BMW gaat X5 op waterstof testen

0

Begin vorig jaar stelde BMW de i Hydrogen Next voor: een X5 met elektromotor en een brandstofcel. De eerste prototypes van die op waterstof rijdende SUV worden nu op onze Europese wegen getest. Doel is om eind 2022 een productieversie te lanceren.

BMW laat hiermee zien niet alle eieren in één mandje te willen leggen. Niet alleen biedt deze autofabrikant op elektrisch gebied een zogeheten ‘Power of Choice’ (met diverse vormen van elektrische assistentie dus ook hybride modellen), ook wordt er geïnvesteerd in modernisering van de verbrandingsmotoren én wordt er gekeken naar waterstof als alternatieve aandrijftechniek. Dankzij de samenwerking met Toyota (de Z4 dient als basismateriaal voor de GR Supra) kan BMW nu een vliegende start maken met de brandstofcel.

Anders dan de ‘gewone’ iNext is de i Hydrogen Next geen compleet nieuw ontwerp. BMW gebruikt de X5 als basis en plaats een elektromotor plus waterstoftank van 6 kg onder de carrosserie. Het systeem is in staat om 170 pk op te wekken. Dankzij een compacte accu als buffer (die continu oplaadt wanneer niet het volle vermogen wordt gevraagd) kan de i Hydrogen Next bij korte acceleraties of inhaalmanoeuvres voor een extra duw in de rug zorgen. Het systeemvermogen komt daardoor in theorie op 374 pk te liggen.

Momenteel bieden alleen Hyundai en Toyota met de Nexo en de Mirai waterstofauto’s aan. Met de tests van de bijna productierijpe prototypes wil BMW nagaan hoe efficiënt de CO2-vrije aandrijflijn, de modelspecifieke onderstel technologie en de elektronica functioneren onder echte rijomstandigheden op allerlei Europese wegen. De i Hydrogen Next gebruikt brandstofcellen die in samenwerking met Toyota werden ontwikkeld. De individuele cellen komen bij de Japanners vandaan, terwijl het aandrijvingssysteem van BMW zelf is. De samenwerking met Toyota begon in 2013.

Volgens het Duitse merk is waterstofaandrijving mogelijk een aantrekkelijk alternatief voor batterij elektrische aandrijvingen indien klanten die geen eigen laadaansluiting bij hun huis hebben of vaak lange afstanden afleggen. Met name voor auto’s uit het hogere segment kan de brandstofcel dan een oplossing zijn. Hét praktische voordeel van waterstof is dat men het in enkele minuten kan tanken, zoals benzine of diesel, en dat men dus veel minder tijd verliest dan bij het opladen van een batterij.

Bij een waterstofauto wordt in de brandstofcel energie opgewekt door een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof uit de omgevingslucht, met als enige restproduct zuiver water. Bij de BMW i Hydrogen Next wordt in totaal maximaal 6 kg waterstof opgeslagen in een 2-tal 700-bar waterstoftanks uit CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof). De energie in de eerder genoemde bufferbatterij wordt gewonnen uit het recupereren van energie bij het laten uitrollen of afremmen van de auto.

Reageren is niet mogelijk.