Hoe groot zijn de slaagkansen van Genesis in Europa?

0

Uitstel blijkt geen afstel te zijn: Genesis komt wel degelijk naar Europa. Met enige vertraging wil het luxe merk van Hyundai met name de Duitse premium concurrentie aanvallen.Afgezien van de coronapandemie kan de timing nauwelijks ongelukkiger zijn.

Genesis is een van de jongste automerken. Nog maar 5 jaar geleden werd een luxe model van de Zuid Koreaanse autofabrikant gepromoveerd tot een eigen merk. De Hyundai Groep timmert met zijn eigen hoofdmerk en met het andere volumelabel Kia stevig aan de weg. Ook in Europa. In april steeg het gezamenlijke marktaandeel van 6,4 procent naar 7,5 procent. Daarmee is de Hyundai Groep zijn grootste concurrent uit Azië, het Toyota concern (6,2 procent marktaandeel in april) duidelijk de baas. Maar voor de Zuid Koreaanse autofabrikant is het nooit genoeg. In Seoul is men jaloers op de procentpunten die Lexus in Europa bij elkaar weet te sprokkelen (0,4) en daarnaast wil de Hyundai Groep ook in de Amerikaanse Premium League succesvol zijn. Analyses lieten zien dat dit moeilijk zou zijn onder het burgerlijke Hyundai logo en daarom werd Genesis (ooit de modelnaam van een sedan en coupé) het nieuwe vlaggenschip. Vooral in de Verenigde Staten heeft die strategische zet uitstekend uitgepakt. Daar lust men ook als het om auto’s gaat wel pap van ‘veel voor weinig’.

Maar de Koreanen bleven in Europa de kat lang uit de boom kijken. Eerst waren er problemen met de financiële situatie in de Hyundai Groep en daarna was er de pandemie: beide zaken zouden de slaagkans van een nieuw premium merk dat niemand eerder had gemist aanzienlijk kunnen verminderen. De CEO van Genesis, Manfred Fitzgerald, die 2 jaar geleden met pensioen ging, had samen met zijn team de lancering van het merk in Europa eigenlijk al voor 2019 gepland. De invasie zou moeten plaatsvinden met een offensief aan al dan niet oliegestookte SUV modellen. Maar na verschillende keren het debuut uitgesteld te hebben, werd duidelijk dat Genesis hiermee achter de feiten aan zou lopen.

Nu gaat de officiële merklancering in Europa op een minder imposante manier plaatsvinden. Vanwege de aanhoudende coronapandemie is die vooralsnog puur virtueel. Maar beter een half ei dan een lege dop. “In de afgelopen 5 jaar zijn onze klanten in Azië en Noord-Amerika onze merkbelofte gaan waarderen met betrekking tot onze extreem hoge ontwerpnormen, uitstekende productkwaliteit en onze unieke plus uitzonderlijke service- en onderhoudspakket”, zegt Jaehoon Chang, sinds 2 jaar de chef van Genesis.  “Dit is het juiste moment voor het volgende hoofdstuk in onze merkgeschiedenis. We kijken er naar uit om eindelijk de Genesis ervaring en onze premium voertuigen naar Europa te brengen”. 

Ook al is de timing moeilijk, Genesis kan vertrouwen op de slagkracht van de Hyundai Groep en heeft al modellen die op de thuismarkt en elders in Azië plus Noord Amerika worden aangeboden. Qua positionering komt bij ons de GV80 centraal te staan. Dat is een luxe SUV die een volwaardig alternatief voor gevestigde modellen als de Mercedes GLE, BMW X5 / X6 en ook Audi Q7 / Q8 zou moeten zijn. De GV80 wordt aangevuld met de G80: een luxe sedan die specifiek gericht is op klanten die nu nog in een Audi A6 , BMW 5-serie of Mercedes E-klasse / CLS rijden. In een select aantal Europese landen (waar Nederland niet bij zit) gaan de orderboeken voor deze Genesis modellen binnenkort open.

De volgende fase van de invasie wordt gevormd door het duo G70 en GV70 die het tegen de Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes C-klasse respectievelijk Q5, X3 en GLC gaat opnemen. Bovendien werken de Koreanen aan een model dat uitsluitend voor de Europese markt is gepland. Gezien de elektrische trend zou dit een volledig emissievrije auto moeten zijn om zich op dit gebied te kunnen positioneren. Na zijn wereldpremière op de autotentoonstelling van Shanghai, afgelopen april, wordt de elektrische versie van de G80 echter het eerste ‘groene’ model van Genesis. 2 andere elektrische auto’s (een daarvan zal worden gebaseerd op een eigen platform) zullen binnen 1 jaar ook in Europa op de markt komen als onderdeel van het productoffensief.

Het valt nog te bezien wat de kansen zijn van Hyundai met haar nieuwe luxemerk Genesis. Alle pogingen van andere fabrikanten om het tegen de Duitse premium fabrikanten Audi, Mercedes en BMW (en het daar omheen cirkelende Tesla, Volvo en Jaguar) zijn tot dusver mislukt. Met name in de kernmarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland valt eigenlijk niets te winnen. Cadillac heeft het jarenlang uitgeprobeerd met goede producten, maar moest desondanks de handdoek in de ring gooien. Lexus, de nobele uitloper van het machtige Toyota concern, heeft slechts bescheiden succes met een marktaandeel dat net zo onbeweeglijk is als het zetelaantal van de SGP. Nadat Infiniti, de blitse broer van Nissan, in 2019 de Europese markt de rug toe keerde en Honda zijn topmerk Acura afkeurde voor Europa, is het nu aan de Hyundai Groep om aan te tonen dat zij met Genesis kan scoren waar anderen eerder faalden.

Genesis wil de fouten van de internationale competitie niet herhalen en heeft al jaren een team dat de Europese markt en vooral die van Duitsland heel goed in kaart brengt. Fitzgerald, aanvankelijk vervangen door William Lee en nu Jaehoon Chang, had voorheen jarenlang de leiding bij Lamborghini, terwijl de getalenteerde ontwerper Luc Dunckerwolke eerder werkte voor merken als Lamborghini, Seat en Audi. De creatief directeur van de Hyundai Groep, Peter Schreyer, was lange tijd in dienst bij het Volkswagen concern. Al meer dan 2 jaar komen zij met opvallende designvoorstellen. Daarnaast heeft de Hyundai Groep de Duitser Alfred Biermann op de loonlijst staan als ​​hoofd onderzoek & ontwikkeling. Vanuit die functie is hij dus ook verantwoordelijk voor Genesis. Biermann bekleedde voorheen decennialang managementfuncties bij BMW.

Bij de lancering van Genesis in Europa vertrouwen de Koreanen op 3 pijlers: design, merkstatus en technologie. Qua design hoeft men zich met het oog op het portfolio geen zorgen te maken. Daarnaast moet het bij Genesis dankzij decennialange ervaring van de Hyundai Groep ook met de techniek goedkomen. De modellen G80 en GV80 hebben in de Verenigde Staten prima recensies gekregen. Beide eersteklas modellen kenmerken zich door elegante proporties en een opvallend lichtontwerp dat wordt gedomineerd door 2 opvallende LED strips die de richtingaanwijzers vormen. De voorkant met 4 led ogen en een enorme honingraat grille zorgt ervoor dat Audi’s Singleframe alternatief net zo bleekjes afsteekt als de weelderige nieren van BMW. Van opzij presenteert de 5 meter lange G80 zich als elegante en tegelijkertijd sportieve liftback met klasse bewuste 20 inch wielen: de Audi A7, Porsche Panamera en Tesla Model S hebben allemaal duidelijk als inspiratiemateriaal gediend.

Genesis opent zijn aanval in eerste instantie op de Europese automarkten van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarna volgt Groot-Brittannië. Showrooms in München, Wenen, Zürich en Londen moeten zorgen voor de juiste positionering en uitstraling, terwijl de eigen klantendienst onder andere een ophaal- en bezorgservice omvat voor alle onderhoud- en werkplaatsafspraken. Ook inbegrepen in het Koreaanse ‘feel good pakket’ is 5 jaar garantie. Bovendien krijgt elke klant een eigen contactpersoon toegewezen die, als ‘Genesis Personal Assistant’, persoonlijk op alle servicebehoeften moet inspelen.

De prijzen van de G80 beginnen omgerekend bij ongeveer 60.000 euro. Voor het technisch gerelateerde SUV model GV80 wordt afgerond 80.000 euro gevraagd. Bij beide voertuigen is er keuze uit een benzinemotor en een dieselmotor. De goedkoopste Genesis is de circa 5 meter lange sedan in combinatie met een 210 pk sterke 4 cilinder 2,2 liter dieselmotor met achterwielaandrijving en een 8-traps automaat. Die wordt geleverd met de Premium Line uitrusting. Dit luxe niveau is ook combineerbaar met een 304 pk sterke 2,5 liter 4 cilinder turbobenzinemotor met vierwielaandrijving en automaat. In deze vorm kost de G80 omgerekend 66.000 euro. De hogere Luxury Line uitrusting is voor beide aandrijfvarianten leverbaar tegen een meerprijs van 4.800 euro.

Klanten voor de GV80 kunnen ook kiezen tussen diesel en benzine, evenals het Premium Line en Luxury Line niveau, en tussen 5 en 7-zits configuratie. De instapversie heeft de 2,5 liter benzinemotor van 304 pk met 8-traps automaat en vierwielaandrijving. Vanaf ongeveer 82.000 euro is er een alternatieve V6 dieseluitvoering met een longinhoud van 3,0 liter en 278 pk. Genesis rekent 7.700 euro extra voor de hogere Luxury Line uitrusting. De derde zitrij, optioneel verkrijgbaar voor alle varianten, kost 500 euro. Genesis is van plan om de details van de standaarduitrusting zo snel mogelijk te publiceren. Beide modellen komen deze zomer op de markt, zegt Genesis, maar zonder een specifieke datum op te geven. “De G80 en de GV80 zijn de 2 vlaggenschipmodellen die zorgvuldig zijn geselecteerd om het merk Genesis aan onze Europese klanten te introduceren”, aldus de Europese baas Dominique Bösch. Zoals de manager toevoegde, ontvangen alle klanten van Genesis een zogeheten 5-jarig zorgplan. Voor deze periode omvat het niet alleen garantie, maar ook pechhulp, klantenservice, een werkplaats vervangende auto en draadloze updates van het kaartmateriaal voor de navigatie installatie.

Genesis presenteerde op de Shanghai Auto Show zoals gezegd de Electrified G80. Die is standaard voorzien van vierwielaandrijving. Hij beschikt over een systeemvermogen van 370 pk en een maximum koppel van 700 Nm. De topsnelheid wordt niet opgegeven, wel de acceleratie naar 100 km/u: die sprint verloopt in iets minder dan 5 seconden. De actieradius bedraagt 500 kilometer volgens de weinig nauwkeurige NEDC norm. Voor een optimale efficiëntie schakelt de Electrified G80 indien nodig automatisch tussen achterwiel- en vierwielaandrijving. Snelladen van de Electrified G80 (foto) kan met 350 kW. Genesis maakt gebruik van een 800 volt systeem, net zoals de Ioniq 5 van moederbedrijf Hyundai en de Kia EV6. Dankzij een bidirectionele oplaadmogelijkheid kan de auto ook andere apparaten van stroom voorzien.

In de komende jaren zal Genesis haar gamma aan elektrische auto’s aanzienlijk uitbreiden. Het premium merk wil tegen 2025 tenminste 3 modellen lanceren. Die zijn allemaal van de grond af als elektrische auto’s ontwikkeld. Hiervoor zal er gebruik worden gemaakt van bovengenoemde Ioniq 5 en Kia EV6. De Electrified G80 zal dus de spits afbijten. Die biedt volgens Genesis veel luxe en sportieve rijprestaties op een hoog niveau. De uitrusting omvat zaken als actieve geluidsonderdrukking in het interieur, een elektronisch instelbare wielophanging, een dak met zonnecellen en gerecyclede cabinematerialen.

 

Slaagkansen in Nederland en de rest van Europa

Over het feit dat Genesis voor bovenomschreven G80 en GV80 gamma haar orderboeken niet in Nederland opent, hoeven wij niet rouwig te zijn. In met name Duitsland zijn dieselmodellen nog geen gepasseerd station, maar bij ons wel. Zelfs bij BMW bedraagt het verkoopaandeel van oliegestookte auto’s in Nederland nog maar 3,7 procent. Dan blijft alleen het benzinegamma over en dat is wel erg schraal. Scoren op de zakelijke markt wordt lastig aangezien die 2,5 liter versies gegarandeerd een ongunstig milieulabel zullen hebben.

Blijft over: de Electrified G80. Of dat model huidige Audi e-Tron, Tesla Model S en potentiële BMW i4 plus Mercedes EQE rijders weet te verleiden, is twijfelachtig. Bovendien is de G80 typisch een auto die het van zestigers moet hebben. Voor aanbieders van elektrische auto’s schijnt dat een ‘lost generation’ te zijn. Genesis zal het moeten hebben van leaseklanten in een lagere prijsklasse, die van de Tesla Model 3. Polestar heeft met haar 2 laten zien een overtuigend alternatief te kunnen bieden. Dat moet Genesis ook lukken. Persoonlijk zou jouw verslaggever op die elektrische D segment zakenauto graag een minder bizarre grille zien, maar dat is een kwestie van smaak. Over de van de Ioniq 5 en Kia EV6 te lenen techniek noeven wij ons geen zorgen te maken.

 

 

Reageren is niet mogelijk.