Exclusief: rijden met de Audi Q4 e-Tron prototype

0

Audi heeft in het premium segment een naam hoog te houden: door de techniek van de diverse modellen zou het merk een voorsprong hebben op de concurrentie. Of dat voor de auto’s met een verbrandingsmotor geldt, is een ander verhaal. Dit artikel gaat over een elektrische nieuwkomer. In dat deel van de automarkt zien wij dat Audi die reputatie niet helemaal waarmaakt: de ‘gewone’ e-Tron is naar goed gebruik weliswaar fraai afgewerkt, maar allesbehalve grensverleggend en dus geen echte bedreiging voor Tesla. De e-Tron GT spreekt meer tot de verbeelding, maar hij volgt de door Porsche met de Taycan gebaande paden.

Liggen de kaarten anders voor de Q4 e-Tron anders? Dit model gaat opereren in een formaatklasse waar Porsche noch Tesla actief zijn. Het is het eerste elektrische volumeproduct van Audi. Hij zal later dit jaar te koop zijn vanaf ongeveer 50.000 euro en wordt daarmee gepositioneerd als rechtstreekse rivaal voor de Mercedes EQA. Tegen de tijd dat de Q4 e-Tron in de showroom staat, zal Volvo de orderboeken geopend hebben voor goedkopere uitvoeringen van de XC40 Recharge.In vergelijking met deze concurrenten heeft de Audi echter een duidelijk voordeel: hij maakt gebruik van een platform dat speciaal voor elektrische auto’s ontwikkeld is. Is dat dan de veel beloofde ‘voorsprong door techniek’? Ja en nee. Ja, omdat de genoemde rivalen geen gebruik maken van een specifieke architectuur. Nee, omdat de basis voor de Q4 e-Tron gevormd wordt door het MEB onderstel van de Volkswagen ID.3/ID.4, de Skoda Enyaq en de komendeCupra Born. Eigenlijk is Audi dus meer ‘volger’ dan ‘pionier’. 

De Mercedes EQA is inmiddels te koop. Hetzelfde geldt voor de Volvo XC40 Recharge. Om te voorkomen dat Audi (te) veel potentiële klanten misloopt die geneigd zijn te opteren voor een van deze concurrenten (of voor de nieuwe Ioniq 5 of Kia EV6), toont het merk met de 4 ringen voortijdig een prototype aan de buitenwereld. Een select aantal autojournalisten heeft daar inmiddels mee kunnen rijden. Het idee is dat de media (waaronder Autointernationaal) nu dermate positieve recensies gaan schrijven dat de bovengenoemde potentiële klanten aanschaf van een elektrische Mercedes of Volvo uit hun hoofd zetten en wachten op het debuut van de Q4 e-Tron. Is dat een illusie of slaat Audi daarmee de spijker op zijn kop?

Nadat ik in een laat prototype de weg op heb kunnen gegaan, denk ik dat de insteek van een voortijdige persintroductie hout zou kunnen snijden. De reden: een specifiek voor elektrische auto’s ontwikkeld platform zou de Q4 e-Tron namelijk een ​​voorsprong kunnen geven in dit plotseling ultra competitief geworden autosegment. Audi heeft de officiële aandrijflijn specificaties van haar nieuwkomer nog niet bekendgemaakt, maar op basis van wat ik en jij inmiddels weten van zijn broers en zussen met Volkswagen en Skoda badges, kunnen we uitgaan van een reeks van 4 uitvoeringen, te beginnen met een achterwiel aangedreven versie met een vermogen van 170 pk. Aan de andere kant van het spectrum kunnen wij een 2-motorige Quattro versie verwachten met 306 pk. Bij het basismodel kunnen wij batterijen met een bruikbare capaciteit van 52 kWh of 77 kWh verwachten. De laatste zal ook gecombineerd kunnen worden met een 204 pk sterke elektromotor.

De MEB architectuur betekent ook dat 11kW AC Wallbox compatibiliteit zal worden gecombineerd met 125 kW DC opladen. Dit laatste cijfer betekent dat snel laden van nul tot 80 procent in een half uur kan worden voltooid. Wat betreft het rij bereik weten we al dat de ID.4 met een 77 kWh batterij maximaal 500 kilometer ver kan komen volgens de WLTP regels. Wanneer de definitieve cijfers voor de Q4 e-tron worden gepubliceerd, verwacht ik een vergelijkbare actieradius.

Op het digitale instrumentenpaneel geeft mijn testauto een actieradius van ongeveer 420 kilometer. Dat is minder dan bovengenoemde 500 kilometer, maar ik rijd in de krachtigste versie van de nieuwkomer, met vierwielaandrijving en 306 pk. Dat geeft de Q4 e-Tron, zo wordt meteen duidelijk, de status van het meest prestatiegerichte MEB voertuig dat ik tot nu toe heb kunnen uitproberen. Accelereren naar 100 km/u duurt iets meer dan 6 seconden en op de Duitse Autobahn is de reis met een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u moeiteloos. Maar het is niet alleen het tempo dat de Q4 e-Tron Quattro onderscheidt van wat wij tot nu toe hebben gezien van de mensen van de Volkswagen Groep. Ook de manier waarop hij rijdt, maakt indruk.

Het gewicht van 2 ton dat de Q4 e-Tron in de weegschaal legt, wordt snel vergeten.Ondersteund door een laag zwaartepunt, een lange wielbasis en optionele adaptieve ophanging voelt de Audi sportief aan, bijna als een elektrische versie van de SQ5.Naast zijn geweldige manieren op de snelweg en het nette weggedrag op landelijke wegen, lijkt hij in de stad te krimpen en wendbaarder te worden.Dat is het enorme voordeel van dit speciaal voor elektrische auto’s gemaakte platform: het biedt zoveel ruimte voor de voorwielen om te draaien dat deze SUV zich net zo gemakkelijk door krappe straten van de stad laat besturen als een kleine hatchback. En met een veelvoud aan camera’s rond het voertuig die hun bevindingen op groteschermen projecteren, is het ook gemakkelijk om te parkeren. Ik ben iets minder onder de indruk van het rempedaal en de instellingen voor regeneratief vertragen.Zelfs met de Q4 e-tron in de maximale recuperatie modus is rijden met één pedaal niet echt mogelijk. Dat zullen ervaren elektrische rijders misschien als een gemis beschouwen.

Terwijl het exterieur van de auto onder een zeer lichte camouflage vermomming blijft, is het interieur nu volledig onthuld. Het wordt gekenmerkt door een nieuw, bijna 6-hoekig stuur, standaard volledig digitale instrumenten en het bekende 10,1 inch MMI touchscreen van Audi. Een nieuw 11,4 inch scherm met afbeeldingen op een hoger resolutieniveau is echter optioneel. Audi maakt voor het interieur gebruik van veel meer duurzamere, gerecyclede en veganistische uitrustingsopties dan voorheen. Veel van het dashboardontwerp en de schakelaars zijn ‘conventioneel Audi’, maar dat is juist een pluspunt: daarmee onderscheidt het interieur zich in positieve zin van zijn MEB familiegenoten van Volkswagen en Skoda, die wat simpel en goedkoop overkomen.

Indrukwekkend is ook de enorme hoeveelheid ruimte in de cabine. Zonder transmissietunnel en met de wielen die tot in de uithoeken van de carrosserie zijn geduwd, voelt het interieur als een balzaal aan. Voor de achterpassagiers is er bijna evenveel beenruimte als in de Q7! Er zijn ook tal van slimme nieuwe opbergruimtes, inclusief bekerhouders in de deuren. De kofferbak heeft een volume van 520 liter met alle stoelen op hun plaats. Dat is groot voor een cross-over van C segment formaat. De bagagecapaciteit komt bijna overeen met die van de Q5.

Een Augmented Reality head-up display maakt ook zijn debuut in een Audi. Dit nieuwe systeem projecteert niet alleen informatie op de voorruit, maar creëert ook virtuele afbeeldingen die ongeveer 10 meter voor de auto lijken te zweven. Aanwijzingen van de navigatie worden vervangen door een zwevende pijl die voor de motorkap uitsteekt, terwijl het display de bestuurder ook op andere manieren ondersteunt, zoals met rijstrook bewaking en cruisecontrol functies, door de bestuurder zijn positie op de rijstrook en de afstand tot de voorligger te laten zien.

 

90%
90%
Awesome

Audi zou met de Q4 e-Tron de leiding kunnen nemen van het Tesla achtervolgende peloton. Hij voelt aan als een compacte elektrische SUV die veel van de juiste vakjes aankruist, met veel ruimte, een goede actieradius, hoogwaardige materialen en nieuwe technologie die je nog niet bij een ander Audi model zult vinden. Als de prijs klopt, kan deze compacte elektrische SUV een groot succes worden.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (14)
    7.4

Reageren is niet mogelijk.