BMW opnieuw aan kop op Belgische automarkt

0

Precies een jaar geleden, maart 2020, ging België in lockdown. Zo’n beetje alles ging dicht. Voor de autosector betekende dat destijds een fikse daling op het aantal inschrijvingen. Er werden toen 28.801 nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Afgelopen maand waren dat er 44.966; een verschil van 56,1 procent. Het is dus logisch dat bijna alle merken fors betere resultaten hebben geboekt dan vorig jaar. Toch blijft het gecumuleerde resultaat van de eerste 3 maanden nog altijd 6,8 procent achter op dat van 2020.

Afgelopen maand wist BMW met 4.359 registraties (+88,4 procent) opnieuw het hoogste ereschavot te claimen. Het merk liet daarmee Volkswagen (3.977 stuks; +32,2 procent) en Peugeot (3.685; + 100,3 procent) achter zich. De 2 gedoodverfde concurrenten van BMW staan ook in de top 5. Mercedes pakt plek 4 met 3.232 registraties (+ 67,8 procent) en Audi wist 2.937 auto’s (+61,2 procent) op kenteken te zetten. Daarna volgen Renault (2.619; +38,5 procent), Opel (2.228; (+107,5 procent), Citroën: (2.185; +35,6 procent), Skoda (2.076; +68,2 procent) en Volvo (2.026; +90,8 procent). Als we de top 10 bekijken, dan zien we dat Opel de grootste stijging t.o.v. een jaar geleden realiseerde. De minst sterke stijger in de top 10 is Volkswagen.

In de top 40 zijn er slechts 2 merken die een daling lieten optekenen ten opzichte van 2020. Tesla, 23ste in de rangschikking, gaat met 45,0 procent achteruit. Maar de cijfers van Tesla moeten altijd met een korrel zout geworden nomen, wetende dat de leveringen niet in een continue stroom plaatsvinden, maar eerder in golven met regelmatige tussenpozen. Verbazingwekkender is dat er minder auto’s door Lexus zijn verkocht (34ste plek, -18,1 procent) dan door SsangYong of Polestar …

Ondanks dat er afgelopen maand prima zaken werd gedaan in België voor wat betreft de autoverkopen, blijft de markt toch verstoord. Dat komt door productieproblemen bij fabrikanten die kampen met onvoldoende computerchips. Verder zijn onze zuiderburen gewend om in januari het Autosalon in Brussel te bezoeken voor de aanschaf van een nieuwe wagen. Maar dit jaar werd die show niet op dezelfde wijze georganiseerd.

Voor de periode januari t/m maart bestaat de top 10 uit: 1. BMW – 12.313 inschrijvingen, 2. Volkswagen – 10.293 inschrijvingen, 3. Peugeot – 10.216 inschrijvingen, 4. Mercedes – 8.531 inschrijvingen, 5. Audi – 6.679 inschrijvingen, 6. Renault – 6.289 inschrijvingen, 7. Citroën – 6.115 inschrijvingen, 8. Opel – 5.761 inschrijvingen, 9. Ford – 5.667 inschrijvingen en 10. Skoda – 5.434 inschrijvingen.

BMW voert de merkenlijst dus aan dankzij 14 procent meer registraties dan in dezelfde periode van 2020, hetgeen een marktaandeel van ruim 10 procent opleverde. Volkswagen is tweede met 10.293 exemplaren, ruim 17 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2020 waardoor het marktaandeel gedaald is naar 8,6 procent. Peugeot zit dit Duitse automerk dicht op de hielen met 10.216 auto’s, hetgeen juist 17,7 procent meer registraties betekende dan een jaar eerder en een marktaandeel van iets onder de 8,6 procent. Mercedes-Benz verkocht bij de Belgen vrijwel even veel als een jaar eerder. Dat leverde 7,15 procent marktaandeel op, terwijl Audi 7 procent minder verkocht en genoegen moest nemen met een marktaandeel van 5,6 procent. De aanwezigheid van BMW, Mercedes-Benz en Audi in de top 5 van grootste merken onderstreept opnieuw het belang van de zakelijke markt voor de Belgische personenauto verkopen. Opvallend: Polestar verkocht in België 252 nieuwe auto’s, wat een groei betekent van liefst 1.836 procent.

Reageren is niet mogelijk.