Autoverkopen Europa: Stellantis rukt op

0

De Europese autoverkopen zijn in het eerste kwartaal hoger uitgekomen dan in de eerste 3 maanden van 2020. Dat is te danken aan een flinke opleving van de verkopen vorige maand, zo blijkt uit cijfers van de Europese branchevereniging voor automakers, ACEA.

Er werden in maart 1.387.924 auto’s op kenteken gezet. Dat aantal lag 62,7 procent boven het verkoopniveau van maart vorig jaar; de eerste maand waarin de gevolgen van de coronapandemie in de Europese autobranche voelbaar waren. In januari en februari was er nog sprake van een forse neergang in de autoverkopen op jaarbasis. Toen was de afzet ook flink lager dan afgelopen maand. In het hele eerste kwartaal gingen de verkopen dankzij de opleving vorige maand met 0,9 procent omhoog ten opzichte van dezelfde periode van 2020.

Met name in Italië was te merken dat de situatie afgelopen maand anders was dan een jaar geleden. Het Zuid-Europese land werd als een van de eerste landen in Europa getroffen door corona en de autoverkopen daalden dramatisch. Vorige maand werden er dan ook 497,2 procent meer auto’s op kenteken gezet dan in maart 2020. Van de grote automarkten staan Italië (plus 28,7 procent) en Frankrijk (plus 21,1 procent) er na 3 maanden beter voor dan vorig jaar. In Duitsland (min 6,4 procent) en Spanje (min 14,9 procent) blijven de verkopen nog achter.

Nederland kijkt ook terug op een slecht kwartaal. Bij ons werden 103.203 auto’s op kenteken gezet. Dat is 21,6 procent minder dan in de eerste 3 maanden van 2020. Maart was, net als in Duitsland en Spanje, ook geen goede maand. Met een verkoopkrimp van 18,0 procent dipten wij hier nog harder dan in die landen.

Merkjan/mrt-20mrt-20jan/mrt-21mrt-21 =
Volkswagen11,5%11,5%10,7%10,6%– –
Peugeot6,1%4,3%7,0%6,4%+ +
Mercedes-Benz5,9%6,5%5,9%6,2%
BMW5,7%6,4%5,9%5,8% o
Toyota5,6%5,7%5,9%5,5% o
Renault6,0%5,1%5,5%5,3% o
Audi5,3%6,0%5,0%5,2% – –
Ford5,3%5,1%5,1%5,0% – –
Skoda5,4%5,6%5,3%4,9% – –
Opel/Vauxhall4,4%3,9%4,3%4,5% o
Fiat4,0%2,4%4,2%4,1% + +
Citroën3,9%2,6%4,1%4,1% + +
Hyundai3,6%3,4%3,5%3,6% o
Kia3,7%4,5%3,7%3,5%
Seat3,5%3,5%3,3%3,3%– –
Volvo2,3%2,8%2,9%2,9%+ +
Nissan2,9%3,2%2,5%2,8%– –
Dacia2,7%2,6%2,9%2,5%o
Land Rover1,2%2,0%1,2%1,7%
Mini1,4%2,0%1,4%1,7%
Mazda1,2%1,3%1,1%1,2%– –
Jeep0,9%0,5%1,1%1,1%+ +
Porsche0,5%0,7%0,6%0,6% o
Mitsubishi1,1%1,2%0,5%0,6% – –
Honda0,7%0,9%0,5%0,5% – –
Jaguar0,5%0,8%0,3%0,5% – –
Lexus0,4%0,5%0,4%0,4%
DS0,4%0,3%0,3%0,3%
Smart0,1%0,1%0,3%0,3% + +
Alfa Romeo0,3%0,2%0,2%0,2%
Lancia0,4%0,1%0,4%0,1%o
VW Exclusive0,0%0,1%0,0%0,0%

Doordat er afgelopen maand in zowel Frankrijk (de thuismarkt van Stellantis partner Peugeot SA) als Italië (de bakermat van Fiat Chrysler Automobiles) stevig werd geplust, schoot het marktaandeel van de nieuwe autocombinatie omhoog. Daardoor is de achterstand op de eeuwige marktleider, de Volkswagen Groep, verkleind van 13,2 procent tot 3,6 procent! Bij Stellantis willen alle merken met meer dan 70 procent te plussen. Citroën, Fiat, Lancia, Jeep en Peugeot zelfs dubbel zo veel. Bij de Volkswagen Groep leverde Seat met een verkoopstijging van 53,3 procent relatief gezien de beste verkoopprestatie.

De Renault Groep (hoofdmerk plus Dacia; de verkopen van Alpine en Lada stellen niks voor) wisten op het niveau van het Europese gemiddelde te plussen. Alle andere spelers verloren marktaandeel. Het verlies was het grootst bij Daimler (waar Mercedes amper wist te plussen) en Jaguar Land Rover. Van dit Britse merken duo wist Jaguar zelfs helemaal niet te profiteren van de hogere autoverkopen. Dit betekent dat deze speler zich op dood spoor bevindt met haar huidige gamma. Andere merken die minder auto’s verkochten ondanks de algehele marktgroei waren Mitsubishi en Honda. De eerste schroeft zijn Europese activiteiten sterk terug en de tweede sluit zijn Europese fabriek. Dat is geen prettig gezelschap voor Jaguar …

Reageren is niet mogelijk.