar gaan er geruchten over een Apple auto. In het kader van het Titan project had het hightech bedrijf al verschillende keren ingenieurs uit de auto-industrie gerekruteerd, maar door getalm (koud water vrees) bij Apple zijn die al lang weer terug in hun oude nest. Hoe zal het Harrer vergaan? 

Duidelijk is dat met de start van het nieuwe jaar Apple met haar grote autoproject naar een hogere versnelling heeft geschakeld. Het hightech bedrijf lijkt zich namelijk voor liefst 3,6 miljard dollar in te kopen bij Kia. Dat moet een voldoende dikke vinger in de pap opleveren om de productie van de Apple auto er bij de directie doorheen te drukken. De investering sluit aan bij eerdere geruchten over een samenwerking met het moederconcern van Kia, de Hyundai Motor Groep.

Apple zou de deal eind februari wereldkundig willen maken, met als doel om rond 2024 te beginnen met het op grote schaal produceren van Apple auto’s. In het eerste jaar moeten er 100.000 exemplaren uit de fabriek van Kia rollen. Rond 2025 zou dan vervolgens de Europese marktintroductie kunnen plaatsvinden.

 

Reageren is niet mogelijk.