Mercedes-Benz legt focus op elektrisch

0

Mercedes geeft gas bij de investeringen in de elektrificatie van haar gamma. Het merk verandert de strategie van ‘EV-first’ naar ‘EV-only’. Dat vertelde topman Ola Källenius tijdens een presentatie.

“Om dit te bewerkstelligen, is de komende decennia de grootste reallocatie van kapitaal nodig. Wij gaan versneld afscheid nemen van de verbrandingsmotor”, aldus zegt de CEO van Daimler. Het autoconcern meldde eerder tussen 2020 en 2025 in totaal 70 miljard euro te zullen investeren in elektrificering van alle modellen.

Volgend jaar heeft Mercedes in alle segmenten waarin het actief is een volledig elektrische auto en vanaf 2025 is ieder model in een emissievrije uitvoering leverbaar. Zo wil het automerk er voor zorgen dat de klant bij elk model een ‘groen’ alternatief kan kiezen. Om die plannen vorm te geven, komt het concern met 3 nieuwe platforms. Ook kondigde Källenius de bouw van 8 nieuwe fabrieken aan, waarvan 4 in Europa komen te staan. Daarmee wil Daimler voldoende batterijcapaciteit creëren. Tevens koopt Mercedes de Britse fabrikant van elektrische motoren Yasa Radial Flux.

Källenius denkt dat tegen het einde van dit decennium Mercedes uitsluitend nog volledig geëlektrificeerde auto’s zal verkopen, al geeft hij geen deadline voor hoe lang modellen met een verbrandingsmotor nog onderdeel zullen uitmaken van het gamma. Na 2024 zullen er echter geen nieuwe platforms meer worden gepresenteerd die niet bestemd zijn voor personenwagens met een batterijen set. Dit maakte de autofabrikant bekend als onderdeel van haar zogeheten ‘Strategy Update: Electric Drive’.

Concreet investeert Mercedes tussen 2022 en 2030 meer dan 40 miljard euro in elektrische voertuigen. De 3 nieuwe architecturen zijn: MB.EA (voor middelgrote en grote auto’s; het vertegenwoordigt de schaalbare basis van het toekomstige personenwagen aanbod), AMG.EA (dit elektrische platform is bedoeld voor topprestaties en voor technologisch onderlegde en performancegerichte AMG klanten) en VAN.EA (voor bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen. Vanaf 2024 zal Mercedes de MMA (Mercedes Modular Architecture) als extra platform gebruiken. Deze basis is geschikt voor voertuigen tot C klasse formaat en moet ook een grote actieradius mogelijk maken. Het MMA platform kan, althans in theorie, verbrandingsmotoren huisvesten. Dit is belangrijk omdat de elektrische belofte tot 2030 een toevoeging bevat: in markten die nog niet klaar zijn voor elektrificatie, zal Mercedes ook na 2030 voertuigen met verbrandingsmotoren blijven aanbieden. 

Mercedes neemt zoals gezegd de Engelse elektromotoren specialist Yasa over. Dit bedrijf staat bekend om zijn axiale flux motoren. Deze zijn voornamelijk voor AMG modellen beste,d en worden gekenmerkt door hun rustige loop, kleine inbouwruimte, lage warmteontwikkeling en zeer hoge koppels. Om de elektrische dienstregeling succesvol te kunnen implementeren, richt Mercedes zich op de ontwikkeling en productie van aandrijftechnologieën in eigen huis. De overname door het in Stuttgart gevestigde bedrijf van de Britse specialist past binnen deze strategie. Met de acquisitie heeft Mercedes haar knowhow op het gebied van axiale flux motoren naar eigen zeggen veiliggesteld.

Bovendien speelt, naast de eigen elektromotoren van Yasa, de verdere ontwikkeling van de elektrische aandrijflijn (eATS) inclusief de elektromotor, transmissiedelen en vermogenselektronica een beslissende rol in de economische efficiëntie van de elektrische transformatie. Vanaf 2024 gaat Mercedes de aandrijflijn produceren in haar fabriek in Zuffenhausen. Samen met partners wil Mercedes via 8 wereldwijd te bouwen fabrieken in haar behoefte aan meer dan 200 GWh aan batterijcapaciteit voorzien. Om dit te doen, moeten gestandaardiseerde batterijen voor meer dan 90 procent geschikt zijn voor alle Mercedes personenauto’s en bestelwagens.

Samen met Sila-Nano (specialist in batterijmateriaal) werkt Daimler ook aan de volgende generatie batterijen met als doel de energiedichtheid te verhogen door een hoger siliciumgehalte op de anode. Dit maakt meer actieradius en kortere laadtijden mogelijk. De zogeheten solid-state batterij is ook verankerd in de strategieplanning. Batterijmodules en -packs worden samengebouwd met Grob, de Duitse wereldmarktleider voor batterijproductie en automatiseringssystemen. Daarnaast is Mercedes van plan een recyclingfabriek voor batterijen te bouwen in Kuppenheim. De start is gepland voor 2023, afhankelijk van de goedkeuring van de autoriteiten.

 

Reageren is niet mogelijk.