Zoek de verschillen: DS 4 versus nieuwe Peugeot 308

0

Peugeot en DS claimen verschillende marktposities. In het verleden konden rechtstreekse confrontaties inderdaad worden voorkomen want de 3 Crossback is een halve klasse kleiner dan de 2008, terwijl de 7 Crossback juist weer een maatje groter is dan de 3008. Maar bij de nieuwe DS 4 versus de jongste Peugeot 308 liggen de kaarten anders. De laatste biedt namelijk meer dan een vleugje ‘premium’. Daarmee betreedt de Peugeot 308 het terrein van de DS 4. Tenzij de laatste voor een relatief scherp tarief in de markt wordt gezet. Dat kan er toe leiden dat statusgevoelige Francofielen liever een klein beetje bijbetalen zodat zij in de kroeg indruk kunnen (proberen te) maken met een DS sleutel in plaats van een Peugeot exemplaar.

DS is het premium merk van PSA (maar sinds enkele maanden fungeert dit label die rol op Frans niveau binnen het Stellantis fusiebedrijf) terwijl Peugeot claimt een ‘premium generalist’ te zijn. Dit betekent dat er voor volume merk begrippen stevige prijzen worden gerekend. Peugeot zit daarmee veel meer in het vaarwater van DS dan Citroën. Zo erg zelfs dat de een de grootste rivaal van de ander kan worden. Wat onderscheidt hen uiteindelijk nog?

De DS 4 is met een lengte van 4,40 meter een grote compacte middenklasser. De Peugeot 308 was ooit relatief compact, maar is sinds de generatiewisseling gegroeid en meet nu 4,37 meter. Beide modellen hebben een meer uitbundige uitstraling, duidelijk beïnvloed door Lexus, met bijvoorbeeld een carrosserie bedekt met veel welvingen (met een speciale vermelding voor de DS). Maar ondanks dat de 2 neven dezelfde esthetische richting zijn ingeslagen, is het onmogelijk om ze te verwarren. De 308 valt dan op door zijn langgerekte voorkant, wat hem een ​​sportiever silhouet geeft. De voorruit is naar achteren verplaatst, terwijl de grille lager staat. Bij de jongste generatie zijn de koplampen en andere lichtunits verfijnd. De Peugeot blijft daarentegen trouw aan de dikke C stijl die nogal plomp eindigt.

De C stijl van de DS 4 eindigt daarentegen scherp, ter hoogte van een paneel met een complex ontwerp. Duidelijk te zien is dat deze Franse compacte middenklasser duidelijk geïnspireerd is door de wereld van de coupés, met een dak dat sterk aflopend is. Specifieke design elementen zijn de verzonken deurgrepen, de 2-kleurige carrosserie en de enorme velgen: de top versies beschikken standaard over 20 inch lichtmetaal. Jammer is alleen dat zijn lichtsignatuur aan de voorkant zo op die van de Peugeot 308 lijkt. Beide modellen hebben namelijk grote verticale LED balken.

De DS 4 krijgt een strak dashboard met ‘verborgen’ ventilatieroosters. De Peugeot 308 kenmerkt zich meer door een ongestructureerde presentatie, die doet denken aan de jongste Audi A3. De DS 4 speelt de kaart van de chique en verfijnde presentatie, de 308 vertrouwt op een sportievere en drukkere uitstraling. We vinden hier dus de elementen van de i-Cockpit terug: een digitaal, relatief hoog geplaatst instrumentarium, een klein stuurwiel en een naar de bestuurder gericht touchscreen. Het geheel is hoekige en oogt tamelijk ongestructureerd. De DS 4 gaat uit van een meer klassieke presentatie. Toch hadden we bij haar graag meer originaliteit gezien; het merk beweert immers avant-garde te zijn. Maar de lay-out is klassiek, met het instrumentarium op een normale plek en een aanraakscherm dat versmolten is met het dashboard. De originaliteit zit verborgen in de details, met ventilatieopeningen aan de zijkant die in de deuren zijn gedrukt en centrale ventilatieopeningen die verborgen zijn in de bedieningselementen. Het doel was om een ​​lichter dashboard te creëren, wat goed contrasteert met dat van de 308. Beide PSA producten delen het centrale 10 inch scherm. Daarentegen is de digitale instrumentarium van de DS 4 kleiner. Dat wordt gecompenseerd met een klein 5 inch touchscreen aan het uiteinde van het dashboard, waarmee je functies kunt bedienen zonder jouw elleboog op te tillen. DS doet zijn meer luxe positionering eer aan met nette materialen: hout, gesmeed carbon, nappaleer. Bovendien beschikt de iets langere DS 4 over een ruimere kofferbak dan de Peugeot 308 (430 tegen 412 liter).

De DS 4 heeft recht op PureTech benzinemotoren van 130, 180 en 225 pk. De 308 is toegankelijker en begint daarom bij 110 pk, biedt vervolgens 130 pk maar … niets daarboven, althans in puur thermische zin. Een (ander) belangrijke overeenkomst: beide modellen omarmen plug-in hybride techniek. We vinden aan beide kanten de declinatie van 225 pk. Maar voor de 308 is ook een tweede, minder gespierde (180 pk) variant aangekondigd. Wedden dat de DS 4 hem snel ook zal krijgen. Voor wat betreft de transmissies: de DS 4 wordt alleen geleverd met een 8-traps automaat. Bij Peugeot zal deze transmissie optioneel op de 130 pk sterke PureTech uitvoering leverbaar worden (de 110 pk versie is er alleen met een 6-traps automaat).

Het herontwerp van de 308 was natuurlijk een kans voor Peugeot om de techniek bij te werken, zeker aangezien Volkswagen het pakket voor de Golf 8 naar een hoger niveau heeft getild. Er zijn zaken aanwezig die tegenwoordig als algemeen bekend beschouwd kunnen worden, zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en automatisch groot licht. Onder de nieuwe functies bevinden zich: verkeerswaarschuwing achteraan, 360 ° zicht, Matrix LED koplampen en meer geavanceerde rij assistentie, met semi automatische rijstrookwissel. Deze verbetering op het gebied van deels autonoom rijden worden gedeeld met de DS 4. Maar als premium merk en technologisch vlaggenschip van de groep moet de DS 4 het natuurlijk beter doen. Gelukkig voor haar behoudt ze de exclusiviteit van verschillende compontenten. DS introduceert met name een Augmented Reality head-up display, met informatie die wordt weergegeven alsof deze op de weg wordt geprojecteerd. Het heeft ook een nachtzicht systeem (merkwaardig genoeg afwezig bij Peugeot, terwijl de 3008 deze voorziening wel heeft ontvangen). DS behoudt bovendien het voorrecht van de gestuurde ophanging die werkt met een camera die de weg stroomopwaarts scant.

 

Conclusie

De Peugeot 308 en DS 4 spelen elk hun eigen rol in termen van stijl en interieurpresentatie. Daarmee kan een breed publiek met verschillende smaken aan worden gesproken. De vergelijking keert dat de logica van de merkpositionering gerespecteerd wordt in termen van motor- en technologieaanbod. De DS 4 legt meer accent op de gespierde blokken en heeft de automatische versnellingsbak standaard gemaakt. Zij behoudt tegelijkertijd de exclusiviteit van verschillende uitrusting elementen. Er is natuurlijk geen wereld van verschil tussen deze 2 modellen, maar het is voldoende om zowel de DS 4 als de Peugeot 308 op een eigen manier goed in de markt te zetten, zoals dat bij Volkswagen gebeurt met de Golf en de A3. De premium Duitser biedt in zijn huidige vorm helaas niet meer de superieure materiaalkwaliteit van zijn voorganger. Dit betekent dat de meerwaarde ten opzichte van de Golf is afgenomen. Gelukkig heeft DS afstand kunnen houden van Peugeot, want in tegenstelling tot Audi heeft het nog een heel duidelijke premium uitstraling.

Mijn persoonlijke voorkeur? de DS 4. Omdat die verfrissender werkt, en inderdaad meer premium is. De jongste Peugeot 308 biedt veel fraaie details, maar is per saldo ‘meer van hetzelfde’. Bovendien ben ik niet zo’n fan van de i-cockpit. Nu is deze mening een typisch geval van ‘n=1’, maar let ook op de uitslag van een Franse peiling. Een grote meerderheid van de respondenten geeft duidelijk de voorkeur aan de DS 4. Het verschil met de Peugeot 308 is zelfs zo groot dat het merk met de leeuw zich zorgen dient te maken. Ja, in de vorm van de DS 4 is er een belangrijke interne concurrent opgestaan!

Reageren is niet mogelijk.