Toyota: elektrische auto blijft voorlopig duur

0

Volgens de topman van de grootste autofabrikant van de wereld, Toyota, is het onmogelijk om de elektrische personenwagen op korte termijn net zo goedkoop te maken als een benzine exemplaar. “Zolang er niet genoeg batterijen leverbaar zijn, blijven de prijzen stevig”, aldus Johan van Zyl, de baas van de Europese divisie.

Andere autofabrikanten buitelen momenteel over elkaar heen met het introduceren van nieuwe elektrische modellen. Toyota kijkt daarentegen de kat uit de boom. Die strategie is met name voor de Europese automarkt niet zonder risico, want het Japanse merk kan daarmee niet inspelen op de groeiende vraag naar elektrische auto’s. De eigen stekkerloze hybride modellen zijn niet voor iedereen een volwaardig alternatief, zeker niet voor zakelijk rijders. zien we dat nog nauwelijks. Het gevolg kan zijn dat Toyota daardoor door de concurrentie ingehaald gaat worden in de verkoopstatistieken.

Van Zyl (foto) is namens Toyota echter van mening dat benzine hybride aandrijftechniek de voordeligste manier is om de CO2 uitstoot terug te dringen. En dat zou best wel eens kunnen kloppen. De hybride Yaris mag namelijk al weg voor 21.695 euro. Qua formaat vergelijkbare elektrische auto’s (Opel Corsa-e, Peugeot e-208) kosten bijna 10 mille meer. Dat leidt er toe dan menigeen de overstap naar een volledig emissievrije personenwagen vooralsnog niet maakt. Het goedkopere hybride alternatief van Toyota valt in de smaak en daaraan heeft dit merk in Europa zijn in vergelijking met andere automerken laagste CO2-uitstoot te danken.

De Europese topman van Toyota (die deze maand het stuur overdraagt aan Matthew Harrison, geeft ruiterlijk toe dat, zodra de batterijtechnologie betaalbaarder wordt, de populariteit van hybride auto’s zal afnemen. Maar voorlopig ziet hij dat nog niet gebeuren aangezien de auto-industrie voorlopig nog met een groot tekort aan batterijen kampt. Daardoor blijven elektrische auto’s duur. “Het is immers een kwestie van vraag en aanbod”. Toyota gebruikt voor haar hybride modellen weliswaar ook batterijen, maar die zijn een stuk kleiner dan de exemplaren in volledig elektrische modellen. Dat houdt het prijsvoordeel in tact.

Bij Toyota is een zo laag mogelijke prijs evenwel niet doorslaggevend. Dat blijkt uit haar geloof in de (vooralsnog prijzige) waterstoftechniek. Toyota ziet daarvoor een enorm potentieel. De reden is dat waterstof vergroend kan worden door die uit wind- of zonne-energie te winnen. Van Zyl: “Dat is een heel goede oplossing. Waterstof biedt echt veel voordelen ten opzichte van elektriciteit. Je kunt het relatief eenvoudig opslaan en transporteren. En in tijden dat de zon even niet schijnt of als er geen wind waait, heb je altijd een energiebron voorradig”.

Van Zyl vervolgt: “Wij richten ons momenteel op schaalvergroting. Diverse proefprojecten hebben inmiddels bewezen dat waterstof toekomst heeft. Nu komt het erop aan om door te pakken. Daarom is Toyota ook actief in Groningen, waar volop plannen zijn voor een ‘waterstof samenleving’. Daarbij gaat het erom waterstof milieuvriendelijk te produceren en op zo veel mogelijk fronten in te zetten”. Maar voorlopig zal de toepassing beperkt blijven tot grotere, duurdere personenauto’s. Een goedkoper model onder de Mirai (65.995 euro als Launch Edition) er niet in.

Er zit dus een flink prijs gat tussen de betaalbare hybride auto’s van Toyota en de niet bepaald voor het grote publiek bestemde Mirai. De Japanse autofabrikant zal dat enigszins aarzelend gaan opvullen. Zolang de orders voor hybride modellen binnen blijven stromen, is dat ook geen enkel probleem. Maar als er in 2030 een verkoopverbod komt op auto’s met een benzinemotor, dan is het prijsvoordeel van Toyota niets meer waard. En consumenten die nu aan het rekenen zijn (en besluiten het vooralsnog bij een stekkerloos hybride model te houden), zullen ook in bijvoorbeeld 2026 hun sommen maken en het verschil in inruilwaarde meenemen in het kostenplaatje. Zodra auto’s met een benzinemotor Melaats zijn verklaard, zal de waarde daarvan op de occasionmarkt zeker dalen. Dat geldt ook voor hybride modellen.

Reageren is niet mogelijk.