Echte Power of Choice: de nieuwe BMW 5-serie

0

BMW zal de aanval die Audi in 2023 doet met een ingrijpend vernieuwde A6 pareren met een compleet herziene 5-serie. Anders dan bij het model uit Ingolstadt is er in München geen sprake van een facelift. Het gaat om een compleet nieuwe generatie. Maar ook de toekomstige 5-serie zal leverbaar zijn met benzine- en dieselmotoren. Een verschil met de Audi is evenwel dat bij BMW ook gekozen kan worden voor een volledig elektrische uitvoering.

De nieuwe 5-serie zal worden gebaseerd op een verbeterde versie van het bekende CLAR platform. BMW kan daarmee de zogeheten ‘Power of Choice’ bieden, waarmee bedoeld wordt dat de klant kan kiezen uit diverse aandrijfvormen (benzine, diesel, stekker hybride of volledig elektrisch). De emissievrije uitvoering van de nieuwe 5-serie zal als i5 verkocht gaan worden en arriveert pas in 2025 in de showrooms. Er zijn in ieder geval 2 versies gepland: een 340 pk sterke eDrive40 basisuitvoering en een 544 pk sterke eDrive50 variant. Het topmodel M60 krijgt mogelijk een Solid State batterij. Dat type accu kan bijzonder snel worden opgeladen en heeft een hogere energie dichtheid. Maar juich niet te vroeg, want deze batterijtechniek staat momenteel nog in de kinderschoenen.

Beproefd is evenwel de techniek van de conventioneel aangedreven uitvoeringen. De 4-, 6- en 8 cilinder motoren kunnen allemaal rekenen op een vorm van hybride ondersteuning. Voor de benzinemodellen ligt het accent op stekker techniek. Daarbij zal de elektrische actieradius groter uitvallen dan de huidige 61 kilometer. Hetzelfde geldt voor het systeemvermogen dat momenteel 394 pk bedraagt. Op zijn beurt krijgt de M5 dankzij elektrische ondersteuning ook een power upgrade. Dit betekent dat het totale vermogen richting de 680 pk zou kunnen gaan.

Voor diegenen die tevreden zijn met een onsje minder, ontwikkelt BMW ook mild hybride varianten op basis van een 48 volt systeem van diverse 4- en 6 cilinder benzine- en dieselmotoren. Die komen ook allemaal beschikbaar voor de Touring stationwagon uitvoering. Een stekker hybride variant met een dieselmotor als basisunit is evenwel niet gepland. Daarvoor ziet BMW in tegenstelling tot Mercedes-Benz onvoldoende besparingspotentieel op het gebied van CO2 uitstoot.

Reageren is niet mogelijk.