Zorgen over veiligheid accu Opel Ampera-e

0

Veiligheidsexperts maken zich zorgen over de veiligheid van bijna 3.400 exemplaren van de Opel Ampera-e. Eigenaren van deze elektrische auto worden opgeroepen hun personenwagen terug te brengen naar de garage omdat die volledig opgeladen brandgevaarlijk kan zijn. Aldaar moeten zij een software update laten uitvoeren. Maar deze update wordt echter lang niet altijd goed uitgevoerd.

Opel Nederland adviseert bezitters in een brief met klem hun Ampera-e niet te parkeren naast hun woning of in een garage, totdat de maximale capaciteit van hun accu met 10 procent is teruggebracht. Eigenaren van deze elektrische auto geven echter aan dat in de dealer slechts 3 tot 5 procent van de maximale accucapaciteit is afgehaald. Onafhankelijk technisch expert Peter Coppes stelt dat dealers dit risico niet zouden moeten nemen.

Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) dat eerder adviseerde elektrische auto’s bij de uitgang van parkeergarages te parkeren vanwege de risico’s op brand, roept Opel Nederland op de aanpassing naar behoren uit te voeren. “Het is zorgwekkend dat deze modificatie volgens automobilisten niet conform voorschrift wordt uitgevoerd en dat zij hun auto nu niet veilig kunnen gebruiken”, aldus Nils Rosmuller, lector energie en transportveiligheid van het IFV. Coppes: “Het is bizar en ronduit gevaarlijk dat de internationale voorschriften hierover niet worden nageleefd”.

Bijkomend probleem is dat de beloofde actieradius van 520 kilometer die al niet werd gehaald, nu nog verder wordt teruggeschroefd door deze terugroepactie. Veel eigenaren van een Ampera-e geven aan er nu nog slechts maximaal 300 kilometer mee te kunnen rijden (afhankelijk van onder meer de snelheid / rij stijl en de weersomstandigheden). Risico- en verzekeringsadviseur Evert-Jeen van der Meer van Aon vindt dat automobilisten een nieuwe accu moeten krijgen, omdat ze nu zitten opgescheept met een onveilige auto die veel minder waard is. “Ik raad iedereen met een dergelijke wagen aan om contact op te nemen met Opel Nederland en te vragen om een verlenging van de garantie”.

Opel Nederland bevestigt dat de reductie van 10 procent van het laadvermogen nodig is om het veiligheidsrisico te elimineren. “Ondertussen wordt er door ingenieurs hard gewerkt aan mogelijkheden om de laadcapaciteit weer te verhogen zonder bovengenoemd risico. Wij verwachten de betreffende klanten hierover op korte termijn nader te kunnen informeren”, aldus woordvoerder Jeroen Maas. Maar aangezien wij het hier hebben om een brandgevaarlijke auto is dat toch niet echt een geruststellende mededeling.

Reageren is niet mogelijk.