Tesla levert meer auto’s af ondanks chiptekort

0

Tesla heeft het eerste kwartaal van dit jaar 184.800 auto’s afgeleverd. Dat waren er meer dan in het slotkwartaal van 2020, toen er door het bedrijf 180.570 exemplaren aan de klanten werden afgeleverd. Ook de akelig specifieke prognose van analisten (177.822 stuks) werd overtroffen. De stijging is opvallend, want tekorten aan chips zit de productie van auto’s momenteel wereldwijd vervelend in de weg.

Dat Tesla meer auto’s afleverde, kwam onder meer door de “sterke ontvangst” van de Model Y in China, waar de productie nog niet op volle toeren draait, aldus de automaker, die nadrukkelijk sprak over voorlopige cijfers. Verder konden ook de vernieuwde Model S en Model X op een goede ontvangst rekenen. Tesla maakt deze auto’s uitsluitend in haar fabriek in Californië. De kleinere Model 3 en Model Y (foto) worden zowel in de Verenigde Staten als in China gemaakt.

Tesla maakte niet bekend waar het zijn auto’s heeft afgezet. Feit is evenwel dat China en de Verenigde Staten de grootste markten zijn voor het bedrijf. Daarbij zijn de meeste auto’s die worden afgeleverd ofwel een Model 3 ofwel een Model Y. Financieel directeur Zachary Kirkhorn waarschuwde begin dit jaar nog dat de productie lager zou zijn door de overgang naar de vernieuwde edities van de Model S en de Model X. Uiteindelijk zijn er in het eerste kwartaal 2.020 stuks van de Model S en X geleverd. Voor de Tesla Model 3 en Y komt het aantal geleverde exemplaren uit op 182.780, terwijl er 180.338 eenheden zijn geproduceerd; iets meer dan de 179.757 die in het laatste kwartaal van 2020 van de band liepen.

De chipproblematiek veroorzaakte bij Tesla wel vertragingen. Verschillende andere autofabrikanten zagen zich door deze bottleneck genoodzaakt productielijnen stil te leggen. Bedrijven als Ford, Toyota, General Motors, Daimler en Volkswagen kampen daardoor met problemen in het fabricageproces. Het chiptekort is ontstaan omdat er tijdens de pandemie veel meer vraag is naar zaken als laptops, computers en mobiele telefoons voor mensen die thuiswerken. Tegelijkertijd zoeken mensen ook naar vertier, waardoor bijvoorbeeld spelcomputers gretig aftrek vinden. De auto-industrie schaalde op zijn beurt ten tijde van de eerste corona dip de productie af en verlaagde zijn chipbestellingen. Toen de markt weer aantrok, hadden chipfabrikanten inmiddels zoveel andere orders gekregen dat er lange levertijden waren ontstaan voor de chips van de autofabrikanten.

Voor wat betreft de aantallen in Nederland: voor de Tesla Model 3 was 2019 het topjaar. Toen zijn er in krap 3 maanden 30.266 stuks op kenteken gezet. In 2020 komt het totaal uit op 8.304 stuks en dit jaar hebben 392 exemplaren geregistreerd.

 

Reageren is niet mogelijk.