Mazda presenteert elektrische toekomstplannen

0

Eén van de grootste non-believers in de elektrische auto herzien haar mening. Met als gevolg dat de toekomstplannen fors bijgesteld worden. We hebben het over het in Hiroshima gevestigde Mazda. Dat automerk heeft een nieuwe strategie uit de doeken gedaan waarbij nu wel stevig ingezet wordt op elektrificatie.

In de periode tot en met 2025 zal Mazda liefst 5 plug-ins, evenveel hybrides en 3 elektrische auto’s op de markt brengen. Al deze personenwagens zullen worden gebaseerd op een nieuw, modulair onderstel: ‘Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture‘ genaamd. Mazda gaat daarmee in de pas lopen bij de concurrentie. Momenteel vaart het merk nog een eigenzinnige koers. Zo verkoopt Mazda tot op de dag van vandaag geen model met een turbobenzinemotor in Europa. Tegelijkertijd heeft het merk anders dan haar landgenoten diesel nog niet geheel afgezworen. Ook ontwikkelde Mazda een extreem geavanceerd systeem (SkyActiv-X) om de verbrandingsmotor nog een toekomst te geven. In de pijplijn zit verder een 6 cilinder lijn blok; een krachtbron dat het exclusieve domein leek van premium autofabrikanten. Maar nu zwichten de Japanners alsnog voor de druk van de overheden én voor de vraag van de klant: Mazda gaat elektrisch!

Een eerste stap richting elektrificatie van haar modellengamma en koolstofneutraliteit zette Mazda vorig jaar al, toen zij de MX-30 (foto) presenteerde. Dat was een beetje een halfslachtig ontwikkeld model en puur bedoeld om te kunnen voldoen aan de Europese emissienormen. Qua actieradius neemt de consument deze elektrische auto niet erg serieus en ook de minuscule, tegenovergesteld openende achterportieren zijn meer een gimmick dan het ei van Columbus. Maar nu verandert Mazda dus plotseling het wapen van schouder. De Japanners laten weten dat zij de komende jaren fors gaan investeren in een gamma van geëlektrificeerde modellen.

Het zogeheten SkyActiv-EV onderstel, dat momenteel ontwikkeld wordt, moet in 2025 klaar zijn en is specifiek bestemd voor elektrische auto’s die het merk in de periode 2025-2030 zal lanceren. Voor 2025 wil Mazda al 3 emissievrije types in de showroom hebben staan. Dit wil zeggen dat de MX-30 gezelschap zal krijgen van 2 andere elektrische modellen. Daarnaast spreekt Mazda in haar toekomstplannen van 5 stekker hybride auto’s. Die zullen ook allemaal in de periode tot en met 2025 worden gelanceerd. Het gaat hierbij vermoedelijk om stekker uitvoeringen van de nieuwe generatie Mazda 3, CX-30, 6, CX-9 en de nog niet bestaande CX-50. Daarnaast investeren de Japanners in de ontwikkeling van 5 hybride modellen (al zal het dat eerder gaan over een milde toepassing op basis van een 48 volt systeem in bestaande modellen).

Tegen 2030 wil Mazda dat een kwart van haar aanbod volledig elektrisch is. Dat is krasse taal voor een merk dat de elektrische auto eerder als een ‘fait divers’ zag. Mazda denkt echter ook aan de veiligheid door een nog efficiënter i-Activsense systeem aan te gaan bieden. Verder zal de wankelmotor zijn comeback maken als ‘range extender’ voor elektrische modellen. Mazda is echter niet van plan alles in te zetten op elektrische personenwagens want de fabrikant sloot zich afgelopen februari aan bij de eFuel Alliance die werkt aan de ontwikkeling van synthetische e-brandstoffen om de levensduur van verbrandingsmotoren op een ‘schone’ manier te kunnen verlengen.

Een ander gebied waarop Mazda zijn inspanningen voortzet is Co-Pilot Concept: een autonoom rij systeem waarbij de mens centraal staat en niet de machine. Deze innovatie zal in 2022 worden gelanceerd op de volgende generatie grote modellen van Mazda: de nieuwe 6 en de CX-50 die min of meer de CX-5 zal aflossen. Het Mazda Co-Pilot Concept zal voortdurend de staat van alertheid van de bestuurder controleren om automatisch over te schakelen naar de autonome rij modus als het een verandering in de fysieke toestand van de bestuurder detecteert: in slaap vallen, zich onwel voelen, enzovoort. Zo kan het voertuig in veiligheid worden gebracht en neemt het systeem ook contact op met de hulpdiensten.

Op de automarkt van onder meer de Verenigde Staten, Rusland en Australië zal het Japanse merk verlengde versies van de CX-5, CX-8 en CX-9 lanceren .

 

Reageren is niet mogelijk.