Hyundai start met terughalen Kona Electric

0

De Hyundai importeur is gestart met het terugroepen van ruim 7.000 elektrische auto’s. Ook de sinds maart al geplaatste nieuwe accu’s moeten opnieuw gecontroleerd worden. Het gaat daarbij onder andere om 6.620 exemplaren van de Kona Electric (foto). Daarnaast kunnen 771 eigenaren van een Ionic Electric een oproep verwachten om het hoog voltage accupakket te laten vervangen.

Wereldwijd worden 82.000 exemplaren van de Kona Electric teruggeroepen omdat er kortsluiting in de accu kan optreden. Hierdoor kan de motor in brand vliegen. Die fik kan ontstaan tijdens het parkeren en het opladen. Daarom wordt bij alle exemplaren van de Kona Electric en de Ionic Electric het batterijpakket vervangen. De operatie kost circa 800 miljoen euro oftewel ongeveer 10.000 euro per auto.

Het gaat om exemplaren van de Ionic en Kona die tussen 4 mei 2018 en 2 maart 2020 in de Hyundai fabriek in Ulsan, Zuid-Korea, zijn gebouwd. Deze uitvoeringen hebben een batterij van LG, waarvan de interne isolatie defect kan raken. Exemplaren van de Kona Electric die in de Hyundai fabriek in Tsjechië worden geproduceerd, vallen niet onder deze terugroepactie. De Ionic wordt uitsluitend in Zuid-Korea geproduceerd.

Hyundai reageert pas laat op de batterijproblemen, maar voert als excuus aan dat het produceren en transporteren van nieuwe exemplaren veel tijd in beslag neemt. Dat is echter niet het hele verhaal. Eerst heeft Hyundai geprobeerd om met een software update het brandgevaar probleem op te lossen. Dat bleek echter niet te werken. Vandaar dat er nu alsnog een terugroepactie in Nederland wordt opgestart. Om problemen in de periode tot de batterijwissel te voorkomen, is de laadcapaciteit teruggebracht naar 90 procent, Met het nieuwe accupakket wordt die weer opgevoerd naar 100 procent.

De totale operatie neemt ongeveer 12 maanden in beslag, zo schat de importeur in. Ook voertuigen die na maart 2021 een nieuwe hoogspanning accu hebben gekregen, worden voor de zekerheid nogmaals gecontroleerd. Het gaat daarbij om 89 exemplaren. Het vervangen van de batterij neemt enkele uren in beslag. Daarnaast is tijd nodig om de nieuwe batterij weer te laden, dus de klant moet er rekening mee houden dat hij zijn auto een hele dag kwijt is. Uiteraard krijgt hij vervangend vervoer aangeboden. Als service wordt de auto indien gewenst thuis opgehaald en teruggebracht.

Er zijn al meerdere terugroepacties van autofabrikanten geweest wegens problemen met de batterij van een oplaadbare hybride of volledig elektrische auto. Zo riep Chevrolet onlangs 51.000 exemplaren van de Bolt, die in Europa is verkocht als Ampera-e, terug omdat de accu oververhit kon raken, met brand tot gevolg. Dit kan door een software-update worden voorkomen. Ook de accu voor de Bolt wordt vervaardigd door LG Chem. Dit Zuid-Koreaanse bedrijf is één van de grootste leveranciers van batterijen voor elektrische en oplaadbare hybride auto’s. Het levert ook accu’s aan onder andere Audi, Polestar, Porsche en aan Tesla voor de in China geproduceerde Model 3. Ford staakte vorig jaar tijdelijk de aflevering van haar Kuga PHEV vanwege accuproblemen.

Reageren is niet mogelijk.