Peugeot neemt afscheid van tweede generatie 308

0

Bij Peugeot heeft het laatste exemplaar van de tweede generatie 308 de fabriek in Sochaux verlaten. Om dit te vieren, werd er een taart in de vorm van het modellogo gemaakt.

Inmiddels is de derde generatie Peugeot 308, die geproduceerd wordt in Mulhouse, in de showrooms beland. Hoogste tijd voor zijn voorganger om het toneel te verlaten dus. In totaal zijn er sinds 2013 afgerond 1,38 miljoen eenheden van de tweede generatie 308 in Sochaux geproduceerd. Voor de betreffende fabriek is het een belangrijke bladzijde uit de geschiedenis van Peugeot die nu is omgeslagen.

De fabriek in Sochaux gaat zich nu volledig voorbereiden op de komst van de volgende generatie 3008 die de primeur heeft van het nieuwe STLA Medium platform, waardoor het mogelijk wordt om een volledig elektrische versie (e-3008) aan te gaan bieden.

Het laatste exemplaar van de tweede generatie 308, die nog niet verkocht is, sluit een heus succesverhaal af. Het was het eerste model dat zijn naam (of eigenlijk cijfercombinatie) bij Peugeot behield. Er was kritiek op de matige beenruimte achterin en op de omslachtige bediening van bepaalde functies van de zogeheten i-cockpit, maar de tweede generatie 308 bood een opmerkelijk compromis tussen comfort en rijdynamiek. Daarmee heeft hij zichzelf gevestigd als een maatstaf in zijn klasse.

De 308 SW bood hetzelfde, op zich zeer innovatieve dashboard, maar een veel groter interieur en kofferbak. Keerzijde van de medaille was een minder sportief ogende carrosserievorm. Beide koetswerkversies hadden premium aspiraties en dat droeg ook bij aan het verkoopsucces, dat Renault’s zaken geen goed deed. De tweede generatie 308 maakte namelijk een einde aan de suprematie van de Mégane in Frankrijk.

Op Europees niveau is de Leeuwin echter nooit een bedreiging geweest voor zijn belangrijkste rivalen, te beginnen met de Volkswagen Golf. Dat komt ook omdat de Peugeot werd bekritiseerd om zijn gebrekkige betrouwbaarheid, met name vanwege de vele zorgen over de 1.2 PureTech 3 cilinder motor. Autointernationaal heeft daar ook al diverse keren voor gewaarschuwd. Het fragiele blokje is soms al na 100.000 kilometer ‘op’. De generatiewisseling betekent ook het einde van het GTi label bij Peugeot. Het laatste exemplaar van de hete 308 werd geproduceerd in december 2020. 

Reageren is niet mogelijk.