Autopilot functie van Tesla in verdachtenbankje

0

Amerikaanse autoriteiten zijn een formeel onderzoek gestart naar de Autopilot functie van Tesla. Daarmee zouden de elektrische auto’s deels zelfstandig kunnen rijden, maar er zijn twijfels over de betrouwbaarheid van de techniek. Tesla heeft nog niet gereageerd.

Daarom kondigt de Amerikaanse toezichthouder NHTSA nu aan de Autopilot software van Tesla te gaan onderzoeken. Sinds januari 2018 zou het systeem verantwoordelijk kunnen zijn voor zeker 11 aanrijdingen. Het gaat om ongelukken in de buurt van plekken waar al een ongeval was gebeurd of een andere calamiteit aan de gang was. De Tesla’s met geactiveerde Autopilot modus reden vervolgens tegen een van de voertuigen aan die al met panne langs of op de weg stonden. Het onderzoek van de NHTSA gaat over auto’s die tussen 2014 en 2021 door Tesla zijn gemaakt. In totaal gaat het om 765.000 exemplaren van het type Model Y, Model S en Model 3.

Bij de 11 crashes, die veelal plaatsvonden toen het donker was, raakten 17 mensen gewond. Er viel één dodelijk slachtoffer te betreuren. De NHTSA heeft de afgelopen jaren met speciale crashonderzoeksteams individuele ongelukken met een Tesla bestudeerd. Het gaat om zeker 30 aanrijdingen waarbij auto’s van dit merk betrokken waren. Daarbij bestaat het vermoeden dat ze verband houden met het Autopilot systeem. Volgens de toezichthouder is bevestigd dat de functie aan stond op het moment dat de aanrijdingen plaatsvonden.

Met geactiveerde Autopilot functie moet een Tesla op termijn volledig zelfrijdend worden. Dat project is echter vertraagd. “Tesla zit op dit moment op niveau 2 van autonoom rijden”, staat in documenten die via de Amerikaanse tegenhanger van de Wet openbaarheid van bestuur zijn opgevraagd. Dit betekent dat de Autopilot functie de auto zelfstandig op de weg kan houden en van rijbaan kan laten wisselen, maar dat is het dan ook. Formeel is er dus sprake van slechts een assistent functie. Daarbij moeten chauffeurs hun handen aan het stuur en hun ogen op de weg houden. Tesla controleert dat via druksensoren op het stuur en waarschuwt bestuurders als zij te lang hun handen van het stuur hebben.

Tesla voegde onlangs ook controle met de camera’s in de achteruitkijkspiegel in voor de Model 3 en Model Y. Die houden de bestuurder automatisch in de smiezen als de Autopilot functie wordt aangezet door de oogbewegingen te registreren. De gegevens die de camera gebruikt, verlaten volgens Tesla de auto niet. Daarmee zou de privacy gewaarborgd zijn. Maar bestuurders die niet opletten, krijgen van de auto wel een waarschuwing. De cameracontrole moet lastiger te foppen zijn dan de stuursensoren. Tesla eigenaren bedachten de afgelopen jaren namelijk verschillende trucjes om zonder meldingen handsfree te kunnen rijden; iets dat de autofabrikant ten strengste afraadt.

Tesla kreeg de afgelopen jaren kritiek dat geen strenger controlesysteem inbouwde omdat het gebruik van die trucjes bekend was. Topman Elon Musk zei eerder dat technieken om de ogen van bestuurders in de gaten te houden niet effectief zouden zijn. Over de techniek van Tesla is veel te doen. Zo ontdekte een bestuurder dit jaar een opmerkelijke fout in de systemen van de Autopilot functie. Zijn auto wilde steeds afremmen op de snelweg. De boosdoener was de (bijna) volle maan aan de hemel. Op Amerikaanse verkeerslichten zit namelijk de kleur felgeel, waar bij ons oranje zit. Het Tesla systeem zag de maan aan voor een verkeerslicht.

De NHTSA beval onlangs alle autofabrikanten om ongelukken met autonome voertuigen of gedeeltelijk geautomatiseerde rij hulpsystemen te melden.

 

Reageren is niet mogelijk.