Komt in 2023: een gloednieuwe Citroën C3

0

B segment auto’s zijn belangrijk voor Citroën. Daarom zal in 2023 de C3 compleet worden vernieuwd. Bij deze gelegenheid krijgt de modelreeks van Citroën een nieuw platform en een meer volwassen design. Ook wordt hij leverbaar ​​in een volledig elektrische uitvoering. De benzinemotoren kunnen op hun beurt rekenen op een mild hybride systeem.

Dat het B segment belangrijk is voor Citroën, wordt duidelijk als je de autoverkoop cijfers in Frankrijk er bij pakt. Op het podium zijn daar enkel modellen uit deze klasse te vinden: de Dacia Sandero (29.144 stuks in de eerste 4 maanden van dit jaar), de Renault Clio (37.865) en de Peugeot 208 (39.655). Allemaal 5 segment auto’s. De Citroën C3 greep met 29.040 registraties net naast een plaats op het podium.

Om hetzelfde verkoopvolume te behouden of te vergroten, werkt de Franse fabrikant aan een vernieuwing van de C3 waarvan het resultaat eind 2023 zal worden gepresenteerd. Het gebruik van het moderne (e-)CMP platform van onder andere de Peugeot 208 betekent dat de nieuwe editie ook leverbaar wordt in een volledig elektrische uitvoering. Dit betekent een elektromotor van 136 pk / 260 Nm in combinatie met een batterij van 50 kWh en ongeveer 350 km actieradius.

Voor de benzinemotoren (er zal vanaf 2023 geen diesel meer onder de kap van de C3 te vinden zijn), zal Citroën vertrouwen op een nieuwe evolutie van de 1.2 Puretech 3-pitter die zijn riem zal verwisselen voor een distributieketting. Deze eenheid zal worden geëlektrificeerd (de enige manier om aan de toekomstige Euro 7 emissienorm te voldoen) met een krachtige starter/generator wanneer de motor wordt gecombineerd met een handgeschakelde versnellingsbak. In het geval van de uitvoering met nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling wordt er assistentie verleend door een elektromotor (met een vermogen van 15 tot 20 kW). Deze unieke automatische transmissie is ontwikkeld met Punch Powertrain en moet een verbruiksreductie van 15 procent mogelijk maken. De 1.2 Puretech motor zou onder de motorkap van de C3 in 2 vermogensniveaus moeten worden aangeboden: 80 pk en 110 pk.

Voor wat betreft de styling van de auto: de nieuwe Citroën C3 gaat de beschermende Airbumps kussens die zijn flanken opfleurden, schrappen. Hij zal echter niet verstoken zijn van carrosseriebescherming, aangezien deze auto in 2 versies op de markt komt: als ‘brave’ stadsauto en in een enigszins avontuurlijke uitvoering met beschermende elementen rondom op zijn carrosserie en extra stoer ogende bumpers met beschermplaten voor de onderzijde (zie afbeelding). Een kleiner glasoppervlak moet er voor zorgen dat de nieuwe generatie C3 dikker, robuuster en minder speels uitziet dan de huidige editie.

Onder de streep levert dit een auto op die niet revolutionair anders is dan de huidige generatie, maar die wel in staat zou moeten zijn om in eigen land zijn verkoopresultaten te verbeteren. Doel van de in het Slowaakse Travna te produceren C3 is het bemachtigen van een podiumplaats. Dat zou kunnen gaan lukken aangezien de Renault Clio noch de Dacia Sandero in 2023 leverbaar zullen zijn in een volledig elektrische uitvoering …

 

Reageren is niet mogelijk.