Nieuwstelex: vernieuwde Ford Focus komt mogelijk later

0

+++ Wees voorzichtig bij AMERIKAANSE IMPORT van een tweedehands auto. Van dergelijke occasions blijkt 90 procent een crashverleden te hebben. De meerderheid van die Amerikaanse import is bestemd voor Georgië en Litouwen, al krijgt ook de Midden-Europese markt steeds vaker te maken met auto’s met een crashverleden. Het zou een van de redenen zijn waardoor de export naar Duitsland en Nederland intussen afgenomen is. Het gaat niet om hier een Mustang en daar een Challenger: in 2019 zijn er liefst 342.642 Amerikaanse auto’s naar Europa verscheept. Wat dus wil zeggen dat dik 300.000 stuks daarvan schade heeft opgelopen alvorens de oversteek gemaakt werd. Waarom zijn deze gecrashte wagens zo populair in Oost-Europese landen? Omdat ze daar goedkoop hersteld (kunnen) worden alvorens ze opnieuw aangeboden worden. Opletten geblazen dus als jij naar een tweedehands Amerikaan gaat kijken +++

+++ ASTON MARTIN zal komende zomer haar nieuwe hyper sportwagen Valkyrie presenteren. Dat heeft de nieuwe CEO, Tobias Moers, bevestigd. Hij is zelf achter het stuur van een prototype gekropen en heeft geconcludeerd dat de auto eindelijk introductieklaar is. Moers laat weten zwaar onder de indruk te zijn. Hij noemt de Valkyrie zelfs de meest geavanceerde sportwagen die hij ooit heeft bestuurd. Grote woorden van de voormalige AMG baas, die ook aan het roer stond tijdens de ontwikkeling van de Mercedes-AMG One, die aangedreven wordt door een echte V6 motor uit de Formule 1. De Valkryrie lijkt ook meer op een Le Mans bolide, ook al zal hij wel degelijk de openbare weg op mogen. Moers zei over het rijden: “Hoe sneller je rijdt, hoe gemakkelijker en efficiënter de Valkyrie wordt om te besturen. Het is een heel speciale sportwagen”. De nieuwe Aston Martin kenmerkt zich niet alleen door innovatieve aerodynamica om indrukwekkende prestaties neer te zetten. Ook zijn kloppend hart zal voor de nodige sensaties zorgen, want dat is een speciaal door Cosworth ontwikkelde 6,5 liter grote atmosferische V12. De motor levert 1.014 pk bij 10.500 toeren en is goed voor een koppel van 740 Nm bij 6.000 toeren. Daar komt er nog een elektrische boost van 162 pk en 280 Nm bij, waardoor de Valkyrie piekt op 1.176 pk en 900 Nm. Nog een verbazingwekkend getal: de Valkyrie is in staat om tot 1.814 kilo aan neerwaartse druk te ontwikkelen. +++

+++ Wat zijn de populairste AUTOKLEUREN ? Elk jaar geeft verffabrikant Axalta een overzicht. De wereldwijde automarkt braakt volgens dit bedrijf vooral witte voertuigen uit. Zo maar eventjes 38 procent van alle auto’s zou in deze lichtste tint de fabriekspoorten verlaten. Het aandeel is identiek aan dat van vorig jaar en wit is inmiddels al 10 jaar de nummer één. Grijs en zilver samen vertegenwoordigen 24 procent, terwijl zwart een aandeel van 19 procent heeft. Wit blijft in Europa minder populair dan elders in de wereld. In onze contreien zijn het vooral zilver en zwart die de voorkeur hebben. De laatste kleur is ook wereldwijd de eerste keus wanneer het om luxe personenwagens gaat. Al bij al zijn monochrome auto’s goed voor een gigantische 81 procent. Slechts 19 procent van alle wereldwijd geleverde auto’s heeft effectief een kleurtje. Daarvan is blauw dan weer met voorsprong het populairst, terwijl ook rood met 5 procent aardig standhoudt. Wil jij echt origineel zijn, kies dan voor een gele of groene auto. +++

+++ Lithium / zwavel BATTERIJEN staan aan de vooravond van een doorbraak. Zuid Koreaanse onderzoekers denken namelijk een manier te hebben gevonden om het grootste probleem van dit interessante type te elimineren. Lithium / zwavel batterijen zijn niet nieuw, maar worden tot nu toe nooit in elektrische voertuigen toegepast. Ze zijn licht, kunnen dubbel zoveel energie opslaan als lithium / ion exemplaren en kunnen ook meer vermogen ontwikkelen. Helaas hebben ze één groot nadeel: ze leven niet erg lang. De interne chemische structuur verliest snel haar energiedragende eigenschappen omdat vast lithium sulfide en vloeibaar lithium polysulfide wordt gevormd in de cellen. Bovendien corrodeert hierdoor de anode (de negatieve pool van de batterij), waardoor die haar geleidende kwaliteiten verliest. Het Wetenschappelijk Instituut van Gwangju in Zuid Korea (GIST) heeft echter ontdekt dat het deze reacties drastisch kan vertragen door een laag kobalt oxalaat toe te voegen op de kathode (de positieve pool). De anode zou dan niet of nauwelijks meer corroderen en de vorming van lithium(poly)sulfide zou worden afgeremd. Kobalt oxalaat is bovendien een product dat kan worden gewonnen bij de recycling van … lithium/ion batterijen. Momenteel verkeert de technologie nog in de laboratoriumfase, maar het GIST ziet toepassingen voor haar nieuwe batterij in vliegtuigen en grote voertuigen, waar een laag batterijgewicht met een grote energiedichtheid van cruciaal belang zijn om elektrificatie haalbaar te maken. Zij daar iemand ook sportwagens? +++

+++ Het Franse adviesbureau Cabone 4 heeft verschillende opties voor het koolstofvrij maken van auto’s onder de loep genomen. De conclusie: BIO CNG (oftewel ‘groene CNG’) zou net zo milieuvriendelijk zijn als elektrische aandrijving van een personenwagen. Carbone 4 is gespecialiseerd in koolstofarme strategieën en aanpassingen voor de klimaatverandering. Het bureau is niet perse pro-auto aangezien zij ook pleit voor het verminderen van het verkeer. Toch brengt de aanpak van Carbone 4 enkele onregelmatigheden van de autoriteiten aan het licht bij de berekening van de CO2-uitstoot, die niet genoeg rekening houdt met de volledige levenscyclus. Volgens de gegevens van deze studie haalt een in 2020 gekochte Europese B segment personenwagen gedurende zijn hele leven, van productie tot sloop na 150.000 km en 12 jaar, de volgende gemiddelde CO2-uitstoot: 222 gram CO2/km met een klassieke benzinemotor, 189 gram voor een stekker hybride, 170 gram met een motor die CNG lust, 112 gram bij volledig elektrische aandrijving en 79 gram voor bio-CNG. Bij een model uit het D segment zijn de cijfers over 200.000 km en 12 jaar als volgt: 312 gram indien hij voorzien is van een brandstofcel (een waterstofvoertuig dus), 271 gram met een klassieke dieselmotor, 210 gram met CNG, 121 gram bij volledig elektrische aandrijving en 76 gram voor bio-CNG. Voor Frankrijk, waar de elektriciteit centrales maar weinig CO2 uitstoten, zijn de cijfers gunstiger voor de elektrische personenwagen (81 gram voor een B segment model), maar voor Polen juist ongunstiger (dezelfde auto zit dan op een uitstoot van 150 gram) vanwege de grote afhankelijkheid van bruinkool en steenkool voor de elektriciteitsproductie. Bio-CNG is dus een realistisch alternatief voor elektrische personenwagens. Dit brandstoftype laat het toe om klassieke verbrandingsmotoren te blijven gebruiken, terwijl tanken minder dan 10 minuten duurt. Het probleem is alleen dat er nog geen productie op grote schaal is (voor bio-CNG is methaan uit dierlijke mest nodig). Op het eerste gezicht zijn de resultaten van de studie van Carbone 4 niet erg gunstig voor waterstof. Het bureau plaatst echter de kanttekening dat er nog veel verbeteringsruimte is voor de productie van H2 (waterstofgas). Alleen waterstof op basis van elektrolyse is met de huidige Europese energiemix zeer slecht. Andere methoden scoren een stuk beter dan de genoemde 312 gram. Zo zorgt een hernieuwbare energiemix voor een uitstoot van slechts 86 gram. Productie van waterstof met groene stroom heeft dus de voorkeur. Volgens Carbone 4 kan de brandstofcel auto zich daarmee rehabiliteren. Dat wordt als wenselijk gezien wat personenwagens die op waterstof rijden stoten geen NOx uit, noch andere fijne deeltjes, en maken geen lawaai. Tegelijkertijd biedt hij de flexibiliteit van een auto met een verbrandingsmotor. +++

+++ Wegens kortsluiting en brandgevaar roept BMW in Duitsland 430.000 exemplaren van de 3-serie terug. De reden hiervoor is een al langer bekende brandgevaarlijke situatie, die in de Verenigde Staten in 2017 al leidde tot ingrijpen door overheidsinstantie NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). De exemplaren van de 3-serie die terug naar de dealer moeten, zijn van de generaties E90 tot en met E93, geproduceerd in de periode juli 2004 tot en met juni 2012. Bij deze auto’s kan een stekkerverbinding van de kabelboom oververhit raken door wrijvingscorrosie. Mogelijke gevolgen zijn kortsluiting, het smelten van een stekkercontact en in zeer zeldzame gevallen brand (ook als de BMW geparkeerd staat). Een woordvoerder van de autofabrikant laat weten dat in andere landen ook exemplaren van de 1-serie en de X5 / X6 zijn teruggeroepen vanwege het risico op brand en kortsluiting. Buiten Duitsland zouden 115.000 exemplaren van de 3-serie getroffen zijn. Het is niet bekend hoeveel auto’s in Nederland gevaar lopen. +++

+++ Ook de Europese productie van FORD lijdt onder het wereldwijde tekort aan microchips voor de auto-industrie. Naar verwachting houdt het merk daar tot “ver in het tweede kwartaal” last van. De productie van de Focus in het Duitse Saarlouis wordt hierdoor het zwaarst getroffen. Halverwege januari legde Ford de productie van dit model stil. Pas in maart zullen er weer exemplaren van de Focus van de band rollen, zo meldt Stuart Rowley, de eerste man van Ford in Europa. In de fabriek werken om en nabij de 5.000 mensen. Volgens Rowley heeft de productiestop een grote impact op de bedrijfsvoering. Ook de fabriek in Valencia, waar Ford de Kuga, Mondeo, S-Max en Galaxy het levenslicht laat zien, wordt de productie gehinderd door het tekort aan microchips, maar de lopende band kwam daar niet helemaal stil te staan. Voor de fabrieken in Keulen en Craiova, waar de Fiesta respectievelijk Puma worden gebouwd, zijn de gevolgen tot nu toe relatief beperkt gebleven, aldus Rowley. Wel wordt daar nu, net als in Valencia, korter gewerkt. De topman verwacht dat het tekort aan microchips in het tweede kwartaal verholpen zal zijn. Omdat de productie van de Focus al met al 9 weken stil komt te liggen, kan het zijn dat Ford het marktdebuut van de faceliftversie uit moet stellen. De introductie daarvan stond gepland voor september, met een levering start door de dealers aan het einde van het jaar. Dat wordt nu 2022. De vernieuwde Focus kenmerkt zich door smallere koplampen met LED techniek. Ook aan de achterzijde worden de lichtunits dunner. Voor het opnieuw ontworpen interieur deed Ford inspiratie op bij de Puma. Dit betekent andere kleuren en stoffen. Verder krijgt het touch screen een hogere resolutie en ondergaat het Sync4 infomediasysteem een update. Dat zal resulteren in nieuwe internet functies. Bij het motorengamma maakt een stekker hybride variant zijn opwachting. Vermoedelijk gaat het om de aandrijflijn die nu reeds beschikbaar is voor de Kuga +++

+++ HYUNDAI heeft als één van de weinige autofabrikanten geen last van het tekort aan microchips. Het bedrijf (waartoe ook Kia behoort) kocht namelijk tijdig voor haar auto’s een enorme voorraad in. Hyundai is dus anders dan de concurrentie niet genoodzaakt om de productie terug te schroeven of zelfs stil te leggen. Bovendien vond de inkoop van de grote voorraad microchips plaats op een moment toen de prijzen nog normaal waren. Dat Hyundai in de huidige situatie spekkoper is, komt enerzijds doordat zij korte lijnen heeft met een chipfabrikant in eigen land. De autobouwer is voor dit bedrijf een zeer grote klant en krijgt dus een voorkeursbehandeling. Bovendien had men in Zuid-Korea al praktijkervaring met een tekort aan microchips omdat een belangrijk bestanddeel uit Japan moet komen. Dat land wil nog wel eens moeilijk doen over de export als het gezeur van Zuid Korea over de Tweede Wereld oorlog haar te veel wordt. +++

+++ IONIQ wordt gepositioneerd als nieuw, zelfstandig automerk maar draagt wél het Hyundai logo. Waarom? Volgens de fabrikant is dat omdat beide merken voor dezelfde waarden staan: bereikbaarheid en betaalbaarheid, maar ook voor kwalitatief sterke producten. Dat wordt op de nieuwe Ioniq 5 gecommuniceerd met het Hyundai logo. In het interieur zit overigens géén Hyundai logo. Dat is ook een bewuste keuze. Mensen die achter het stuur hebben plaatsgenomen, zouden inmiddels weten dat zij in een Hyundai product zitten. Constante herinnering daaraan zou niet nodig zijn. Er is bij de Ioniq 5 gekozen voor een erg minimalistisch interieur en een rustige uitstraling. Logo’s passen daar niet bij. +++

+++ LAND ROVER komt in 2024 met haar eerste volledig elektrische model. Dat wordt een versie van de nieuwe Range Rover. Tegelijkertijd zal het dieselaanbod worden ingekrompen en wordt hybride techniek standaard. De 5de generatie Range Rover debuteert eind dit jaar. Als wij de nieuwe baas van Jaguar Land Rover, Thierry Bolloré mogen geloven, zal de nieuwe editie “adembenemend modern” zijn. “Deze auto zal een niveau van emotionele verbondenheid halen dat wij volgens mij nog niet eerder hebben gezien”. De Fransman geeft ook aan dat modernisme geen afbreuk zal doen aan de terreinprestaties van de Range Rover. Ook niet als die elektrisch wordt aangedreven. +++

+++ LUCID MOTORS heeft vertraging opgelopen bij de marktintroductie van de veelbelovende Air. De levering van deze elektrische sedan zou als Dream Edition komende lente op gang moeten komen, maar dat gaat niet lukken. Peter Rawlinson, de baas van Lucid Motors, zegt dat de eerste klantleveringen pas in het derde kwartaal plaats zullen vinden. Reden voor de vertraging is dat er een nieuwe financieringsconstructie voor het bedrijf is gecreëerd. Daardoor is er minder haast met het genereren van omzet. Er is nu voldoende financiële lucht om de puntjes op de i te zetten bij de elektrische sedan. Dit impliceert dat Lucid Motors anders van plan was geweest om een niet goed uitontwikkeld product in de markt te zetten … Een andere reden voor de levering vertraging van de Air is de corona crisis. Lucid Motors krijgt daardoor, net als veel andere fabrikanten, allerlei onderdelen pas later dan gepland. De Air Dream Edition is maximaal 1.080 pk sterk en gaat niet zozeer concurreren met de Tesla Model S, maar met de Mercedes-Benz EQS, de Audi ‘Landjet’ en de toekomstige elektrische Bentley. In Nederland gaat het debuutmodel van Lucid Motors namelijk afgerond 200.000 euro kosten. +++

+++ MASERATI gaat haar volgende Gran Turismo baseren op het Giorgio platform van zustermerk Alfa Romeo. Het gaat om een verlengde versie van de bodemplaat. Alfa Romeo gebruikt het Giorgio platform zelf voor de Giulia en Stelvio. Het merk had plannen voor een grotere sedan én SUV, maar die hebben nooit groen licht gekregen. In plaats daarvan moet Alfa Romeo van de concernleiding zich nu concentreren op kleiner spul voor het B en C segment. Dat Maserati wel variaties op het ‘Giorgio thema’ mag introduceren, is daarom wat zuur. De nieuwe Gran Turismo krijgt 4 zitplaatsen en zal medio 2022 in productie gaan in Turijn. Daarna is het de beurt aan de nieuwe Quattroporte met dezelfde basis. Die debuteert in 2023 en zal in Grugliasco gebouwd gaan worden. Het gebruik van Giorgio moet beide Maserati modellen vooral sportiever maken. Voor de huidige Quattroporte (en Ghibli plus Levante) waren de Italianen gedwongen om platformtechnisch te shoppen in Detroit bij Chrysler en Dodge. Dat zorgde niet echt voor een dynamisch rij karakter. Genetisch gaat het onderstel van het genoemde trio terug naar een Mercedes E klasse model uit de vorige eeuw. De nieuwe Gran Turismo, waarvan ook een cabrioletversie verschijnt, zal zoals gezegd in Turijn gebouwd gaan worden, namelijk in de beroemde Mirafiori fabriek. Daar staat nu nog de assemblagelijn van de Levante, maar die wordt tijdelijk stil gezet om noodzakelijke aanpassingen aan de productie infrastructuur te kunnen doorvoeren. De nieuwe Gran Turismo krijgt onder de motorkap een hybride versie van de nieuwe V6 Nettuno uit de MC20. Later volgt een volledig elektrische variant. De productiestart volgt niet lang na die van de Grecale. Dat is een D segment SUV model die in Cassino gebouwd gaat worden. +++

+++ MINI designchef Oliver Heimler voorziet het einde van de lederen meubilair bekleding. Bij een volgende generatie modellen van het merk zal dit dan ook geen optie meer zijn. Dierenhuiden als esthetische verfraaiing passen niet bij duurzaamheid waarmee Mini graag geassocieerd wil worden. Het schrappen van de lederen meubilair bekleding zal evenwel niet zonder slag of stoot gaan want in 2020 vinkte liefst 54 procent van de Britse klanten deze optie aan. Maar Heimler probeert het publiek gerust te stellen met de mededeling dat Mini voor moderne en hoogwaardige producten geen dierenhuid nodig heeft. +++

+++ POLESTAR heeft, zoals Tesla dat al een tijdje doet, ‘via de lucht’ een update doorgevoerd bij haar elektrische 2. Klanten hoefden daarvoor niet naar de dealer. De kans dat zij überhaupt niet weten waar die gevestigd is, is aanzienlijk omdat het koopproces grotendeels via internet verloopt en omdat het onderhoud uitbesteed is aan Volvo. Het via de lucht doorvoeren van een updates kan worden gebruikt voor het doorvoeren van verbeteringen, het oplossen van bugs of het installeren van nieuwe functies. In het geval van de Polestar 2 omvatte de update een nieuwe veiligheidsfunctie, een Android Automotive OS upgrade, bereikverbeteringen en een veiligheidsgerelateerde aandrijving bug reparatie. +++

+++ PORSCHE levert de nieuwe 911 GT3 bewust ook met een handbak, ondanks dat de uitvoering met PDK automaat zowel sneller als zuiniger is. Reden is dat bij de vorige editie van deze sportwagen 30 procent van de kopers voor de uitvoering met handbak opteerde. In de Verenigde Staten ging het zelfs om 70 procent van de klanten! BMW constateert dezelfde voorkeuze bij de kopers van haar hardcore M modellen. Porsche verwacht dat ongeveer 40 procent van de klanten die de nieuwe GT3 aanschaffen voor de uitvoering met handbak zullen kiezen. +++

+++ De baas van RENAULT , Luca de Meo, laat weten dat zij, met betrekking tot de Apple Car, “openstaat voor alle kansen”. Die houding maakt Franse productie van de zelfstandig rijdende elektrische auto mogelijk. Eerder liep Apple nog een blauwtje bij Nissan, de alliantie partner van Renault. Een bron bij de Japanse autofabrikant vertelde: “Als je een product maakt onder het Apple merk, dan geef jij jouw ziel en jouw marges aan Apple. Apple heeft geen enkel belang om het beste van zichzelf aan de productiepartner te geven”. Maar bij Renault staat de deur dus open. De Franse autofabrikant is overigens (nog) niet benaderd door Apple. De Meo herinnerde er aan dat Renault al samenwerkt met Google: de nieuwe elektrische Mégane krijgt namelijk een op Android gebaseerd infomediasysteem. +++

+++ SKODA heeft bij nader inzien tóch besloten dat er een Combi stationwagen versie van de nieuwe Fabia komt. Reden is dat bij het huidige model 34 procent van de klanten voor dit carrosserietype kiest. Het hoge percentage kan (deels) worden verklaard door het feit dat de autoconsument voor een B segment stationwagen niet meer bij de concurrentie terecht kan. Peugeot leverde de 208 bijvoorbeeld nooit als SW. Dacia, Renault en Seat leveren hun jongste edities van de Logan, Clio respectievelijk Ibiza niet meer als MCV, Estate of ST. Skoda beschikt dus over een monopolie positie. Zoiets moet je volgens merkchef Thomas Schäfer koesteren. Bovendien past een Fabia Combi mooi bij het streven van Skoda om toegankelijke en praktische auto’s met een mooie binnenruimte aan te bieden. Voor de marktintroductie van de nieuwe generatie moeten wij wel geduld hebben tot 2023. Hopelijk rijdt de doelgroep tegen die tijd niet massaal in een Kamiq … +++

+++ De grote baas van STELLANTIS , Carlos Tavares, heeft een bezoek gebracht aan de Italiaanse Mirafiori en Grugliasco fabrieken van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) dat recentelijk is gefuseerd met ‘zijn’ Peugeot SA. Hij wilde met eigen ogen zien waarom de productiekosten daar 2 keer zo hoog zijn als in Frankrijk of Spanje. Sluiting van de Italiaanse fabrieken is geen optie omdat dit tot grote onrust zal leiden. Niet alleen in Italië, maar ook bij de FCA tak binnen Stellantis. Bovendien zijn de productiefaciliteiten in het land met de laarsvorm van groot belang omdat zij de nieuwe elektrische Fiat 500 en de volgende generatie Maserati modellen produceren (of gaan produceren). Oorzaak van de hoge productiekosten zijn overigens niet de lonen, maar de zware onderbezetting van de Italiaanse fabrieken. Er rollen daar veel minder auto’s van de band dan gepland omdat de autoconsument de huidige generatie Alfa Romeo en Maserati modellen links laat liggen. De vaste fabriekskosten drukken dan erg zwaar op het handvol exemplaren dat in Italië wél het levenslicht ziet. +++

+++ TESLA krijgt minstens 1 miljard euro aan subsidie van de Duitse overheid voor de bouw van een batterijfabriek in de buurt van Berlijn. De financiële ondersteuning past binnen een breder Europees project om de autosector minder afhankelijk te maken van de invoer van Chinese en Zuid Koreaanse batterijen voor elektrische personenwagens. Met uitzondering van Tesla, dat de meeste van zijn batterijcellen in eigen beheer bouwt (weliswaar samen met het Japanse Panasonic), schaffen alle autofabrikanten de cellen voor hun batterijen in Azië aan, en dan vooral bij het Chinese CATL en het Zuid Koreaanse LG Chem. Daarom heeft de Europese Unie het European Battery Innovation project goedgekeurd. Dat heeft een budget van 2,9 miljard euro om bedrijven die batterijcellen in Europa willen gaan bouwen in het zadel te helpen. Tesla’s nieuwe fabriek in de buurt van Berlijn gaat niet alleen elektrische auto’s. maar ook de bijbehorende accu’s maken en komt dus in aanmerking voor een deel van de subsidie. De Duitse overheid kent die toe en mag daarvoor uit de Europese subsidiepot knabbelen. Ook de Duitse deelstaat Brandenburg (waar Berlijn deel van uitmaakt) draagt bij aan de steun. Het eerste miljard is al toegezegd, maar er is sprake van een potentiële uitbreiding van de subsidiepot. Ook BMW is trouwens geïnteresseerd en zou in onderhandeling zijn voor overheidssteun voor een eigen batterijfabriek. +++

+++ TOYOTA denkt dat de tweede generatie van haar Mirai een succes wordt. Dat komt doordat er gebruik gemaakt wordt van een nieuw platform (GA-L genaamd), waarvan het design en de rijeigenschappen profiteren. Door een andere brandstofcel en een gewijzigde tankopstelling neemt daarnaast de actieradius met 30 procent toe tot 650 kilometer. Dankzij deze verbeteringen en de groeiende belangstelling voor waterstof denkt Toyota dat de tweede generatie Mirai een succes zal worden. In de eerste helft van dit decennium zal het Japanse automerk bovendien elektrische modellen met een zogeheten Solid State batterij lanceren. Die bieden een grotere actieradius. Toyota denkt niet dat de belangstelling voor haar hybride modellen door deze ontwikkelingen zal afnemen. Het bedrijf verwacht dat de verkoop van dit soort auto’s in de komende 5 jaar met 600 procent zal toenemen. Dat komt niet in de laatste plaats doordat Toyota meer hybride modellen zal uitbrengen. De schatting is dat in 2025 minimaal 70 procent van de verkochte auto’s van het Japanse merk in Europa een zelf opladende hybride zal zijn. Stekker hybride auto’s en volledig elektrische personenwagens zijn dan goed voor 10 procent elk. De rest heeft enkel een verbrandingsmotor onder de kap. Dat de rol van stekkerloze hybride techniek nog niet is uitgespeeld, komt vooral doordat deze vorm van aandrijving probleemloos en betaalbaar is. +++

+++ VOLKSWAGEN bouwt haar ID.3 nu ook in Dresden. In de fabriek aldaar rolden vroeger de prestigieuze Phaeton, de nobele Bentley Flying Spur en de vernuftige e-Golf van de band. Het productietempo ligt momenteel op 35 exemplaren per dag. Volkswagen wil op termijn 1 miljoen elektrische auto’s per jaar bouwen. Met de productiestart van de e-Golf ontwikkelde de fabriek in Dresden zich tot het Center of Future Mobility. Daarmee werd de eerste stap richting de toekomst gezet. De serieproductie van de ID.3 geeft daar nu een vervolg aan. Volkswagen bouwt momenteel ook elektrische auto’s in Zwickau en in de Chinese steden Anting en Foshan. Aldaar is de output vele malen hoger dan in Dresden. De fabriek in Zwickau produceert nu ook de ID.4. Later dit jaar komen daar andere elektrische modellen van Audi (Q4 e-Tron en Q4 Sportback e-Tron) en Cupra (Born) bij. Dan zal de output stijgen tot wel 1.500 voertuigen per dag of 330.000 voertuigen per jaar. Daarnaast is er de Skoda fabriek in Mladá Boleslav waar in de toekomst 350 exemplaren van de volledig elektrische Enyaq iV van de band zullen rollen. Om in de toekomst de maximale productiecapaciteit van 1 miljoen elektrische voertuigen per jaar te bereiken, Volkswagen ook een beroep gaan doen op fabrieken in Emden, Hannover en Chattanooga (Verenigde Staten). De eerste exemplaren moeten daar volgend jaar van de band rollen. +++

+++ Kies in een WASSTRAAT nooit een duur programma. Bodemreiniging kan volgens de Duitse zusterorganisatie van de ANWB namelijk zorgen voor schade aan jouw auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de ADAC vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren met een stoomstraal of een chemische schuimlaag die het hardnekkige vuil op de autolak losweekt en voorkomt dat vuildeeltjes, zand, zout en steentjes als schuurpapier op de lak inwerken en krassen veroorzaken. Dat dure premium programma’s met bodemreiniging tot problemen kunnen leiden, komt doordat bij oudere voertuigen vocht kan binnendringen via openingen in de voertuigvloer. Moderne voertuigen zijn op hun beurt aan de onderkant meestal met plastic bedekt, waardoor het overbodig is om de onderkant te wassen als bescherming tegen corrosie. Ter bescherming tegen zonnestraling, hars, vogelpoep en plakkerig stuifmeel, is het volgens de ADAC wel verstandig om de lak na reiniging te conserveren. Een behandeling met was blijft ongeveer 3 tot 6 maanden zitten en een Sealing behandeling door een professioneel poetsbedrijf kan zelfs tot 1 jaar meegaan. Eventuele lakschade door bijvoorbeeld opspattende steentjes dient volgens de ADAC direct te worden behandeld met een lak stift om verdere roestschade en dure reparaties te voorkomen. +++

+++ De uitslag van de WOMENS WORLD CARS 2021 is bekend. Er zijn 9 winnaars gekozen. Peugeot valt op met 2 winnende modellen. De vrouwelijke Auto Van Het Jaar verkiezing werd voor de 11de keer georganiseerd. Om in aanmerking te komen, moest een automodel tussen januari en december 2020 op de markt zijn gebracht. De jury is samengesteld uit vrouwelijke journalisten uit 38 landen, verspreid over 5 continenten. Zij heeft haar oordeel geveld over auto’s die waren onderverdeeld in 9 categorieën. De laureaten werden gekozen volgens objectieve criteria zoals veiligheid, kwaliteit, prijs, design, rij dynamiek en milieueffecten. Met het verschil dat die aspecten door een feminiene bril werden bekeken en beoordeeld. Peugeot maakte zoals gezegd een dubbelslag met de 208 en de 2008. Beide Franse modellen werden verkozen in respectievelijk de categorieën ‘Stad’ en ‘Stedelijke SUV’. Ook verrassend: de Land Rover Defender eindigde bovenaan in de categorie ‘SUV modellen van gemiddelde grootte’. Bij de Women’s World Car of the Year verkiezing werd verder de Skoda Octavia aangewezen als beste stationwagen. De Lexus LC500 Cabriolet won bij de luxe auto’s ,de Ferrari F8 Tributo bij de sportwagens, de Kia Sorento bij de grote SUV modellen, de Ford F-150 bij de pick-ups en de Honda E bij de elektrische auto’s. Overigens is de 110 uitvoering van de Land Rover Defender (veruit de best verkochte carrosserievariant) met 5,02 meter een stuk groter dan de Kia Sorento (4,81 meter). Zit de ‘female touch’ hem soms in de irrationele indeling van de diverse modellen? +++

Reageren is niet mogelijk.