Hetzelfde, maar toch anders: de vernieuwde Mercedes CLS

0

Mercedes heeft de uit 2017 stammende CLS (de eerste generatie debuteerde 17 jaar geleden) een facelift gegeven. Bij premium merken zit kwaliteit vaak in de details, en dat is (kijkend naar de kleine aanpassingen die werden doorgevoerd) bij deze auto niet anders.

De CLS heeft in het kader van zijn facelift andere bumpers gekregen. Nieuw is de introductie van de welbekende Panamericana grille op de 53 AMG uitvoering. Daarnaast zijn er meer personaliseringsmogelijkheden. De CLS versie met het Avantgarde exterieurpakket hebben een vernieuwde voorbumper waarbij de openingen aan weerszijden ervan optisch met elkaar worden verbonden door een zwarte strook. De onderste opening vóór is breder en de horizontale lamellen in de luchthappers voor de wielen zijn verdwenen. Onderaan die nieuwe voorbumper zit een zilverkleurige splitter. Ook achter is de bumper vernieuwd. Tussen de uitlaten van de Avantgarde versie zit voortaan een diffusor ornament. Over de gehele breedte van de achterbumper loopt voortaan een zilverkleurige strip.

Wie de CLS met het AMG Line Exterieur pakket bestelt, krijgt vergelijkbaar bumperwerk, al is er in dit geval sprake van diverse zwarte details die van de AMG divisie afkomstig zijn. Op de achterklep zit een kleine spoiler rand. Zowel de CLS met Avantgarde exterieurpakket als de AMG Line uitvoering krijgen een nieuwe grille. Het exemplaar op de eerste uitvoering is opgebouwd uit kleine puntjes, terwijl de AMG versie uit verticale lamellen bestaat. Mercedes stelt verder nieuwe lak kleuren en lichtmetalen velgen met een ander design beschikbaar.

In het interieur van de 4-deurs coupé valt het gewijzigde, met nappa leder beklede, stuurwiel op. Dat is voorzien van glanzend zwarte spaken, chroomkleurige accenten en inductiepanelen om te controleren of de bestuurder hem vasthoudt. Daarnaast kan de klant natuurlijk rekenen op de nieuwste versie van het MBUX infotainment systeem. De middenconsole is met nieuwe materialen afgewerkt (er is keuze uit 2 soorten hout) en zijn er nieuwe kleurcombinaties voor de bekleding.

Qua motorisering is er volop keuze. Dieselen kan in de 220d, de 300d 4Matic en de 400d 4Matic. Het benzinepubliek wordt bediend met de 350, de 450 4Matic en de CLS 53 4Matic+. Op de 220d, de 300d en de 350 na hebben alle overige motorvarianten 6 cilinders. De CLS 53 4Matic+ blijft het topmodel. Zijn 6 cilinder-in-lijn turbomotor is goed voor 435 pk en 520 Nm. Dankzij EQ Boost is er tijdelijk 22 pk extra beschikbaar. Daarmee sprint het topmodel in 4,5 seconden naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Nieuw in het gamma is de 300d 4Matic. Die heeft onder de kap een 265 pk (+22 pk dankzij EQ Boost) sterke 4 cilinder dieselmotor. Milde hybride techniek is er ook voor de 299 pk (+22 pk met EQ Boost) krachtige 350 en de 367 pk (+22 pk met EQ Boost) sterke CLS 450 4Matic.

De vernieuwde CLS van de derde generatie debuteert als Limited Edition. Die wordt gebouwd in een oplage van 300 stuks en is standaard voorzien van opties. De CLS Limited Edition wordt leverbaar in de kleuren Cashmere White Magno en Selenite Grey Magno. In beide gevallen zitten boven de zij schorten racestrepen. Dit laatste visuele kenmerk past Mercedes-AMG toe bij haar Edition 1 varianten. De prijzen van de vernieuwde Mercedes CLS zijn nog niet bekend. Die volgen spoedig. Sinds de introductie van de modelreeks zijn er al bijna een half miljoen exemplaren verkocht.

 

Reageren is niet mogelijk.