Koersval voor Tesla voorspeld

0

Top belegger Michael Burry zet zwaar in op een koersdaling van het aandeel Tesla. Burry verwierf faam omdat hij in 2008 de kredietcrisis in de Verenigde Staten voorspelde. Daar verdiende hij miljarden mee. Ook zag een producer daar een script voor een film in: ‘The Big Short’. Nu richt Burry zijn pijlen dus op Tesla. Als zijn voorspelling uitkomt, kan hij een half miljard dollar verdienen.

De Oscar winnende film ‘The Big Short’ uit 2015 vertelt het levensverhaal van Burry (foto). Hij was een van de weinigen die in 2004 de crash van de huizenmarkt in de Verenigde Staten voorspelde die 4 jaar later de wereldwijde kredietcrisis tot gevolg had: de de hypotheekbeleggingen bleken op drijfzand gebaseerd te zijn. Terwijl financiële instellingen in de hele wereld in de problemen kwamen, verdiende Burry, een hedgefonds manager, en een aantal mensen uit zijn omgeving miljarden.

Dit keer richt Burry zijn pijlen dus op Tesla. Dat doet hij door ‘short’ te gaan, oftewel door in te zetten op een koersdaling van het aandeel van de fabrikant van elektrische auto’s. De investeerder beschikte eind maart over 800.000 putopties. Die geven hem het recht aandelen te verkopen tegen een vooraf bepaalde prijs. Ook de datum waarop het recht kan worden uitgeoefend is vastgelegd (maar verder niet bekend). Volgens analisten kan de gok van Burry hem 534 miljoen dollar (437 miljoen euro) opleveren als de koers van Tesla onder de uitoefenprijs zakt voordat de opties aflopen.

Na een koersstijging van meer dan 800 procent in 2020 bereikte het Tesla aandeel in januari een recordwaarde van 883 dollar (723 euro). Sindsdien is de waarde echter met ongeveer 35 procent gedaald tot 578 dollar (473 euro). Volgens Michael Burry zijn de bedrijfsresultaten van Tesla te veel afhankelijk van de verkoop van emissierechten. Die handel (met Fiat Chrysler Automobiles) leverde de autofabrikant honderden miljoenen dollars op. Zonder deze inkomsten zou Tesla rode cijfers hebben geschreven. Fiat Chrysler Automobiles is nu gefuseerd met Peugeot SA en de nieuwe autocombinatie hoeft geen emissierechten meer te kopen om aan de Europese CO2 norm te voldoen. Dit betekent dat Tesla nu met de billen bloot moet: is zij in staat om geld te verdienen met de productie en verkoop van elektrische auto’s?

Niet iedereen is er van overtuigd dat Burry opnieuw juist gokt. Financieel experts omschrijven het short gaan van hem als “gevaarlijk” omdat in de komende 10 jaar de vraag naar elektrische auto’s gestaag zal toenemen. Zij wijzen erop dat de waarde van Tesla de komende jaren daardoor nog veel groter kan worden. Voorwaarde is wel dat de baas van de autofabrikant, Elon Musk, weer vriendjes weet te worden met de Chinese overheidsinstanties en dat de bouw van een nieuwe fabriek in Duitsland geen verdere vertraging oploopt. Daarnaast is het een grote gok hoe de Cybertruck zal aanslaan. De vormgeving van deze elektrische pick-up is erg extreem en valt wellicht niet in de smaak bij de doorgaans traditioneel ingestelde doelgroep.

Burry (49, opgeleid als arts en net als Elon Musk belast met het syndroom van Asperger) vergelijkt de aandelenkoers van Tesla met een soufflé die wel in moet zakken.

Reageren is niet mogelijk.