Lexus bouwt meest betrouwbare premium auto’s

0

Elk jaar presenteert J.D. Power in februari een nieuw betrouwbaarheidsonderzoek. Dit keer doet ook Tesla mee. J.D. Power onderzoekt auto’s van 3 jaar oud dus de nu gepubliceerde resultaten betreffen die van merken en modellen van bouwjaar 2018. Het gaat puur om auto’s die op de Amerikaanse markt verkocht zijn. Gelukkig is er bij de merken en modellen genoeg overlap om de uitkomsten van het onderzoek ook voor Europese automobilisten interessant te laten zijn.

Vorig jaar won Genesis, het luxemerk van Hyundai. Dit jaar gaat de bokaal naar Lexus. Is er een verband? Ja, want ‘Aziatisch’ en ‘premium’ lijkt een gouden combinatie te zijn als het om de betrouwbaarheid van auto’s gaat. Eigenaren van een Lexus meldden gemiddeld 81 problemen per 100 auto’s. Dat klinkt misschien als veel, maar ook de kleinste wissewasjes tellen mee. En relatief gezien deed Lexus het uitstekend want het onderzoeksgemiddelde was 121 problemen per 100 auto’s.

Genesis is teruggezakt naar de achtste plek in het overzicht met 102 problemen per 100 auto’s. Daarmee is min of meer de kwalificatie “zo moeder, zo dochter” van toepassing, want Hyundai eigenaren meldden gemiddeld 101 problemen per 100 auto’s. Beide merken scoren dus beter dan gemiddeld, maar van een premium resultaat was dit jaar bij Genesis geen sprake. Helemaal niet omdat in 2020 in doorsnee veel meer problemen werden gemeld (toen over auto’s van bouwjaar 2017), namelijk 134. Dat is geen goed uitgangspunt voor Genesis om de Europese automarkt te betreden. Dat gebeurt naar verwachting nog dit jaar. In eerste instantie met SUV modellen en later ook met een elektrische auto die zijn tanden moet gaan zetten in de Polestar 2.

Porsche is weer terug op de tweede plek (met 86 problemen per 100 auto’s) na vorig jaar teruggezakt te zijn naar de vierde plaats. Bij de modellen eindigde de sportwagenspecialist uit Zuffenhausen zelfs op de eerste plek. De 911 was namelijk het model met de minste problemen. De derde podiumplaats is voor Kia. Dat is dit jaar het best scorende volume merk. Over Kia, dat vorig jaar nog als veertiende eindigde, werden gemiddeld 97 problemen per 100 auto’s gemeld. De e-Niro was in het volume segment het elektrische model met de minste problemen. Toyota deed het nauwelijks slechter met 98 problemen. Die score was goed voor de vierde plek. De rest van de top 10 bestaat uit Buick (100 problemen), Cadillac (100), Hyundai (101), Genesis (102) en Acura (108; het premium merk van Honda). BMW is met 108 problemen het best scorende Europese premium merk en de enige autofabrikant uit het oude continent dat beter dan gemiddeld scoorden. Ook eigenaren van een Chevrolet (115), Mitsubishi (116) of Mazda (121) melden relatief weinig problemen.

Van de autofabrikanten waarover bovengemiddeld veel problemen worden gemeld, doet Mercedes het nog relatief het best met een score van 122. Daarna volgen Ram (123), Dodge (125), Mini (125), Subaru (125), Audi (127), Nissan (128), Ford (130), Infiniti (137), 24. Jeep (141), GMC (143), Volvo (143) en Honda (145). De fabrikant van de Civic en Accord is met deze score het slechtst presterende Japanse automerk en maakt momenteel een stuurloze indruk. De nieuwe HR-V kan direct weer terug naar de tekentafel voor een facelift en aan de top is de CEO vervangen. Dat doe je niet als alles jofel is. Maar Volvo speelt ook met vuur. Dit merk heeft in Europa nu nog een prima betrouwbaarheidsreputatie, maar het Amerikaanse onderzoek wijst uit dat dit onterecht is. Vroeg of laat valt ook in onze marktregio bij de autoconsument het kwartje dat Volvo zijn premium imago niet waard is. En dan zullen, bij ongewijzigd beleid, de verkopen instorten.

We sluiten af met de ‘schaam je! top 6’. Die bestaat uit Volkswagen (163 problemen; het wil maar niet vlotten met de verkopen van dit merk op de Amerikaanse markt en dit is de reden), Chrysler (166), Tesla (176), Jaguar (186), Alfa Romeo (196) en Land Rover (244). De naam van het laatste merk wordt in Nederland niet voor niets verbasterd tot ‘trammelantrover’. Het aantal problemen is namelijk het dubbele van het gemiddelde! De score van Alfa Romeo verklaart waarom de verkopen van dit merk gestaag dalen. De Giulia en Stelvio zijn blijkbaar modellen uit de categorie ‘eens maar nooit weer’. Dat Jaguar ook een beroerde score behaalde, is niet verrassend: appels vallen niet ver van de boom. Dat Tesla nog wat huiswerk te doen heeft op het gebied van de bouwkwaliteit van haar auto’s bewijst ook dit onderzoek van J.D. Power. Een score van 176 problemen verkleint de kans op herhaalaankopen. Tesla mag dan op de beurs enorm veel waard zijn, stevig in het zadel zitten doet het jonge automerk nog steeds niet.

De Vehicle Dependability Study van J.D. Power is inmiddels een vaste waarde geworden. Het is dan ook elke keer weer interessant om te zien welk merk zich heeft verbeterd, wie het meest betrouwbaar is en welke autofabrikanten jij het beste kan mijden.

 

Reageren is niet mogelijk.