Nieuw logo en andere merkidentiteit voor Peugeot

0

Het intussen alweer uit 2010 daterende laatste logo van Peugeot wordt vanaf deze maand vervangen door een nieuw beeldmerk. Dat behoudt de welbekende leeuw maar toont er nu enkel nog de kop en de manen van. Verder prijkt op een schild bovenaan de merknaam in een nieuw, gestileerd lettertype. Tegelijk wordt ook de identiteit van Peugeot volledig herzien.

Een wapenschild met een mannelijke leeuw die zijn bek open spert: het zou het logo van Metro Goldwyn Mayer kunnen zijn als je het zo beschrijft, maar wanneer men het embleem met de leeuwenkop ziet, wordt meteen duidelijk dat dit het nieuwe Peugeot logo is. Niet in het minst omdat de naam van het merk prominent bovenaan het schild prijkt.

Sinds 1850 heeft Peugeot 10 verschillende logo’s gebruikt die allemaal een leeuw tonen. Begin jaren ’60 werd het klassieke schild met een heraldieke leeuw vervangen door een schild met alleen een leeuwenkop. Met ingang van 1968 werd dat wapenschild achterwege gelaten. In 1975 keert de complete leeuw alweer terug, maar nog steeds zonder schild. Inmiddels is dit logo geëvolueerd tot een strakke gestileerde roofdier. De leeuw is dus eigenlijk de enige constante. Nu wordt dus versie 11 onthuld. Dat is in eigen huis ontworpen door het Peugeot Design Lab en de Peugeots Global Design studio. Het huidige logo moest eraan geloven omdat Peugeot zichzelf nu hoger in de markt positioneert en zijn hele gamma vernieuwd heeft. De energietransitie en de emissievrije mobiliteit spelen natuurlijk ook een rol. Daarbij hoort volgens de verantwoordelijken van het Franse merk van de Stellantis Groep ook een nieuw logo.

Met het nieuwe logo wil Peugeot naar eigen zeggen geschiedenis en hyper moderniteit verenigen, voor een duurzame toekomst nieuwe terreinen veroveren, zijn internationale groei versnellen en de Franse stijl, knowhow plus elegantie uitdragen. Hoe dat allemaal moet gebeuren met een logo is een vraag waarvan je een nacht lang wakker kan liggen, maar dat het nieuwe embleem klassevol is, staat als een paal boven water. De majestueus gemaande leeuwenkop is eleganter, aldus Peugeot, kwalitatiever (wat dat ook moge betekenen) en gestroomlijnder. Van de claim dat Peugeot in de laatste 10 jaar een transformatie heeft ondergaan, is overigens geen woord gelogen. Tussen 2012 en 2014 stond het water bij het moederconcern van het merk, PSA, aan de lippen. De autofabrikant was bijna failliet, maar kwam er dankzij de managementkunsten van Carlos Tavares binnen recordtijd weer bovenop.

De auto’s, dealers, nevenproducten, websites, uithangborden en alle communicatie afdelingen zullen het nieuwe logo overnemen en meteen ook overschakelen op de gewijzigde merkidentiteit met een ander lettertype en een specifieke stijl. Met “The Lions of our Time” lanceert Peugeot voor het eerst in 10 jaar ook een internationale mediacampagne. Daarmee willen de Fransen alle vernieuwingen wereldkundig maken die in de eigen landstaal als motto “Les Lions d’Aujourd’hui” heeft. Daarbij hoort natuurlijk een reclamespotje waarin vooral heel veel mooie, hippe mensen net doen alsof zij het enorm naar hun zin hebben in stedelijke situaties.

Peugeot wil een krachtig en instinctief merk zijn en dat laten reflecteren in het embleem: de altijd aanwezige leeuw, de koning der dieren. De nieuwe identiteit voor het 210 jaar oude merk werd onthuld door Linda Jackson, die van 2014 tot en met 2019 jaar achter het stuur zat bij concerngenoot Citroën en sinds kort de CEO is van Peugeot. Zij hield zich tijdens haar overbruggingsjaar bij PSA bezig met een onderzoek naar het onderscheid tussen de verschillende merken binnen het autoconcern. Dat wordt met de vorming van Stellantis nog lastiger, maar die fusie met Fiat Chrysler Automobiles staat los van het nieuwe Peugeot gezicht: “Daar waren wij al een hele tijd mee bezig, ruim voordat wij zelfs maar aan Stellantis dachten. Peugeot positioneert zich hoger in de markt en daar hoort een andere identiteit bij”. Marketing en communicatiedirecteur Thierry Lonziano bevestigt: “Wij hebben er sinds 2017 aan gewerkt met een heel team”.

Jackson vertelt dat Peugeot de afgelopen 10 jaar hard heeft gewerkt om zichzelf een trede hoger in de markt te kunnen positioneren: “Nu stapt Peugeot uit de club van generalisten met als doel een inventief en begeerlijk premium merk te worden”. Het nieuwe beeldmerk is daarvan het symbool, doordat het, zo verklaart zij, in één beeld de historie, het heden én de toekomst van Peugeot samenvat. Designdirecteur Matthias Hossain licht het ontwerp verder toe: “Een wapenschild is altijd een symbool van eenheid geweest. Zowel multicultureel als internationaal. Het staat voor trots, saamhorigheid en bescherming. Peugeot gebruikte het eerder en zo vormt het de verbinding tussen ons verleden en onze toekomstplannen. En de leeuw is altijd gebleven, want hij staat voor kracht, macht en zekerheid”.

Vroeger voelde men zich lekkerder in een Peugeot (althans, dat werd in de reclameslogan van het automerk beweerd) en nu heeft Jackson het over “Quality Time”. Als je er over nadenkt, is dat niet een heel radicaal anders, maar het is wel het nieuwe sleutelwoord van Peugeot. Het reizen in een auto van het merk moet daardoor gekenmerkt worden, maar ook alles er omheen. Daarom heeft Peugeot ook een nieuwe website, die een stuk intuïtiever en functioneler is dan tot nu toe. De showrooms ondergaan ook een transformatie, zodat het verblijf aangenamer wordt. Tijd is de laatste jaren steeds schaarser geworden in een mensenleven, zo stelt Jackson, dus moeten de uren die men met Peugeot doorbrengt “kwali-tijd” worden.

Dat Peugeot nu met een nieuw logo komt, is geen verrassing. Peugeot heeft er in het verleden al over bericht. Ook prijkte het nieuwe logo al op de e-Legend conceptstudie uit 2018. Voor wat betreft de productieauto’s van het merk gaat de primeur naar de nieuwe 308. Die wordt komende maand onthuld. Ondanks de premium aspiraties van Peugeot, zal de nieuwe 308 onder de technisch identieke DS 4 worden gepositioneerd en niet of nauwelijks boven de nieuwe Opel Astra. Maar de lagere echelons zijn voortaan voor Citroën en Fiat. Binnen Stellantis houden DS, Alfa Romeo en Lancia evenwel een hogere status. Peugeot wordt dus neergezet als een ‘semi premium merk’.

 

Reageren is niet mogelijk.