Arkana, maar dan kleiner: de nieuwe Volkswagen Taigo

0

Na de gewone SUV heeft de autobranche nu de SUV Coupé ontdekt. BMW liet 13 jaar geleden met de X6 zien dat met een dergelijke onlogische, maar niet perse onaantrekkelijke carrosserievorm een goede boterham te verdienen valt. En het spreekwoord zegt: als er een schaap over de dam is, dan volgen er meer. De jongste (qua introductiedatum, maar misschien ook wel qua formaat) is deze Taigo. Die gaat door Volkswagen gepositioneerd worden tussen de Polo (een hatchback) en de T-Cross (een volwaardige SUV).

De positionering tussen de Polo en de T-Cross betekent dat de Taigo qua dakhoogte ergens halverwege zit. In ieder geval loopt de achterzijde schuin af, zoals gebruikelijk bij een coupémodel. Dat maakt hem (een heel klein beetje) minder praktisch dan de T-Cross, maar zo op het oog wel sportiever dan dit nogal behoudend vormgegeven SUV model. Het MQB A0 platform is dan weer afkomstig van de Polo. Volgens Volkswagen is de Taigo de eerste SUV Coupé in zijn segment. Dat zou goed kunnen, want de Renault Arkana, die volgens hetzelfde recept is ontwikkeld, is een klasse groter.

In vergelijking met de T-Cross heeft de nieuwkomer een compleet nieuwe neuspartij. Het design is ook niet identiek is aan dat van de Braziliaanse Nivus waarvan de Taigo rechtstreeks is afgeleid. De indeling van de koplampen en grille is op net even anders en komt tevens niet overeen met die elementen in de neus van de T-Cross. Nog niet, maar wellicht dat deze inmiddels een paar jaar SUV bij zijn op stapel staande facelift het Taigo front krijgt aangemeten. Er is keuze uit 8 exterieurkleuren. Mensen die echt willen opvallen, dienen voor een groen exemplaar te gaan. Dat is de nieuwe exclusieve Taigo kleur.

Ook opvallend is de achterlichtpartij. Hoewel die met zijn over vrijwel de gehele breedte van de derrière lopende ledstrip (die slechts door het Volkswagen logo wordt onderbroken) netjes de voorschriften van het grote Handboek Autodesign 2021 volgt, zijn de units anders dan die van de Nivus. Die heeft géén doorlopende strip. Daarbij lopen de achterlichten bij de Nivus nadrukkelijker het hoekje om, waar ze dat bij de Taigo in mindere mate doen.

Onder de kentekenplaat lezen we de modelnaam van de Volkswagen. Waar die naam vandaan komt? Volkswagen geeft op die vraag een opvallend antwoord: ‘Taigo’ klinkt namelijk als ‘Tiger’ en dat past volgens het merk goed bij het “emotionele en dynamische karakter” van de auto. Ook speelt mee dat alle SUV’s en cross-overs van Volkswagen een naam hebben die met de letter ‘T’ begint.

Dat de Taigo (feitelijk dus het broertje van de Braziliaanse Nivus, net zoals de Renault Arkana in Rusland en Zuid-Korea een zustermodel heeft) wat minder praktisch is dan de T-Cross, blijkt uit het formaat van de bagageruimte. Daarin kan je bij de nieuweling 438 liter aan spullen kwijt. Bij de T-Cross is dat maximaal 455 liter. De grondspeling is bij de Taigo en T-Cross identiek, maar de nieuwe coupévariant is met een lengte van 4,26 meter en een hoogte van 1,49 meter wel langer en lager. Het gaat om een verschil van respectievelijk 16 en 9 centimeter. De wielbasis is op een paar millimeter na identiek (2,57 meter). Overigens is de Taigo zelfs 3 centimeter langer dan de hoger gepositioneerde T-Roc. Net zoals de Renault Arkana groter is dan de Kadjar die op een platform uit een hogere klasse staat …

Standaard is de Taigo uitgerust met led verlichting voor & achter en optioneel kan men Matrix koplampen krijgen. Een 8 inch digitaal scherm achter het stuur is standaard (Virtual Cockpit genaamd)), maar indien er bijbetaalt wordt, wordt dit display vervangen worden door een 10,5 inch exemplaar. De uitrusting van de Taigo omvat verder elektrisch verstelbare plus verwarmbare spiegels, elektrisch bedienbare ramen voor & achter en een 6,5 inch infotainment scherm (in de duurste uitvoering 9,2 inch groot). Een verschuifbare achterbank is eveneens van de partij.

Ook een centrale airbag die voorkomt dat de hoofden van de voorste inzittenden tegen elkaar botsen en een gordelspanner zijn standaard. Hoger op de ladder staan de uitvoeringen Life, Style en R-Line, waarbij laatstgenoemde ook over een XDS elektronisch sper differentieel beschikt (een optie op de Style versie). Wie zijn Taigo nóg stoerder wil laten ogen, kan de spiegelkappen, grille en uitlaat eindstukken in zwart laten uitvoeren door het Black Style pakket aan te vinken op het orderformulier.

Het binnenste van de Taigo komt niet (helemaal) overeen met dat van de T-Cross want hij krijgt het dashboard van de vernieuwde Polo. Dit betekent dat de werkplek van de nieuweling vrij volwassen oogt, als je door de optioneel in vrolijke carrosseriekleur gespoten panelen heen kunt kijken.

Net als de vernieuwde Polo heeft de Taigo optioneel aanraakgevoelige knoppen (Climatronic Touch) om de klimaatregeling mee aan te sturen. De T-Cross en de Nivus moeten die zaken ontberen, al geldt hier ook dat de eerste op dit vlak tijdens de aanstaande facelift in lijn met de nieuweling kan worden gebracht.

Volkswagen levert de sportiever uitgedoste Taigo R-Line standaard met een sportiever ogende voorbumper en een met sierelementen (die voor 4 uitlaat eindstukken door moeten gaan) wel heel heftig vormgegeven achterbumper. Vanaf de Style uitvoering heeft de nieuweling standaard de eerder genoemde Matrix koplampen. Dan krijgt de klant ook een doorlopende ledstrip in de grille zoals wij dat reeds kennen van de Golf, Arteon, Tiguan, Polo, ID.3 en ID.4.

Wat veiligheidssystemen betreft, lift de Taigo mee op de spullen die Volkswagen eerder al aan de vernieuwde Polo meegaf. Ook de Taigo wordt dus leverbaar met IQ. Drive Travel Assist, een half autonoom rij systeem dat de adaptieve cruisecontrol laat samenwerken met Lane Assist. De techniek werkt tot een snelheid van 210 km/u, al haalt alleen de 150 pk sterke Taigo een topsnelheid van 212 km/u . De nieuweling heeft verder standaard zaken als Front Assist en Lane Assist.

Bij de lancering zijn er twee 3 cilinder benzinemotoren en één 4-pitter beschikbaar. De eerste is 1,0 groot en produceert dankzij een turbo 95 pk (in het geval van de uitvoering met handgeschakelde 5-bak) of 110 pk (dan is er de keuze uit een handbak met 6 versnellingen of een 7-traps DSG automaat). De 4 cilinder is 1,5 liter groot, levert 150 pk en is altijd gekoppeld aan de laatste transmissie. Met de motoren mag je achtereenvolgens 1.000 kilo, 1.100 kilo en 1.200 kilo trekken. Dieselen is niet mogelijk en ook op (mild) hybride techniek hoef je niet te rekenen. Je zou verwachten dat Volkswagen voor een sportiever in de markt gezet model de deur op een kier zet voor een GTI of misschien wel een R versie (de Polo is in de eerste uitvoering leverbaar, de T-Roc in de tweede variant) , maar die zit niet in de planning.

De prijzen van de verschillende uitvoeringen zijn nog niet bekend, maar de instapversie van de in het Spaanse Pamplona te produceren Taigo wordt iets duurder dan de basisvariant van de T-Cross. Reken daarop op een starttarief van 25.990 euro. Dat is 300 euro meer dan zijn minder hippe broertje moet opbrengen. Begin volgend jaar arriveren de eerste exemplaren van de Taigo in de showroom. Dat Volkswagen het model niet in Brazilië op dezelfde productielijn als de Nivus laat bouwen, zal enerzijds te maken hebben met onzekerheid over koersschommelingen van de valuta en anderzijds omdat de belabberde kwaliteit van de aldaar gebouwde Fox nog vers in het geheugen ligt.

 

Reageren is niet mogelijk.