Opnieuw banen weg bij Punch Powertrain

0

Bij Punch Powertrain in Sint-Truiden, producent van automatische versnellingsbakken, staan opnieuw banen op de tocht. In totaal gaat het om 245 arbeidsplaatsen.

Vorig jaar vonden er bij een ontslagronde bij Punch Powertrain ook al 138 ontslagen plaats, van wie 115 werknemers met een productiefunctie en 23 met een kantoorbaan. Aanvankelijk was er zelfs sprake van 308 ontslagen, maar dat aantal kon na sociaal overleg worden beperkt tot 138. Bij de nieuwe ontslagronde zouden de banen van 193 man productiepersoneel en 52 kantoormedewerkers sneuvelen. Bij het bedrijf zijn momenteel nog 652 mensen aan de slag.

De nieuwe zware ontslagronde moet al in het tweede en derde kwartaal van dit jaar plaatsvinden, zo bevestigt metaalvakbond ACV Metea. Het sociaal akkoord van vorig jaar geldt nog tot eind 2023. “We zijn nu een jaar na de vorige ontslagronde. Ik wist wel dat er veel problemen waren, maar dit aantal had ik niet verwacht. We spreken over meer dan 60 procent van het productiepersoneel”, zegt Nadia Gueroui van de christelijke metaalvakbond.

Punch Powertrain ontwikkelt momenteel een automatische transmissie gebaseerd op DCT technologie. Die is bestemd voor hybride modellen van de PSA Groep, met behalve Peugeot ook de merken Citroën, DS, Opel en Vauxhall. De productie had oorspronkelijk in 2022 moeten starten, maar er zijn beren op de weg. Zo heeft de PSA Groep momenteel zoveel succes met haar volledig elektrische repertoire dat haar motivatie om nog te investeren in halfslachtige oplossingen (lees: hybride aandrijftechniek) is verminderd.

Er worden ook transmissies geleverd aan Chinese autofabrikanten, maar blijkbaar aan de verkeerde merken die niet weten te profiteren van de economische opleving in het Aziatische land. Daardoor is er voor Punch Powertrain minder klandizie in China.

 

Reageren is niet mogelijk.