Dacia ziet nieuwe designbaas alweer vertrekken

0

De 53-jarige ontwerper Alejandro Mesonero-Romanos ruimt al na slechts een paar maanden zijn bureau leeg bij Dacia en Lada. Het vertrek zal voor Luca de Meo, de baas van de overkoepelende Renault Groep, als een vervelende verrassing komen.

Afgelopen zomer werd bekend dat Mesonero-Romanos Seat als werkgever zou gaan verruilen voor de Renault Groep, alwaar hij zeggenschap kreeg over de styling studio’s voor Dacia en Lada. Zijn overstap werd beschouwd als een aanwinst voor beide merken, want de Spanjaard is een ervaren en gerespecteerde ontwerper. Mesonero-Romanos stond niet alleen aan de wieg van de vorige én huidige generatie Leon, maar ook aan die van onder meer de Ateca, Ibiza, Arona, Tarraco. Verder komen de Cupra modellen Born, Formentor en Tavascan uit zijn tekenpen. Al met al heeft Mesonero-Romanos 9 jaar voor de Spaanse autofabrikant gewerkt.

Eerder was Mesonero-Romanos ook al werkzaam voor Renault. Toen overzag hij het ontwerp van de Laguna Coupé. Ook De Meo is eerder al werkzaam geweest bij Renault en gaf voor zijn comeback leiding aan Seat. De terugkeer van de ontwerper op het oude nest was dus van korte duur, want Mesonero-Romanos is kort na zijn officiële aanstelling alweer vertrokken. Nou ja, zijn laatste werkdag is in mei. Het is niet bekend in hoeverre Dacia en Lada in de korte periode dat hij daar werkzaam was vruchten hebben kunnen plukken van het werk van Mesonero-Romanos. Al met al is hij namelijk slechts enkele maanden in dienst geweest.

Het lijkt te gaan om een door Mesonero-Romanos geïnitieerd vertrek. Althans, hij is weggekocht door een Italiaanse fabrikant. Mesonero-Romanos is namelijk gevraagd om voor een design renaissance bij Alfa Romeo te gaan zorgen. Die klus biedt natuurlijk veel meer uitdaging. Bij Dacia hebben modellen namelijk een lange levenscyclus en daarom moet hun stijl minder regelmatig evolueren. Het minder ambitieuze programma van het Roemeense budget automerk biedt dus minder verleiding dan de designklus voor Alfa Romeo. Bovendien is het ontwerp van toekomstige Dacia nieuwigheden zoals de Bigster en de gemoderniseerde Duster al bevroren. Er is dus al met al maar weinig ruimte voor Mesonero-Romanos om zijn talent te uiten. De 53-jarige Spanjaard kon alleen werken aan  modellen die voor ver in de toekomst zijn gepland en die pas in 2024 – 2026 op de markt zullen komen.

Jean-Philippe Imparato, de nieuwe directeur van Alfa Romeo, wil het merk reanimeren. Hij verdiepte zich in de geschiedenis van de autofabrikant met het klaverblad tijdens een bezoek aan het Arese museum, nabij Milaan. Dus als een Italiaanse sportfabrikant met een volle renaissance in het vooruitzicht Mesonero-Romanos een ​​baan aanbiedt, dan is het moeilijk om “nee” te zeggen. Imparato gaf eerder leiding aan Peugeot en hij zet nu De Meo met zijn Renault Groep een hak. Die had namelijk Gilles Vidal weggekocht bij Peugeot …

 

 

Reageren is niet mogelijk.