Lotus zwaait de Elise en Exige uit

0

Na meer dan 20 jaar trouwe dienst mogen de Lotus modellen Elise en Exige nu met pensioen. Het sportwagen duo wordt uitgezwaaid in de vorm van een Final Edition. Daarmee wordt het einde van een tijdperk bij Lotus gemarkeerd.

De Lotus Elise en diens coupéderivaat Exige zijn respectievelijk 25 en 21 jaar geleden op de markt gekomen. Zij zijn, na een uitzonderlijk lange carrière, nu dus toe aan een welverdiend pensioen. Eind dit jaar zullen zij worden vervangen door een compleet nieuwe reeks sportwagens. Maar voor die tijd kan er van de huidige modellen nog worden genoten met de Final Edition. Nou ja, vermoedelijk is de reden meer platvloers: de verkopen dienen nog een keer aangezwengeld te worden en dat lukt natuurlijk het best met actiemodellen. Ook voor een nichespeler als Lotus.

De Final Edition van de Elise komt in 2 varianten op de markt: als Sport 240 en als Cup 250. Zoals hun naam doet vermoeden, beschikken zij over een extra krachtige variant van de 1,8 liter compressor motor waarvan het basisblok van Toyota afkomstig is. De Elise Sport 240 is goed voor 249 pk en 244 Nm, waarmee deze Lotus in 4,3 seconden naar 100 km/u kan sprinten. De CO2 uitstoot bedraagt 177 gram/km. Vergeleken met de reguliere Sport 220 versie zakt het gewicht van 922 naar 898 kilo dankzij alle zogeheten Lightweight opties (koolstofvezel panelen, een lichtgewicht lithium/ion batterij en een polycarbonaat achterruit). De Elise Cup 250 onderscheidt zich met zijn aerodynamische kit die 66 kilo neerwaartse druk genereert bij 160 km/u en 155 kilo bij 245 km/u. Een absolute lichtgewicht is deze Elise met 931 kilo evenwel niet.

De Exige Final Edition wordt in 3 varianten aangeboden: als de Sport 390, Sport 420 en Cup 430. Ze maken allemaal nog gebruik van 3,5 liter V6 compressormotor, die ook in dit geval zijn oorsprong vindt bij Toyota. Met 397 pk en 420 Nm kan de 1.137 kilo lichte Sport 390 versie in 3,7 seconden naar de 100 km/u sprinten, om vervolgens door te stomen naar een topsnelheid van 275 km/u. Dan genereert hij 115 kilo aan neerwaartse kracht. De Sport 420 levert 420 pk en 427 Nm bij een wagengewicht van 1.110 kilo. Die sprint dus wat sneller naar de 100 km/u: in 3,3 seconden. Andere kenmerken van deze Final Edition zijn de aanwezigheid van 3-weg instelbare Nitron dempers, AP Racing remklauwen en Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. Tenslotte is er nog de Cup 430 met 430 pk en 440 Nm, en met meer neerwaartse druk voor een betere wegligging: 171 kilo bij de topsnelheid van 278 km/u.

Andere kenmerken zijn een exclusieve carrosseriekleuren (waaronder Azure Blue, de kleur van de eerste productiewagens voor de pers in 1996, zwart en Racing Green (een eerbetoon aan de kleur van het exemplaar dat werd onthuld op de IAA van Frankfurt in 1995. Ook de velgen zijn uniek design. Daarnaast vindt het eerbetoon plaats in de vorm van een groot aantal stickers. De Exige Final Edition is ook leverbaar met de witte metallic lak van de eerste V6 versie die in 2011 op de IAA van Frankfurt debuteerde, in metallic oranje van de eerste Exige uit 2000 (de Exige GT3 uit 2007 was ook in deze kleur uitgevoerd). Binnenin kenmerkt de Final Edition zich door een digitaal TFT instrumentarium in racestijl (al zijn analoge klokken ook mogelijk), een afgeplat stuur dat bekleed is met leer en Alcantara, en unieke bekleding plus stiksels voor de zetels. Zoals gebruikelijk bij dit soort auto’s ontbreekt een genummerd plaatje niet.

Ook de inmiddels 13 jaar oude Evora gaat overigens eind 2021 uit productie. Voor dit model heeft Lotus eveneens ‘Final Edition plannen’, maar die worden later aangekondigd. De Elise, Exige en Evora maken eind dit jaar plaats voor de Type 131. Lotus heeft verder de Evija (een volledig elektrische hyper sportwagen) en een SUV model in de pijplijn zitten. In totaal zijn er 55.000 exemplaren van de Elise, Exige en Evora geproduceerd. Dat is meer dan de helft van de totale output van Lotus. Met de Elise betrad het merk van wijlen Colin Chapman in 1995 een nieuw tijdperk dat gekenmerkt werd door de kernwaarden van het merk: een lichte constructie van de sportwagens en relatief betaalbaar rij plezier.

Reageren is niet mogelijk.