Dacia Bigster: de toekomstige Roemeense familie-SUV krijgt vorm

0

Bigster: dat wordt de naam van de grote broer van de Duster; een SUV met 7 zitplaatsen die begin dit jaar door een conceptstudie werd aangekondigd.

Naast een nieuwe cross-over die de Lodgy begin 2022 zal vervangen, streeft Dacia naar het aantrekken van klanten in een hoger marktsegment met de lancering in 2025 van een grote gezins-SUV met 7 zitplaatsen. De Bigster wordt ontwikkeld op het CMF-B platform van onder andere de Renault Captur en zal ook worden uitgerust met diens E-Tech hybride systeem.

Om het stokje over te nemen van de Lodgy minivan, die zijn doelstellingen nooit heeft bereikt, verandert het Roemeense merk daarom zijn formule: een nieuwe cross-over moet er voor zorgen dat klanten alsnog gaan toestromen. Maar verrassing, deze nieuwkomer, te lanceren in 2022, zal niet de enige zijn: Dacia bereidt ook haar eerste model voor het C segment voor: een goedkoop alternatief voor de Nissan X-Trail en de Peugeot 5008. Vanwege zijn voor Roemeense begrippen forse lengte (4,60 meter) zal hij Bigster gaan heten en in 2025 in de showrooms arriveren. Tegen die tijd zal het design geen verrassing meer zijn, want hoe de grote SUV er uit gaan zien, werd reeds door een conceptstudie aangekondigd die werd onthuld als onderdeel van ‘Renaulution’, de grote conferentie over de toekomststrategie van de nieuwe baas van de Renault Groep, Luca de Meo.

De Bigster biedt alle designelementen die een SUV vereist: attributen voor avonturiers, zoals een aanzienlijke bodemvrijheid, een zeer gewelfde motorkap en zwarte plastic beschermingen. De familiegelijkenis met de Duster is ook duidelijk, vooral in profiel met zeer uitgesproken achterspatborden. Aan de andere kant doen de koplampen en achterlichten, net als de grille, meer denken aan de jongste Sandero vanwege een Y-vormige licht signatuur.

Onder zijn carrosserie zal net als bij de toekomstige vervanger van de Lodgy, het CMF-B platform te vinden zijn. Modern en modulair naar believen, kan deze bodemplaat worden gebruikt voor zowel de Clio als de Arkana SUV-coupé van Renault, als de Sandero van Dacia. Luca de Meo kondigde zelfs aan dat het CMF-B platform uiteindelijk de enige bodemplaat zal zijn die door Dacia (en Lada) gebruikt gaan worden, voor alle 7 modellen die worden gelanceerd door de 2 merken in de periode tot en met 2025. Deze Bigster zal dus de neef zijn van een gloednieuwe Niva, die beschikbaar komt in 2 maten (à la de Land Rover Defender een korte 3-deurs versie en een langer 5-deurs uitvoering). Na het debuut van de Lodgy opvolger, maar voor de presentatie van de Bigster, zal Dacia in 2024 overigens nog de Duster vervangen. 

Een marktlancering in 2025 vereist dat de meest luxe Roemeense SUV rekening moet houden met de Euro 7-antiverontreinigingsnorm, die momenteel voor hetzelfde jaar is gepland. De Bigster zou dus recht kunnen hebben op de nieuwe 3 cilinder 1.2 TCe unit, intern bekend als HR12VDV. Deze krachtbron zal de huidige 1.0 TCe vervangen. Moederbedrijf Renault, waar de nieuwe motor wordt ontwikkeld, belooft een duidelijke vermindering van de uitstoot en het verbruik. Deze eenheid zal ook worden gebruikt in de nieuwe 170 pk sterke E-Tech Plug-in hybride versie (genaamd E-Tech M) die in 2022 zal worden ingehuldigd door de Renault Kadjar. De huidige 140 pk sterke E-Tech (E-Tech S) gebruikt een atmosferische 1,6 liter unit van Nissan in de Clio, Captur en binnenkort de Arkana (ook de vervanger van de Lodgy gaat in 2022 deze aandrijflijn gebruiken). Om kostenredenen zou Dacia voor de Bigster ook het liefst de E-Tech S versie gebruiken, maar wellicht halen de milieuambtenaren in Brussel daar een dikke rode streep doorheen.

De huidige 1.3 TCe unit zal worden vervangen door een tot 1,5 liter vergrootte 4 cilinder. Aan de andere kant zal er geen diesel zijn aangezien de 1.5 Blue dCi zal verdwijnen, noch een volledig elektrische variant. Voor wat betreft C segment emissievrije SUV modellen legt Dacia de bal neer bij Renault en Nissan. Huiswerk is er nog wel te doen met het CMF-B platform dat voorlopig alleen beschikbaar is met voorwielaandrijving. Voor de Russische neef van de Bigster is het namelijk noodzakelijk dat er ook een 4×4 variant beschikbaar komt. Dacia werkt aan aanpassing van het platform, maar in de Roemeense wandelgangen valt te vernemen dat dit nog niet zo makkelijk is. De redding zal vermoedelijk komen van een oplaadbare hybride uitvoering, zo bevestigt Denis Le Vot, de CEO van Dacia.

Door het C segment aan te vallen, zal de Bigster over veiligheidsuitrusting moeten beschikken die tot nu toe onbekend is bij Dacia. Mede hierdoor zal er sprake zijn van een hogere prijs dan normaal. Maar er is geen sprake van een volledige herziening van een positionering die in het DNA van het merk zit. De prijs van deze gezins-SUV zal dus beduidend lager blijven dan die van al zijn concurrenten, wiens instapniveau richting de 40.000 euro gaat. Over dit onderwerp zei Denis Le Vot: “we zullen formidabel zijn in termen van ‘waar voor je geld’ positionering”.

 

Reageren is niet mogelijk.