Werkgeversconsortium beloven emissievrij wagenpark

0

Het wagenpark van 37 grote bedrijven moeten in 2025 emissievrij zijn. Dat beloven de CEO’s van de bedrijven die verenigd zijn in de Coalitie Anders Reizen.

Het gaat onder meer om het personenwagenpark van ABN Amro, Deloitte, de NS, Schiphol, Shell en VodafoneZiggo. In totaal worden de komende jaren 23.000 volledig elektrische auto’s aan de vloot toegevoegd.

De bedrijven willen zo de uitstoot van CO2 sneller terugbrengen. “Het doel is om in 2030 de uitstoot door zakelijke mobiliteit te halveren ten opzichte van 2016”, zegt directeur Hugo Houppermans, directeur van de coalitie Anders Reizen. “Deze bedrijven willen dat versnellen met hun wagenpark. Dat doen zij door in 2025 fossiel vrij te zijn en daarmee ook andere bedrijven in Nederland te inspireren dat het kan”.

De bedrijven gaan de voortgang jaarlijks rapporteren aan de Coalitie Anders Reizen, waarbij ook de aansprekende succesvoorbeelden worden gedeeld. De organisatie telt 70 leden met in totaal een half miljoen medewerkers. De coalitie Anders Reizen telt 70 organisaties met een totale omvang van 500.000 werknemers. Bij de ondertekenaars van de verklaring ‘Fossiel vrij wagenpark in 2025’ behoren onder andere Royal HaskoningDHV, Eneco, Leaseplan en de Volksbank.

De coronacrisis lijkt een goed moment te zijn om versneld de CO2-uitstoot terug te dringen. “Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd wordt er met andere ogen gekeken naar het mobiliteitsbeleid: Covid-19 zorgt voor een versnelling van de trend naar schoner, minder en flexibeler reizen door werknemers”, zegt Houppermans. “Een nieuw evenwicht tussen thuiswerken en kantoorwerken is het moment om vervolgstappen te zetten voor een duurzaam mobiliteitsbeleid”.

De coalitie ziet het aantal drempels om de mobiliteit te verduurzamen afnemen. “Het is tegenwoordig mogelijk om kortere leasecontracten voor auto’s met een verbrandingsmotor aan te gaan, zodat je sneller kunt overstappen op een elektrisch exemplaar. Ook is de actieradius van modellen met batterij aandrijving is flink verbeterd en het aanbod is een stuk groter geworden. Daarmee wordt de businesscase interessanter voor bedrijven; de operationele kosten van elektrische auto’s kunnen al nu lager zijn dan van personenwagens met een benzine- of dieselmotor.

 

Reageren is niet mogelijk.