Prijs vergelijking BMW i4

0

BMW stelt nu officieel de i4 voor: een elektrische, coupéachtige sedan. Het is een karakteristiek gelijnde, misschien zelfs wat anachronistisch product uit München. Niet te ordinair en niet te aanwezig, hoewel ook hier nieren van enorm formaat op de voorzijde prijken. De BMW i4 gaat concurreren met de Tesla Model 3 en de Polestar 2.

Grensverleggend is het design van de i4 niet. Het is een beschaafd ogende sedan (of eigenlijk een 5-deurs Gran Coupé) in vergelijking waarmee de i3 (sinds 2013 op de markt) nog altijd moderner aan doet. Maar gelukkig ligt de i4 stilistisch minder zwaar op de maag als de iX. De grotendeels van aluminium vervaardigde i4 is 4.785 mm lang en heeft een wielbasis van 2.856 mm. Er is plaats voor 5 personen. De bagageklep biedt toegang tot een kofferruimte met een inhoud van 470 liter (of 1.290 liter indien de achterbank leuning wordt neergeklapt).

Net als de iX3 heeft de nieuweling doortimmerde techniek aan boord. Het accupakket heeft een opslagcapaciteit van 80,7 kWh. Een warmtepomp is aanwezig voor een hoge mate van efficiëntie. Dit betekent dat de i4 net als de iX3 qua zuinigheid bovengemiddelde goed zou moeten scoren. Snelladen kan met maximaal 200 kW. De i4 kan een aanhanger van 1.600 kilo trekken. Een elektrisch inklapbare trekhaak is optioneel leverbaar. BMW gaat de i4 in eerste instantie in 2 uitvoeringen leveren.

Smaakmaker van het gamma is de M uitvoering. Deze i4 M50 is dankzij de montage van een elektromotor op elke as vierwielaangedreven en heeft een motorvermogen van 544 pk plus een rijbereik van 510 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). Aan koppel is er maximaal 795 Nm beschikbaar. Het vermogen is overigens slechts 10 seconden beschikbaar in de sportmodus. Hoeveel pk er buiten de piek geleverd wordt, is niet bekend. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u neemt 3,9 seconden in beslag (in de sportmodus als het piekvermogen wordt aangesproken) en de topsnelheid is begrensd op 225 km/u.

BMWAudiBMWJaguarMercedes
i4e-Tron SportbackiX3I-PaceEQC
M5050 QuattroHigh ExecutiveEV320 SE400 4Matic
73.496 euro76.405 euro73.500 euro74.230 euro71.280 euro

De i4 M50 weegt 2.290 kilo en heeft een aangepast onderstel voor meer sportiviteit. De carrosserie is stijver en de remmen zijn groter. In de meeste gevallen stuwt de i40 M50 trouwens zijn vermogen en koppel naar de achterwielen. De voorwielen springen alleen bij als het nodig is. Voor deze rolverdeling is gekozen om de actieradius te verbeteren. De i4 M50 is het eerste elektrisch aangedreven model van BMW M GmbH en kenmerkt zich onder meer door de U-vorm in de voorbumper en verschillende Cerium Grey en hoogglans zwarte accenten. Een M achterspoiler maakt de sportievere uitstraling van deze uitvoering compleet. Verder is een M Carbon exterieurpakket leverbaar, waarbij verschillende elementen zijn uitgevoerd in lichtgewicht koolstofvezel.

BMWAudiFordHyundai
i4Q4 e-Tron SportbackMustang Mach-EIoniq 5
eDrive4040 Advanced98 kWhAWD Lounge
60.697 euro± 60.065 euro58.075 euro59.700 euro
KiaLexusMercedes-BenzPolestar
EV6UXEQA2
GT-Line300e Executive350 4MaticAWD Performance
59.295 euro63.190 euro58.163 euro59.900 euro
SkodaTeslaVolkswagenVolvo
Enyaq iVModel 3ID.4C40
80 FirstLong RangeMaxRecharge Twin
61.760 euro57.995 euro59.590 euro57.995 euro

Minder heftig is de eDrive40 uitvoering met 340 pk, een (hoger) rijbereik van 590 kilometer en alleen achterwielaandrijving omdat er enkel op de achter as een elektromotor zit. De sprint naar 100 km/u neemt in deze BMW 5,7 seconden in beslag terwijl de elektronisch begrensde topsnelheid 190 km/u bedraagt. Aan koppel is er maximaal 430 Nm beschikbaar. Het gewicht van de i4 eDrive40 is 2.125 kilo. Mogelijk volgt later nog een eDrive30 instapversie met 286 pk.

Zowel de eDrive40 als de M50 uitvoering heeft een accupakket met een 20 procent hogere energiedichtheid in vergelijking met de i3. Daarnaast is de laadcapaciteit dankzij een nieuwe Combined Charging Unit (CCU) verhoogd tot 200 kW. Bij een snel laadstation met dezelfde capaciteit is 10 minuten opladen genoeg om weer 164 (eDrive40) of 140 km (M50) ver te komen. De i4 is verder geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase opladen aan een AC oplaadpunt, met een maximale capaciteit van 11 kW. Volledig opladen duurt dan 8,5 uur. BMW biedt 8 jaar of 160.000 km garantie op de accu.

Conform de laatste automobiele mode kan de i4 op afstand van updates worden voorzien. In het interieur valt het BMW Curved Display met 12,3 inch instrumentenpaneel en 14,9 inch centrale display op. Samen vormen die één gebogen glazen oppervlak dat meer naar de bestuurder is gericht. Dankzij de verborgen montagepunten lijkt het scherm boven het dashboard te zweven. Het aantal knoppen en schakelaars in het interieur is tot een minimum beperkt. Blauwe accenten in de cockpit verwijzen naar de elektrische aandrijving.

Voor het interieur is er een keuze uit geperforeerde Sensatec of Vernasca lederen bekleding in 5 kleurvarianten, aangevuld met stof / Sensatec combinaties.
De grote bagageklep opent en sluit standaard automatisch en in combinatie met het optionele Comfort Access op afstand. USB-poorten en een Bluetooth verbinding zorgen voor de nodige connectiviteit. Telefoons kunnen draadloos worden opgeladen. De i4 beschikt standaard over 3-zone automatische airconditioning die is gekoppeld aan de verwarming of ventilatie van de stoelen.

Ook bij de prijs inbegrepen zijn een geluiddempende voorruit, een automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmde buitenspiegels. Een groot glazen schuif/kantel dak dat zich van voor tot achter uitstrekt is optioneel leverbaar. Voor het ultieme luistergenot is er het Harman Kardon Surround Sound System met 16 luidsprekers en een digitale 7-kanaals versterker met een audiovermogen van 464 watt.

In totaal zijn er zo’n 40 assistentiefuncties beschikbaar, denk aan automatische Speed Limit Assist met verkeersbordenherkenning, optionele Active Cruise Control met Stop & Go functie, Front Collision Warning met remfunctie en voetgangersherkenning, Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Driving Assistant met Rear Collision Prevention en Crossing Traffic Warning achter en Lane Change Warning. Andere beschikbare systemen zijn onder meer Lane Departure Warning, Evasion Assistant, Road Priority Warning, Wrong-way Warning en Crossroads Warning.

BMW meldt dat het zwaartepunt lager ligt dan bij de 3-serie. Dat belooft veel goeds voor wat betreft de rijeigenschappen. De i4 is gebaseerd op een flexibele voertuigarchitectuur die van meet af aan is ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijving. De dunne hoog voltage accucellen zijn laag in de vloer geplaatst. Dit zorgt voor een gunstig zwaartepunt van de auto en daarmee voor een betere handling. Het onderstel is specifiek voor de i4 ontwikkeld. De elektromechanische besturing maakt verschillende stuurkarakters mogelijk. Het standaard Servotronic biedt 2 instellingen (meer direct of meer comfort) en is te activeren via de Driving Experience Control. Het optionele Variable Sport Steering biedt nog meer aanpassingsmogelijkheden. De wielophanging van de i40 eDrive40 is meer afgesteld op comfort, al is adaptieve M wielophanging optioneel leverbaar. De M50 uitvoering heeft een modelspecifiek adaptief M onderstel met standaard individueel afgestelde vering en schokdempers, speciale stabilisatorstangen, een extra veerpoot brug vóór, de eerder genoemde Variable Sport Steering en een M sportremsysteem.

De i4 eDrive40 is standaard voorzien van aerodynamisch geoptimaliseerde 17 inch lichtmetalen velgen, of 18 exemplaren van BMW M GmbH voor de M50 uitvoering. Alle optionele 19 en 20 inch wielen zijn voorzien van bredere achterbanden. Voor de i4 M50 zijn ook high performance banden leverbaar, evenals een M Technic pakket met 20 inch lichtmetalen M wielen, grotere remschijven voor het M sportremsysteem en extra aerodynamische maatregelen voor het exterieur.

De i4 wordt in november bij de dealers verwacht. De prijs van de i4 M50 is 73.496 euro zonder opties en voor de eDrive40 hanteert BMW een tarief van 60.697 euro. De modelreeks wordt geproduceerd in de fabriek in München. De fabriek is met een investering van 200 miljoen euro zodanig aangepast dat de i4 gebouwd kan worden op dezelfde productielijn als de 3-serie uitvoeringen met verbrandingsmotor en plug-in hybride aandrijving. De BMW Groep produceert het benodigde kobalt en lithium voor de accu’s zelf en levert dit vervolgens aan de accu cel fabrikanten.

Reageren is niet mogelijk.