ID.4 met 4 ringen: test Audi Q4 e-Tron

0

De Q4 e-Tron is de eerste elektrische Audi voor het grote publiek. Dat hij voor een relatief schappelijke prijs kan worden aangeboden, komt doordat hij onderhuids veel componenten deelt met zijn MEB neefjes van Volkswagen (ID.3 en ID.4) en Skoda (Enyaq iV). Maar wat is de meerwaarde van deze Audi Q4 e-Tron? Om een antwoord te geven op die vraag, deed Autointernationaal een test.

De Audi Q4 e-Tron is een relatief compacte auto waarvan ook een Sportback derivaat met aflopende daklijn te koop is. Net als de in de inleiding genoemde modellen van Volkswagen en Skoda is de elektrische SUV uit Ingolstadt een achterwielaandrijver met de motor achterin; een zeldzaamheid voor het merk met de 4 ringen. Inmiddels omvat het gamma van de Q4 e-Tron 3 versies: een uitvoering met een ‘klein’ accupakket van 55 kWh (en 170 pk vermogen plus en een WLTP rij bereik van 341 kilometer), een variant met een ‘groot’ accupakket van 82 kWh (204 pk en 520 kilometer) en van de laatste ook een versie met 2 elektromotoren en vierwielaandrijving (299 pk en 488 kilometer).

De instapversie staat in de catalogus voor 48.295 euro, terwijl de Q4 e-Tron 40 in basis livrei minstens 52.815 euro moet opbrengen. Getest werd diens Launch Edition S Competition uitvoering. Daarvoor betaal je inclusief een warmtepomp (1.150 euro; kan in de winter al snel 10 procent extra range bieden) en een Sonos audiosysteem (500 euro) 67.215 euro. Het duurst is de Q4 e-Tron 50 Quattro Launch Edition S Competition. Die kost 72.815 euro. Heb je liever de versie met coupé allures, dan komt daar nog 2.000 euro bij.

 

Hoe rijdt het?

Nadat je via de start/stop knop op de middenconsole het contact hebt ingeschakeld, kun je via een specifieke schakelaar rechtstreeks de B-modus selecteren, waarin bij het remmen zoveel mogelijk energie wordt gerecupereerd. Die maximale regeneratie kun je ook in D kiezen via de spatels aan het stuur. Die mogelijkheid biedt ook nog 2 andere standen. Tijdens de test bleek de middelste stand het meest geschikt om vloeiend te kunnen rijden. Die keuze wordt echter iedere keer overruled als je de adaptieve cruise controle gebruikt.

Het acceleratievermogen van de Q4 e-Tron 40 is niet verbluffend, maar je krijgt bij het optrekken en bij het tussentijds versnellen wel een stevige duw in de rug. Spannend wordt het evenwel nooit en een tijd van afgerond 9 seconden voor de sprint naar 100 km/u is geen voorpaginanieuws. Het afgeplatte stuurwiel stoort niet tijdens het rijden, maar de remmen missen bijtkracht. Het pedaal voelt onvoldoende stevig en nauwkeurig aan. Het remvermogen is daardoor soms moeilijk te doseren, met of zonder remenergie recuperatie.

De actieradius van de Q4 e-tron 40 bedraagt volgens de WLTP meetnorm maximaal 520 kilometer. Die waarde werd in de praktijk niet gehaald, maar als je geen rare dingen doet tijdens het rijden, kan je in de praktijk met een volledig opgeladen batterij circa 450 kilometer ver komen. Op de snelweg daalt de actieradius evenwel naar circa 300 kilometer. Standaard beschikt de Q4 e-Tron 40 over een geïntegreerde wisselstroomlader van 11 kW voor een Wallbox (11 kW, AC), waarmee de batterij na een nachtje weer opgeladen is. Onderweg kan de Audi echter ook DC snel laden met 125 kW gelijkstroom. Dat betekent dat je minder dan 45 minuten hoeft te wachten aan een Combo CCS snellader (van minimaal 100 kW). ‘Snel’ is overigens wel relatief, want de in de startblokken klaarstaande concurrenten Ioniq 5 en Kia EV6 bieden al snelladen met meer dan 200 kW per uur. Tesla biedt momenteel 190 kW DC laden voor haar Model 3 Long Range. Daar steken de specificaties van de Q4 e-tron 40 (maximaal 125 kW) ietwat bleekjes bij af.

Het MEB platform waarin de Volkswagen Groep veel geld heeft geïnvesteerd en dat ook onder de Q4 e-Tron is te vinden is zonder twijfel het meest evenwichtige onderstel voor elektrische auto’s dat momenteel op de markt is. De Audi rijdt daardoor uitermate netjes, net zoals zijn neen Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID.4. De aandrijflijn is stil, de ophanging gedraagt zich uitermate neutraal en de voortreffelijke demping zorgt voor veel comfort. En daar komt dan nog de stille elektrische aandrijflijn bij.

 

Exterieur en interieur

Audi wil zich met de Q4 e-Tron van zijn broers Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID.4 onderscheiden met een merkkarakteristiek design en een foutloos interieur. Uiterlijk oogt het alternatief uit Ingolstadt relatief compact. Visueel krijg je daardoor minder ‘auto’ dan bij Skoda of Volkswagen. Maar fans van premium modellen zullen daar niet op afknappen. Zij weten dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Bovendien oogt de Q4 e-Tron met zijn scherp gesneden koplampen minstens net zo zelfbewust als zijn optisch grotere familiegenoten. De bestuurder kan voor de led licht signatuur via een knop kiezen uit 4 verschillende designs. Een primeur op een productie-auto! Dat 90 procent van de klanten deze functie nooit zal gebruiken, dat is dan weer een ander verhaal.

Hoewel de Q4 e-Tron min of meer hetzelfde formaat heeft als de Q3, biedt hij een interieurruimte op Q5 niveau. Dat is enerzijds te danken aan het feit dat de wielen zich zo ver mogelijk aan de voor- en achterkant bevinden, en anderzijds aan het feit dat de elektromotor maar weinig plaats inneemt. Net zoals de Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4 is er voor de achterpassagiers met dank aan de lange wielbasis dus een riante hoeveelheid ruimte. En dankzij de relatief hoge bouw ook voor de hoofden van de achterpassagiers.

Voorin is er ook veel plek en een heerlijk ruimtegevoel dankzij de minimalistische midden tunnel. In de deurpanelen is plek voor 1 liter flessen. Net als bij veel andere elektrische SUV modellen is ook in de Q4 e-Tron de vloer achterin relatief hoog als gevolg van de montage van de batterijen in de wagen bodem. Daardoor kunnen achterpassagiers met lange benen tijdens langere ritten vermoeide benen krijgen. Een kleine troost is het ontbreken van een midden tunnel achterin. Daardoor is er voor de achterpassagiers meer bewegingsvrijheid.

De capaciteit van de kofferbak is groter dan je mag verwachten voor een auto van dit formaat: 520 liter. Daarmee heeft de Q4 e-Tron een grotere bagageruimte dan de Q5. Zelfs rivalen als de BMW iX3, de Mercedes-Benz modellen EQA plus EQC en de Volvo XC40 P8 Recharge worden afgetroefd. Handig is dat er onder de laadvloer een vak is om de laadkabels in op te bergen. Een ‘frunk’ voorin (als alternatieve opberglocatie) ontbreekt echter.

 

 

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

De Audi Q4 e-Tron 40 is een prima allrounder. Hij biedt een toereikende actieradius en een vlot laadvermogen van minstens 100 kW. De afstelling van het onderstel is zeer geslaagd. Er is sprake van een perfect compromis tussen comfort, adequate prestaties, een prettig weggedrag, afwerking en interieurruimte (al kan je dat ook zeggen over neven Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID.4). De basisprijs is interessant, maar voor je het weet heb je van alles aangevinkt op de dure optielijst.

Al met al is de Q4 e-Tron 40 een waardig alternatief voor diegenen die nu nog in een Audi A4 Avant of Q5 rijden, maar straks van hun werkgever moeten overstappen op een elektrische leaseauto. Maar er zijn wel enkele te duchten concurrenten, zoals de Ford Mustang Mach-E, de Ioniq 5, de Kia EV6 en de Tesla Model Y. De alternatieven uit Zuid Korea bieden inmiddels een superieur 400 volt laadsysteem. En dat telt aangezien het rij bereik van de Q4 e-Tron in de praktijk niet om over naar huis te schrijven is.

Uit eigen stal zorgen de Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4 voor concurrentie. Ik kan eerlijk gezegd geen reden bedenken waarom jij deze Q4 e-tron zou moeten verkiezen boven het Tsjechische alternatief. Al heb ik dat gevoel ook bij een Audi A4 Avant versus de Skoda Superb Combi. Maar gelukkig voor de autofabrikant uit Ingolstadt zal badge snobisme ook na de elektrische revolutie blijven bestaan ...

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (28)
    4.8

Reageren is niet mogelijk.