Tesla klaagt over Duitse bureaucratie maar scoort met Model 3

0

Duitsland behandelt Tesla met alle egards, maar dat weerhoudt de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s er niet van bij de rechter te klagen over de stroperige Duitse bureaucratie.

Topman Elon Musk staat te popelen om zijn nieuwe fabriek in Brandenburg, een van de grootse Duitse bouwprojecten van dit moment, te openen. Maar het is maar wachten op goedkeuring van de Duitse overheid. En met dat getreuzel begeven de lokale autoriteiten zich op bedenkelijk terrein, stelt de baas van Tesla. Het gedraal zorgt indirect voor meer CO₂-uitstoot. Het duurt dan namelijk langer voordat gloednieuwe, in Duitsland geproduceerde uitstoot vrije auto’s van Tesla de weg op kunnen.

 

Bijna: Tesla Model 3 doet 1 miljoen

Dit jaar nog zullen er maar liefst 1 miljoen exemplaren van de Model 3 zijn gebouwd. De mijlpaal wordt relatief snel bereikt, want de instapper van Tesla werd pas in 2017 (met veel horten en stoten) in productie genomen. Bovendien is de Model 3 de eerste elektrische auto die de grens van 1 miljoen gebouwde exemplaren gaat passeren.

De enorme populariteit van de Model 3 heeft er toe geleid dat de productieteller nu al op ruim 950.000 stuks staat. Geen enkele andere elektrische auto kan daar aan tippen. Ter vergelijking: na 10 jaar de Leaf in de showroom te hebben staan, heeft Nissan pas eind 2020 de grens van 500.000 geproduceerde exemplaren gepasseerd voor deze elektrische hatchback.

Van bij de lancering van de Model 3 liet Musk weten dat op termijn de Model S en Model X niet meer voor de grote verkoopvolumes zouden zorgen. Ook wat dit betreft had de Tesla topman een vooruitziende blik, want tellen wij de productiecijfers van de Model S en de Model X bij elkaar op, dan spreken we over een output van afgerond 510.000 stuks. De kleine Model 3 is zijn grote broers qua verkoopaantallen dus absoluut de baas.

De Model 3 is trouwens niet de enige Tesla die een sterke productiegroei kent. Want hoewel de Model Y nog niet beschikbaar is in onze contreien werd hij sinds begin 2020 al 100.000 keer gebouwd. Met name voor de Amerikaanse thuismarkt, maar ook voor de export. Ook hier dient de gevestigde orde dus een serieuze inhaalslag te maken, met name als de Model Y straks ook in Brandenburg van de band rolt. Maar ja, dan moet wel die fabriek open gaan.

Reageren is niet mogelijk.