S-klasse van morgen: Mercedes EQS

0

De S klasse is nog maar net nieuw, maar hij is ook alweer verouderd. Althans, als je hem naast deze Mercedes EQS zet. Ook onderhuids is er sprake van een ander tijdperk. De nieuwe EQS, het elektrische vlaggenschip van Mercedes, heeft een actieradius van liefst 770 km.

De Mercedes EQS heeft de primeur van een volledig nieuw platform dat specifiek voor elektrische modellen is ontwikkeld, zo laat Daimler topman Ola Källenius (foto) trots weten. Het zal later ook gebruikt worden voor de iets minder uitbundige EQE en voor SUV varianten van beide modellen.

Dankzij dit specifieke onderstel beschikt de EQS over een uitzonderlijk vloeiend. Hij heeft een Cw-waarde van slechts 0,20; een record voor een in serie geproduceerde auto.

Minder bescheiden zijn de afmetingen van de EQS. Het elektrische vlaggenschip van Mercedes is liefst 5,21 meter lang en 1,93 meter breed. Hij is 1,51 meter hoog en weegt 2,5 ton.

Bij de lancering biedt Mercedes 2 motorversies aan: de EQS 450+ en de 580 4Matic. De eerste heeft op de achteras een synchrone elektromotor van 333 pk en 568 Nm, de tweede voegt daar een extra motor op de vooras aan toe, goed voor een totaal van 523 pk en 855 Nm. Later volgt trouwens een nóg krachtiger topversie van AMG. Die ontwikkelt 788 pk en is bestemd voor diegenen die niet kunnen leven met een sprinttijd van 6,2 seconden voor de 450+ en 4,3 seconden voor de 580 4Matic. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u.

Mercedes benadrukt dat de elektromotoren speciaal ontwikkeld zijn om zo min mogelijk trillingen of parasiet geluiden voort te brengen: alle componenten waaruit ze opgebouwd zijn, hebben een geoptimaliseerde vorm om de rust in het interieur te waarborgen. De voor de elektromotoren benodigde stroom wordt geleverd door een nieuwe generatie lithium/ion batterijen, waarin minder kobalt zit. Mercedes biedt 2 capaciteit versies aan: 90 kWh en 107,8 kWh. Met de grootste batterijen set heeft de EQS een WLTP rijbereik van 770 kilometer.

Opladen kan standaard 3-fasig met 16 ampère (11 kW) en optioneel met 32 ampère (22 kW). In optimale omstandigheden (en bij de juiste laadpaal) duurt het daarmee respectievelijk 10 of 5 uur om een lege batterij weer volledig te vullen. Aan een snellader op gelijkstroom kan de EQS tot 200 kW aan, waardoor men (als alles meezit) in 15 minuten 300 kilometer rijbereik kan ‘tappen’. Mercedes biedt op de batterij een garantie van 10 jaar of 250.000 kilometer, inclusief de toezegging dat de set minstens 70 procent van haar capaciteit behoudt.

Qua ophanging verschilt de EQS eigenlijk niet zo veel van de S klasse. Zowel voor- als achter is er sprake van een multi-link constructie en standaard luchtvering. Boven 120 km/u komt de carrosserie daarmee 1 centimeter lager te liggen, met als doel om de stroomlijn en dus het rijbereik te verbeteren. Bij 160 km/u doet de EQS dat trucje nog eens over, ditmaal ook om de stabiliteit te verbeteren. De EQS is bovendien standaard voorzien van een achteras die 4,5 graden kan mee- of tegensturen. Als optie is zelfs 10 graden mogelijk. Op die manier combineert hij een grote stabiliteit op hoge snelheden met een wendbaar karakter in de stad dankzij zijn draaicirkel van slechts 11,9 meter.

In het interieur van de EQS zit een hyper versie van het befaamde MBUX scherm dat dienstdoet als centrale interface. Het gaat om een gebogen display van liefst 1,41 meter. Dit zogeheten Hyperscreen doet het grote aanraakscherm uit een Tesla Model S er in een klap als amateurwerk uitzien. Het perfect gladde display is zodanig ontworpen dat het de getoonde gegevens nooit vervormd weergeeft, ongeacht de hoek van waaruit je kijkt. Mercedes spreekt van een revolutie voor wat betreft de manier waarop de rijgegevens worden getoond. Om de leesbaarheid te optimaliseren passen de 3 schermen continu hun helderheid aan het omgevingslicht aan.

In feite is er sprake van 3 verschillende schermen die naadloos in elkaar overvloeien: eentje van 12,3 inch achter het stuur, een tweede exemplaar van 17,7 inch in het centrale gedeelte van het dashboard en nog een derde van 12,3 inch aan de passagierszijde. Alledrie zijn ze afzonderlijk instelbaar en op de persoonlijke voorkeuren af te stemmen. Kunstmatige intelligentie leert na verloop van tijd de voorkeuren kennen van de personen die regelmatig in de EQS rijden. Op basis van die informatie worden er vervolgens suggesties op maat gegeven.

Tot 350 sensoren scannen alles in en om de EQS. Ze meten afstanden, snelheden en versnellingen, lichtomstandigheden, buitentemperatuur, de bezetting van de stoelen, de kwaliteit van de omgevingslucht en houden ondertussen ook de oogleden van de bestuurder in de gaten en luisteren zelfs naar de passagiers. Zo waken zij permanent over de veiligheid en het welzijn van de inzittenden.

De deuren zijn overigens voorzien van een doorgedreven comfortfunctie: wanneer bestuurder en passagiers de EQS naderen, worden ze niet alleen ontgrendeld, maar gaan ze zelfs automatisch open, alsof een onzichtbare butler de deur opent. Een trucje dat we ook al bij Tesla zagen. Datzelfde manoeuvre kan men ook via het MBUX scherm bedienen. Dat is handig voor de chauffeur of als de kinderen van school gehaald worden.

Optioneel kan Digital Light technologie verwerkt wordt in de koplampen van de EQS. Daarmee wordt niet alleen de weg op ongekende wijze verlicht, maar kunnen ook geleidingstekens of waarschuwingssymbolen op het asfalt worden geprojecteerd. Dat is mogelijk doordat het licht van 3 leds per koplamp gebroken wordt door liefst 1,3 miljoen microspiegeltjes. Daardoor kan de lichtbundel bijvoorbeeld een graafmachine op de weg projecteren wanneer men wegwerkzaamheden nadert (mits die in de navigatiegegevens is opgenomen). Of een sneeuwvlok wanneer de temperatuur plotseling daalt. Een beeld zegt nou eenmaal meer dan duizend woorden…

Over de prijzen van de EQS is nog niets bekend, maar zijn marktintroductie zal komende nazomer plaatsvinden. Voor Mercedes breekt dan een nieuw tijdperk aan.

Reageren is niet mogelijk.