Nieuwe topversie Porsche Cayenne pakt Ringrecord voor SUV modellen

0

De nieuwe Performance versie van de Porsche Cayenne Coupé mag zich de snelste SUV op de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring noemen. Testrijder Lars Kern rondde het circuit in een tijd van 7 minuten en 38 seconden.

Om het dynamische potentieel van de nieuwe variant van de Cayenne Coupé te tonen, ging Porsche naar de Nürburgring. De autofabrikant kwam terug met een nieuw circuitrecord voor SUV modellen: 7.38,925. Kern onttroonde daarmee in de Eifel de Audi RS Q8 die een chrono van 7.42,253 wist te realiseren.

Hoewel de Performance versie van de Cayenne Coupé nog officieel moet worden onthuld, is er al het een en ander bekend over deze vermoedelijk tot Turbo S te dopen uitvoering. Het vermogen van de 4,0 liter grote, dubbel geblazen V8 is met 90 pk opgevoerd tot 640 pk. Het maximale koppel bedraagt voortaan 850 Nm. Daarmee is hij de concurrentie van BMW en Mercedes-AMG de baas. Over is de sterkste stekker hybride uitvoering van de Cayenne goed voor 680 pk.

De carrosserie van de nieuwe topversie van de Cayenne Coupé krijgt een gewijzigd aerodynamica pakket. Dat combineert een betere koeling met meer neerwaartse druk en stabiliteit. Het normaliter optionele Lightweight Pack is standaard, zodat het gewicht van de SUV onder de 2,2 ton wordt gehouden. Het onderstel krijgt een verbeterd PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) systeem met aangepaste kalibratie van de actieve rol stabilisatie, de voorwielen zijn een halve inch breder en het negatieve camber van de voorwiel ophanging nam met 0,45 graden toe. Dat heeft geresulteerd in een hoger contactoppervlak voor de 22 inch velgen.

Verder onderscheidt de rappe Cayenne Coupé zich door zijn diffusor met 2 uitlaatpijpen, die meer richting het midden zijn gemonteerd. De SUV rolt standaard op speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero Corsa banden. Volgens Porsche leveren al deze aanpassingen onder de streep de meest dynamische Cayenne ooit op. Die modificaties hebben nu dus duidelijk hun vruchten afgeworpen. Kern was in ieder geval onder de indruk en zegt dat de Cayenne nauwelijks onderstuur had in snelle bochten en gemakkelijk te controleren was. Dat belooft veel goeds.

 

Reageren is niet mogelijk.