Laatste kans voor Lancia

0

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Nu Lancia niet meer het exclusieve domein is van Fiat Chrysler Automobiles, maar onderdeel uitmaakt van het 2 keer zo grote fusiebedrijf Stellantis, heeft dit premium merk uitstel van executie gekregen. Of beter: pas over 10 jaar zal er worden besloten of het doek definitief valt voor deze autofabrikant. De topman van Stellantis, de van Peugeot SA afkomstige Carlos Tavares, vindt Lancia een te mooi merk om nu al bij het grof vuil te zetten. Maar zal uitstel van executie ook afstel betekenen?

Lancia is niet het enige premium merk van Stellantis dat 10 jaar de tijd krijgt om zich te bewijzen. Ook voor Alfa Romeo en DS tilt een dergelijke klok. Stellantis beschikt over meer premium merken, zoals Jeep en Maserati, maar daarvan staat de toekomst niet ter discussie. Dat komt doordat bij het laatste merk diverse nieuwe modellen in de pijplijn zitten (waaronder de veel belovende D segment SUV Grecale) en Jeep al jarenlang een robuust succesnummer is. Maar Alfa Romeo, DS en Lancia zijn dus twijfelgevallen.

Voor Lancia is een nieuw directieteam samengesteld bestaande uit managers die eerder werkzaam waren voor Alfa Romeo, PSA en zelfs Lamborghini. Jean-Philippe Imparato, de voormalige merkchef van Peugeot, zit nu bij Alfa Romeo achter het stuur als CEO en Béatrice Foucher is sinds vorig jaar de baas van DS. Het drietal merken heeft nu de taak gekregen om een duurzame strategie uit te werken die gebruik maakt van de synergieën van Stellantis. Of anders gezegd: er voor zorgen dat er eindelijk groene cijfers geschreven kunnen worden door technologie te delen (synergie effecten en schaalvoordelen).

Het klinkt misschien vreemd dat Lancia in één adem wordt genoemd met Alfa Romeo en DS. Die familiegenoten beschikken over een nieuwer en breder gamma. Maar dat betekent niet dat zij ook meer auto’s verkopen, integendeel: in het eerste kwartaal gingen er bij Lancia 13.013 personenwagens over de toonbank, bij DS 9.896 stuks en bij Alfa Romeo 6.509 exemplaren. Dus als in het verleden behaalde resultaten een garantie bieden op de toekomst, dan kunnen de kaarten het beste worden ingezet op Lancia. Immers, dit merk heeft het grootste klantenbestand.

Het bedenken van een line-up waar Lancia klanten op zitten te wachten, is simpel: momenteel is de Ypsilon de enige kurk waar dit merk op drijft en die dient zo snel mogelijk vervangen te worden. Bijvoorbeeld door een op de nieuwe elektrische Fiat 500 te baseren cross-over annex SUV model voor het A/B segment. Geen enkel merk kan zonder een solide afzet op de thuismarkt. En Italië is nou eenmaal een typisch A / B segment land waar auto’s als de Fiat modellen 500, Panda en 127 / Uno / Punto als warme broodjes verkocht worden. Dat Lancia in het eerste kwartaal meer dan 13.000 auto’s wist te verkopen op haar thuismarkt Italië is geheel te danken aan de Ypsilon: hoogbejaard, maar nog steeds zeer geliefd.

Omdat één zwaluw geen zomer maakt en alleen een Ypsilon opvolger een te smalle basis is voor een comeback in de rest van Europa, zou er ook gedacht kunnen worden aan een volledig elektrische Delta op het platform van de nieuwe Peugeot 308. Een dergelijk formaat auto is sowieso nodig als Lancia haar geluk in China wil proberen. Tavares formuleerde het zo: “Wij geven elk merk een kans, met een horizon van 10 jaar, gepaard met een financiering voor heel die periode”. Daarmee krijgt dus ook het Lancia team nog een decennium de tijd om te bewijzen dat dit premium merk een plaats binnen de Stellantis wereld verdient.

Hoeveel geld Stellantis precies in de doorstart zal pompen is evenwel niet duidelijk. Wel is helder dat Tavares over 10 jaar alsnog in het merkenportfolio gaat snijden als bepaalde familieleden binnen 10 jaar niet succesvol zijn.

 

Reageren is niet mogelijk.