Manifest ex-BTW, weg ermee: “Veel dealers adverteren foutief”

0

21 van de grootste 25 dealerholdings van Nederland houden zich niet aan de regels met betrekking tot het adverteren van occasions. Zij vermelden namelijk de ex-BTW prijs. Slechts 4 dealerholdings overtreden de regels niet. Dat blijkt uit een inventarisatie van het manifest ‘Ex-btw, weg ermee’. Vooral bij heel veel elektrische auto’s wordt een prijs exclusief de BTW vermeld.

‘Ex-btw, weg ermee’ is een initiatief van gebruikte auto importeur Mr. Wheelson en leasebijtellingvriendelijk.nl, dat zich specialiseert in elektrische auto’s. Volgens deze bedrijven is het voor zowel autokopers als autoverkopers uiterst hinderlijk dat BTW-loze prijzen op veel verkoopsites gewoon tussen de advertensies met prijzen inclusief BTW worden weergegeven. Voor consumenten leidt dit tot veel verwarring en potentiële teleurstellingen, terwijl verkopers die de BTW wél gewoon opnemen in hun prijs onterecht ongunstig uit de bus komen.

Voor het onderzoek is in eerste instantie gekeken op de grotere occasionportalen van Nederland. Indien er geen resultaten waren, is er vervolgens gekeken naar het tweedehands aanbod op de website van de betreffende dealergroep. Alleen bij de advertenties van Tesla Nederland, Huiskes-Kokkeler Autogroep, Maas Autogroep en Wassink Autogroep zijn er geen ‘ex-BTW’ advertenties gevonden. Initiatiefnemer Bas Oude Luttikhuis wordt er moedeloos van, zegt hij. “De vraagprijs van personenauto’s hoort in autoadvertenties inclusief BTW te zijn, een eventuele ‘exclusief BTW prijs’ mag vervolgens in de kleine lettertjes getoond worden of in de titel van de advertentie. Hierover is de ACM volstrekt helder”.

In een reactie meldt Bovag dat de ‘ex-BTW problematiek’ haar volle aandacht heeft. Bovag liet recentelijk opnieuw een bericht uitgaan naar leden waarin staat dat indien een advertentie van een voertuig gericht is op zowel particuliere als zakelijke klanten, de prijs inclusief BTW vermeld moet worden. “Hiervan is sprake als een voertuig in de praktijk niet alleen aan zakelijke kopers, maar ook aan consumenten wordt verkocht”, schrijft Bovag, dat ook meldt reeds actief te controleren. “Als de advertentie alleen op zakelijke klanten is gericht, is de prijs zonder BTW toegestaan. Denk aan voertuigen die vanwege hun aard in de praktijk niet door consumenten worden gekocht, zoals voertuigen met een specifieke bedrijfsinrichting. Deze voertuigen mogen met een prijs exclusief BTW worden geadverteerd”.

Vorige maand startte Autotrack al een proef om de prijs van tweedehands auto’s zowel inclusief als exclusief BTW te adverteren. Volgens commercieel directeur Rico van der Vies is die pilot inmiddels afgerond. “Gezien alle positieve reacties van zowel consumenten als autobedrijven hebben we de feature versnelt uitgerold”. Bij advertenties waar het nu alsnog mis gaat, grijpt Autotrack in. “Wij bellen autobedrijven actief na. Daar wordt goed op gereageerd, bedrijven passen hun advertenties aan. Als wij ze niet kunnen bereiken of als zij de prijs niet aanpassen, dan zetten wij in de advertenties: ‘prijs op aanvraag’. Dat is vervelend voor de bedrijven want het komt de vindbaarheid niet ten goede”, aldus Van der Vies.

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers en eigenaar van de Vallei Autogroep, baalt ook van de BTW problematiek. “We moeten dit probleem als branche echt oplossen. Want nu hebben bedrijven die zich wél aan de regels houden een concurrentienadeel. Daarbij moeten wij als branche zelf ingrijpen, ook om te voorkomen dat autoriteiten gaan ingrijpen”. In de tussentijd blijft het voor ieder bedrijf lastig, stelt De Kroon. “We willen ons allemaal aan de regels houden, maar ook bij ons glipt er wel eens eentje doorheen en echt niet met slechte bedoelingen. Ik hoop dat de branche en de portalen snel breed gedragen oplossingen weten te implementeren”.

De ACM meldt veel tijd en energie te stoppen in de toezicht op de autobranche. “Wij hebben dit in het vizier. Maar wij hadden gehoopt dat de branche inmiddels zelf wel doorheeft dat de auto’s geadverteerd moeten worden met de meeneemprijs”, zegt woordvoerder Saskia Bierling. Of de ACM gaat ingrijpen, kan ze niet zeggen. “De branche heeft zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar wij snappen wel dat er soms extra druk gezet moeten worden vanuit onze rol als toezichthouder”.

Overigens is er bij auto’s alleen sprake van BTW als de auto in kwestie ofwel nieuw is, ofwel altijd zakelijk is gereden mét terugvordering van BTW. Als een auto eenmaal aan een particulier is verkocht, blijft het voor altijd een marge-auto waarover geen BTW wordt afgedragen. De kwestie met ‘ex-BTW prijzen’ speelt dan ook vooral bij jong gebruikte auto’s die zakelijk zijn gereden. Vandaar het hoge aandeel elektrische exemplaren.

Reageren is niet mogelijk.