Honda biedt als eerste legale Level 3 rij autonomie

0

Honda zorgt in de wereld van zelfrijdende auto’s voor een kleine doorbraak. De Japanners komen namelijk als eerste merk met een auto die legaal op ‘Level 3’ zelfstandig kan rijden. Dit houdt in dat het voertuig niet alleen zelf stuurt en remt, maar ook de omgeving in de gaten houdt.

Er werden eerder door andere fabrikanten ook al auto’s gepresenteerd die in staat zijn om op Level 3 autonoom te rijden (Audi A8, Mercedes S klasse), maar Honda is het eerste merk dat het systeem legaal mag gebruiken. Dat doet zij in de Legend op de Japanse thuismarkt. Tesla heeft de naam met haar Autopilot systeem voorop te lopen op het gebied van autonoom rijden, maar dat klopt dus niet (meer). De techniek van deze autofabrikant functioneert op Level 2. Het verschil is dat de bestuurder in de Tesla nog wel moet opletten, maar in de Honda Legend eigenlijk niet meer.

Maar het rijden volledig overlaten aan de auto: daar is de techniek (Sensing Elite genaamd) nog niet klaar voor, althans niet bij hoge snelheden. Honda heeft de assistent daarom ‘Traffic Jam Pilot’ genoemd. Bij druk verkeer en in files met snelheden onder de 50 km/u neemt de auto het werk volledig over. In andere situaties moet de bestuurder nog steeds zelf opletten en input leveren. Maar filerijden kan dus volledig uit handen worden gegeven en dat is best fijn.

Zoals gezegd is het autonome systeem van Honda nu wettelijk goedgekeurd voor de Legend in Japan. Dat model heeft Honda hier niet in haar assortiment, maar in Noord Amerika is de sedan te koop onder de premium merknaam Acura. Sensing was de reeds bestaande naam die de Japanse autofabrikant momenteel gebruikt voor haar pakket passieve en actieve veiligheidssystemen. Het omvat Cross Traffic Monitor, verkeersbordenherkenning, slimme cruisecontrol en Road Departure Mitigation. Honda introduceert op zijn vlaggenschip Legend nu de uitgebreidere Elite variant. Daar mee kan de auto deels autonoom op Level 3 rijden.

Honda Sensing Elite omvat namelijk onder meer Traffic Jam Pilot, waarmee de Legend dankzij adaptieve cruisecontrol, Low Speed Follow en Lane Keeping Assist in de file zelfstandig zijn weg weet te vinden. De auto remt automatisch af voor zijn voorligger en gaat weer rijden zodra de voorligger van zijn plek is vertrokken. Het systeem kan de auto ook van rijbaan laten wisselen als de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt. Honda Sensing Elite knoopt informatie uit onder meer 3D-kaarten, het navigatiesysteem en uit diverse sensoren aan elkaar om te bepalen welke stuuracties en gas of rem pedaalinput wel en welke niet vereist dan wel mogelijk zijn.

Honda zegt zo’n 1,3 miljoen testkilometers met het systeem te hebben gemaakt alvorens het op de markt te brengen. Onder bepaalde omstandigheden (en in speciaal daarvoor bestemde gebieden) kan de bestuurder zijn aandacht op andere zaken dan het rijden vestigen, zo zegt Honda. Wel waarschuwt het systeem zodra input van de bestuurder weer vereist is. Die waarschuwingen bestaan uit alarmgeluiden en bijvoorbeeld trillingen van de veiligheidsgordel. Reageert de bestuurder helemaal niet, dan wordt de auto gecontroleerd tot stilstand gebracht. Van buiten geeft de Legend onder meer via blauwe ledlampjes aan dat de Hands-off modus is ingeschakeld.

Eigenlijk is de techniek ook niet het grote nieuws, maar het feit dat het nu in Japan wettelijk door de autoriteiten is toegestaan. Technisch gezien zou een Tesla met Autopilot hetzelfde trucje kunnen doen, maar die auto mag dat nog niet omdat het wettelijk kader ontbreekt. Mercedes wacht voor haar nieuwe S klasse nog op goedkeuring van de overheid. Zodra die haar ei heeft gelegd, zal men ook in Europa in meerdere auto’s kunnen relaxen in de file. De grote vraag is of je dan wél een telefoon in je hand mag hebben, want dat is natuurlijk het eerste wat mensen gaan doen zodra de auto het rijden overneemt.

Sensing Elite debuteert in de EX uitvoering van de Honda Legend waarvan inmiddels de vijfde generatie op de markt is. Dat is een speciale en alleen voor de leasemarkt bestemde versie die van buiten te herkennen is aan special lichtmetalen velgen, diverse sensoren en een aangepaste achterbumper. De Legend EX beschikt verder over een digitaal instrumentarium (een primeur voor de top sedan van Honda) waarvan het display een diameter van 12,3 inch heeft. Honda beperkt de oplage van de Legend met Sensing Elite tot 100 stuks. Voor een wereldrevolutie zal de Japanse auto dus niet zorgen, maar er is wel weer een stap gezet richting een revolutionaire doorbraak van volledig autonoom rijden.

Reageren is niet mogelijk.