Maakt de MPV een comeback?

0

De Amerikaanse televisiezender CNN Business komt met verrassend nieuws: de vraag naar MPV modellen zou in de Verenigde Staten sterk aan het toenemen zijn. In het land waar ooit de SUV hype begon, lijkt deze carrosserievorm zachtjesaan op het plafond van zijn groeipotentieel gestuit te zijn.

Hoe CNN Business dat weet? Het is in de Verenigde Staten niet ongebruikelijk dat autoverkopers voor zeer populaire modellen meer geld vragen dan de adviesprijzen die fabrikanten en importeurs afgeven. Door de verschillen te bestuderen, kwam deze markttrend aan het licht. Onderzoeksbureau Cox Automotive constateerde dat Amerikaanse consumenten voor een MPV (Multi Purpose Vehicle) momenteel gemiddeld 8 procent meer neertellen dan het bedrag dat officieel in de folder staat.

Een van de redenen is dat het aanbod heel beperkt is: in de Verenigde Staten zijn maar 4 (grote) MPV modellen te koop: de Chrysler Pacifica, de Honda Odyssey, de Kia Carnival en de Toyota Sienna. De grote nationale spelers Ford en General Motors (met Buick, Chevrolet en GMC) hebben het marktsegment al lang verlaten. Dit blijkbaar tot verdriet van de Amerikaanse autoconsument. Die constateren dat een MPV veel meer binnenruimte biedt dan een even grote SUV, terwijl het interieur vaak op aanzienlijk meer manieren in te delen is.

De SUV stond in praktisch opzicht dus al enige tijd op achterstand, maar de consument deed daar niet moeilijk over zo lang de brandstofprijzen laag waren. Maar ook in de Verenigde Staten is benzine fors duurder geworden. En dan is de aanwezigheid van een dorstige V8 motor in een grote SUV eerder een nadeel dan een voordeel. De in de vorige alinea genoemde MPV alternatieven houden het bij hooguit V6 blokken. In het geval van de Toyota Sienna is die motor zelfs voorzien van hybride techniek.

Aangezien brandstof in Europa nog veel duurder is dan de Verenigde Staten, zou je kunnen concluderen dat de comeback van de MPV een kwestie van tijd is. En waarom ook niet? In/uitstappen is een eitje, de hoge zitpositie zorgt voor een veilig gevoel en er is lekker veel ruimte aan boord. Dat verkoopt altijd. Maar een MPV is toch niet stoer en avontuurlijk? Dat klopt, maar heb jij de Aiways U5 wel eens van dichtbij bekeken? Officieel is dat ook een SUV, maar aan het design valt niks spannends te ontdekken. En hetzelfde geldt eigenlijk voor de MG ZS EV.

Span je een rode draad tussen beide in de vorige alinea genoemde voorbeelden, dan is de overeenkomst: elektrische aandrijving. Dat maakt een auto toch minder stoer. Neem bijvoorbeeld de BMW iX3. Die is alleen verkrijgbaar met achterwielaandrijving. Dus de betreffende techniek kan dan net zo goed verpakt worden in een MPV carrosserie. Bij Volkswagen is vierwielaandrijving gereserveerd voor de GTX uitvoering van de ID.4. en ID.5. De overige uitvoeringen zijn achterwiel aangedreven.

Blijkbaar leent hun MEB platform zich heel goed voor MPV modellen, want de ID.6 wordt een brave 7-persoons gezinswagen. Hetzelfde geldt voor de Ioniq 7 die Hyundai aan het ontwikkelen is. Dat elektrische aandrijftechniek zich goed laat combineren met een MPV carrosserie, heeft niet in de laatste plaats te maken met het accupakket dat in de wagen bodem moet worden opgeborgen. Je zit dan automatisch vast aan een wat hogere carrosserie. Het is dan wat geforceerd om nog vast te houden aan een hatchback koetswerk (Opel Ampera-e, Volkswagen ID.3). Consumenten lijken daar niet erg warm voor te lopen.

Dus wie weet komt er wel een revival van de trend die ooit in gang werd gezet door de Chrysler Voyager en de Renault Espace, en die in de jaren ’90 zijn hoogtepunt bereikte dankzij met name de Renault Scénic met in diens kielzog de Citroën Picasso. Over Citroën gesproken: hoe erg zou het zijn als de C3 Aircross weer een echte MPV wordt? Dezelfde vraag kan worden gesteld bij diens technische evenknie, de Opel Crossland. Die heeft toch duidelijk minder karakter, dan zijn voorvader, de (eerste generatie) Meriva.

Pon, de wakkere importeur van de Volkswagen merken, levert de Seat Ateca inmiddels niet meer met vierwielaandrijving. Hetzelfde geldt voor de Skoda modellen Karoq en Kodiaq. Een Volvo XC40 met enkel een benzinemotor maar wel vierwielaandrijving? Die is niet te koop. En zo kunnen wij nog wel even doorgaan. Bij Mini hebben ze inmiddels door dat een trendbreuk aanstaande zou kunnen zijn. Die verspreidde vorig jaar november schetsen van een toekomstig MPV model: de Urbanaut (zie fot0). Inmiddels is dat ontwerp verder ontwikkeld tot een rijdend prototype …

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.