Komt de Kia EV6 uit de schaduw van de Hyundai Ioniq 5?

0

Voor de op een na grootste autofabrikant van Zuid-Korea, Kia, is het zustermerk Hyundai zowel de naaste partner als de grootste rivaal in de snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen met batterijen. Kia, die in de tweede helft van het jaar begint met het leveren van de EV6, heeft ervoor gekozen om in de strijd met de Ioniq 5 van Hyundai (die bekend staat om zijn ruime interieur en futuristische design) de nadruk te leggen op het uitgebreide rijbereik en de harmonieuze designverhoudingen.

Vorige maand onthulde de autofabrikant de EV6 aan de media en dat evenement was daarmee de eerste offline showcase sinds de digitale wereldpremière in maart. De 3 beschikbare modellen waren: een gletsjerkleurige achterwiel aangedreven langeafstandsmodel, een jachtblauwe GT-Line met vierwielaandrijving (eveneens bestemd voor lange afstanden) en een mat grijze GT met vierwielaandrijving als optie. De laatste versie (in Nederland Performance genaamd) werd getoond als prototype aangezien deze uitvoering pas in de tweede helft van volgend jaar op de markt komt.

Vergeleken met de Ioniq 5 is de EV6 wat langer en smaller, en dat zorgt voor een slank en sportief silhouet. Het standaardmodel is 4.680 millimeter lang en 1.880 millimeter breed, oftewel 40 millimeter langer en 10 millimeter smaller dan de Ioniq 5 van Hyundai. De hoogte is 1.550 millimeter; iets lager dan de Ioniq 5. Het formaat van de wielbasis komt uit op 2.900 millimeter en dat is gelijk aan de as afstand van grote 7-persoons SUV modellen. Vanuit ontwerpperspectief heeft de EV6 een combinatie van ogenschijnlijk tegengestelde lijnen; een weerspiegeling van de designslogan ‘Opposites United’. Onder verwijzing naar de achterzijde, die relatief schuin is in vergelijking met bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV, en naar de slanke voorkant, wordt de EV6 door Kia omschreven als een combinatie van een fastback, hatchback en rallyauto. Het minimaliseren van de luchtweerstand en het maximaliseren van zowel de topsnelheid als de efficiëntie zijn er zaken als de actieve luchtklep op de voorbumper en de achterdek spoiler.

De binnenruimte wordt gedomineerd door een 12,3 inch panoramische gebogen display en duurzame materialen, zoals gerecycled plastic en veganistisch leer. Terwijl Kia zorgde voor een ruim en aangenaam interieur, kozen de designfunctionarissen van het merk er voor om zich meer te concentreren op de proportie van het hele voertuig en de rij functies. Senior vicepresident en designchef Karim Antoine Habib legde tijdens de première in maart uit dat de EV6 is ontworpen om de verhoudingen te optimaliseren, wat bijgevolg een aantal beperkingen oplegt aan de maximale binnenruimte. De CEO van Kia, Song Ho-sung, benadrukt tijdens een voorlopige test het maximale rijbereik van het model, dat op één acculading 510 kilometer bedraagt. De meting werd uitgevoerd met de EV6 Long Range (77, 4 kWh en achterwielaandrijving) onder voorwaarden gedefinieerd door de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, ofwel WLTP.

Een andere onderscheidende factor van de EV6, vergeleken met de Ioniq 5, is de aankomende premium GT lijn die zoals gezegd in de tweede helft van volgend jaar op de markt zal komen. Aangedreven door een dubbele motor met een gecombineerd systeemvermogen van 584 pk, heeft de EV6 GT 3,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, wat de kortste tijd markeert van alle Kia modellen tot nu toe. De maximumsnelheid is 260 km/u. Dit tempo vertegenwoordigd ook de top onder de Koreaanse elektrische auto’s. Tegen dergelijk prestatiegeweld kan de Ioniq 5 van Hyundai niet op, maar diens eindprijzen eindigen dan ook 3,5 mille lager dan die van de Kia EV6. Bovendien beschikt de concurrent uit eigen huis over een historisch verantwoord, want op de Hyundai Pony gebaseerd design. De vertaling naar de 21ste eeuw is zó geslaagd dat gerust van ‘kunst op wielen’ mag worden gesproken. Kia heeft daar geen antwoord op, maar is dat nodig? De ervaring leert dat ‘niemand’ in Nederland de Honda E koopt; een auto met een vrijwel even hoge retro factor als de Ioniq 5. Het zijn andere tijden, maar het lijkt er op dat de autoconsument platvloerse waarden als een korte sprinttijd en een grote actieradius nog steeds kan waarderen ….

 

Reageren is niet mogelijk.