Urbanaut: maakt Mini de MPV weer hip?

0

Vorig jaar gaf Mini enkele schetsen vrij van een hip monovolume model. Dat was geen vrijblijvende exercitie, want de Britse dochter van BMW heeft nu de betreffende conceptstudie, de Urbanaut, echt gebouwd. Hoewel daarmee niet gezegd is dat Mini zich in de toekomst echt aan een MPV gaat wagen (dat is immers zo’n beetje de minst hippe carrosserievorm die je kan bedenken) is het wél een voorbode van wat wij vanuit Oxford kunnen verwachten.

Vanzelfsprekend is de aandrijflijn elektrisch, al noemt Mini geen details. Wat ook zeker is, is dat de Urbanaut deels autonoom moet kunnen rijden. Het kleine stuurtje (het ovale gele object op de foto’s) kan op dergelijke momenten in het dashboard worden geschoven. De Urbanaut zal dan zelf zijn plan trekken. Maar stilstaand lijkt de Urbanaut pas echt te schitteren.

Het interieur is namelijk uitgevoerd als een (hippe) lounge. De bestuurderszetels is draaibaar (voor als men geen zin meer heeft om zelf te rijden), het dashboard kan omgevormd worden tot een bed en achterin lijkt de inrichting wel op die van een kleine huiskamer. Er is zelfs een klein tafeltje met een rond scherm. Er is daarnaast ruimte voor een ligbank met plaats voor 2 of 3 personen plus 2 stoelen. Al met al de ideale ambiance om wat te relaxen met vrienden.

Hoezo is dit dan een voorbode van wat wij vanuit Oxford kunnen verwachten? De materiaalkeuze voor de Urbanaut kunnen wij binnenkort écht bij Mini terugzien. De Britse autofabrikant heeft het, getuige deze creatie, namelijk gehad met chroom, leder en blinkend plastic. In plaats daarvan past Mini recycling materialen toe zoals hergebruikt polyester in combinatie met natuurlijke materialen als kurk (dat onder meer voor het stuur (of dat fijn vasthouden is, is nog maar de vraag), de vloer en de pedalen is gebruikt).

Dat zorgt volgens het merk voor een natuurlijke, milieu chique omgeving. Op de marketingafdeling van Mini hebben ze dus door dat je daarmee voor een prikkie een luxueuze uitstraling creëert. Dus ja, die materiaalsoorten zullen, zij het in minder uitgesproken tinten, hun intrede doen in toekomstige modellen van de Britten.

Zoals tegenwoordig wel vaker het geval is, speelt ook sfeerlicht een dominante rol. Mini heeft het in enkele gevallen zelfs in de stoffen bekleding verwerkt. Maar bij voldoende daglicht zal het nooit donker zijn in de Urbanaut. Dat komt omdat er overal glaspanelen zitten, zodat het uitzicht optimaal is. Mini verzekert dat het niet zo maar om een leuk showmodel gaat: de Urbanaut kan daadwerkelijk rijden.

“Met onze ogen op de toekomst gericht hebben we een idee ontwikkeld: de Vision Urbanaut. Die laat zien hoe wij de kenmerken van Mini op een merk karakteristieke manier kunnen meenemen naar mobiliteit in de toekomst”, aldus Bernd Körber, de baas van de BMW dochter. Volgens hem zullen mensen langer in de Urbanaut willen doorbrengen, “ook ter ontspanning”.

Aan de buitenkant valt de 4,46 meter lange Urbanaut op door zijn minimalistische design. Koplampen en achterlichten zitten verborgen achter geperforeerde carrosseriepanelen. De wielen geven licht en wanneer hij stilstaat, kan van de Urbanaut de voorruit worden geopend.

 

 

Reageren is niet mogelijk.