Voortaan met scherpere klauwen: test nieuwe Peugeot 308

0

Stellantis, of eigenlijk diens Franse tak, is momenteel druk bezig met het vernieuwen van haar aanbod in het C segment. Naast verse edities van de Opel Astra en de Peugeot 308, maakt de DS 4 een comeback. Dit trio compacte middenklassers heeft hetzelfde basisfundament.

De nieuwe Peugeot 308 is in vergelijking met zijn voorganger een stuk groter en moderner geworden. In 2023 zal het gamma bovendien worden uitgebreid met een volledig elektrische versie. Tot die tijd zijn alle spotlights gericht op de Hybrid uitvoering die eveneens nieuw is. Maar omdat Autointernationaal het niet zo begrepen heeft op deze gekunstelde en in de praktijk teleurstellende aandrijfvorm, wordt hier de 308 met 1,2 liter turbobenzinemotor getest.

Als eerste Peugeot draagt de nieuwe 308 als embleem niet de vertrouwde leeuw op de neus, maar een schildje met een daarop een abstracte afbeelding van het roofdier. Onderhuids maakt de jongste generatie van de Franse middenklasser gebruik van een aangepaste versie van het zogeheten EMP2 onderstel. De wijzigingen aan deze architectuur maken daardoor de montage van de uit de 3008 en 508 afkomstige stekker hybride aandrijflijn mogelijk. Maar Peugeot wil de nieuwe 308 ook gaan aanbieden in een volledig elektrische uitvoering. Die krijgt een ander type onderstel en komt in 2023 op de markt.

Een merkkarakteristiek designelement van de nieuwe 308 zijn de scherp gesneden, verticale led strips in de voorbumper. Hiervoor moet overigens (net als bij de 208 en 2008) wel worden bijbetaald. Het silhouet is tot aan de C stijl in grote lijnen identiek aan de 308 die vorige week uit productie ging. Aan de achterzijde is er minder sprake van een duidelijke familiegelijkenis met andere Peugeot modellen. Dat komt door het gewijzigde design van de achterlichten. De Fransen kozen voor een agressieve uitstraling van de 308, maar de overvloed aan styling details heeft er toe geleid dat met name het design van de SW uitvoering wel erg ‘druk’ is.

De nieuwe 308 is zoals gezegd een stuk groter dan zijn voorganger. Dat model was een van de kleinste auto’s in zijn segment; een eigenschap die vooral merkbaar was voor volwassen achterpassagiers die onvoldoende plek voor hun benen hadden. Zij worden nu uit hun lijden verlost dankzij een portie groeihormoon die er in geresulteerd heeft dat de wielbasis met 5,5 centimeter toe nam en dat de carrosserie liefst 11 centimeter langer werd. De A stijl werd wat naar achteren verplaatst om de motorkap langer te kunnen maken en zo een sportievere look te creëren. Om dezelfde reden nam de koetswerkhoogte met 2 centimeter af. Desondanks is er volgens Peugeot achterin voor volwassenen voldoende hoofdruimte.

Een overdaad aan lijnen en hoeken in het interieur zorgt er voor dat het binnenin de nieuwe 308 evenmin een saaie boel is. Het dashboard is naar de bestuurder gericht en kent een nieuw multimediasysteem met standaard een aanraakscherm van 10 inch. De basisversie hebben daaronder fysieke knoppen voor de airco zitten. De duurdere uitvoeringen beschikken over een paneel met sneltoetsen. Een digitaal instrumentarium is standaard. Optioneel kan die à la de 208 en 2008 worden voorzien van 3D projectie. Aan de onderzijde van het instrumentarium zit subtiel de Franse driekleur verwerkt. Ook Volvo, Mini en Alpine verwijzen op die manier naar hun land van oorsprong.

In de nieuwe 308 zit je wat lager dan in de editie die nu met pensioen mag. De bestuurder is ingekapseld door het dashboard en beschikt in de midden tunnel over veel opbergruimte. De gebruikte materialen voelen over het algemeen prettig aan. Daarmee wordt de kwaliteitsbeleving, die bij de oude 308 al niet slecht was, naar een nog hoger niveau getild, al is er nog steeds ruimte voor verbetering. Met name rond de middenconsole, die nog niet helemaal van ‘Duits’ niveau is. De kofferbak heeft een volume van 421 liter. Voor wie dit niet voldoende is, heeft Peugeot de stationwagon versie SW in de aanbieding. Die heeft een grotere wielbasis (waardoor hij 27 centimeter langer is) en kan 608 liter aan bagage vervoeren.

De meest opvallende evolutie zit hem in het multimediasysteem. Ongeacht het uitrustingsniveau beschikt elke 308 over een groot centraal aanraakscherm van 10 inch. Dat reageert zeer vlot en is uitgevoerd zoals een smartphone, zodat men het snel onder de knie heeft. Vanaf het niveau Allure komt een tweede scherm de middenconsole opvrolijken. Het is configureerbaar en telt 5 snel knoppen die bij dagelijks gebruik erg praktisch blijken: voorkeursinstellingen voor radio en klimaatregeling zijn via één klik toegankelijk. Dat geldt ook voor de ‘home’ functie van het navigatiesysteem. Fijn is ook dat voortaan alles via het stuur bediend kan worden. Het is dus gedaan met de ‘lolly’ die uit de stuurkolom stak. Al die evoluties blijken echte verbeteringen voor de bestuurder te zijn en het valt niet te ontkennen dat het goed toeven is in de nieuwe 308.

Nu autofabrikanten vol op het orgel moeten voor wat betreft de ontwikkeling en lancering van elektrische modellen, is er minder budget voor het up to date houden van klassieke aandrijfvormen. Dat is ook zichtbaar in het gamma van de nieuwe 308. Dieselen kan alleen met een 130 pk sterke 1,5 liter motor. Rijden op (enkel) benzine is mogelijk in de 1.2 PureTech uitvoering met 110 of 130 pk. Wie meer vermogen wil, is aangewezen op de stekker hybride uitvoering. Die heeft een 1,6 liter benzinemotor als basisunit en is 180 of 225 pk sterk. Op een nieuwe 308 GTi hoeven wij niet te rekenen. Een stekker hybride sportieve versie, naar analogie met de 508 PSE, is wel een mogelijkheid.

Ik kon rijden met de instapversie voor de particuliere markt, oftewel de 1,2 liter 3 cilinder uitvoering van 130 pk. Die is voorzien van een handgeschakelde 6-bak. Deze vinnige motor is geen bom, voldoet prima, ook omdat de versnellingsbakverhoudingen goed gekozen zijn. Hij is aangenaam om mee te rijden en wordt enkel een beetje hoorbaar wanneer de 3-pitter wordt belast. De afstelling van het koppelingspedaal kon wel beter: ik merkten dat het lastig was om soepel van versnelling te wisselen. Wel is de 1.2 PureTech motor lekker zuinig. Ik noteerde een gemiddeld verbruik van 6 liter benzine per 100 km. Wat ik nog niet heb kunnen testen, is de half automatische piloot (Drive Assist 2.0). Die is pas vanaf begin 2022 leverbaar en valt alleen te combineren met een automatische transmissie.

De 308 die nu met pensioen wordt gestuurd, had reeds een uitstekend en vermakelijk weggedrag (zoals wij dat van Peugeot gewend zijn) en zijn opvolger borduurt daar op voort. De rijeigenschappen zijn lichtvoetig en stuurcommando’s worden snel uitgevoerd. De Fransman verbluft wanneer het gaspedaal helemaal wordt ingetrapt. De levendige besturing maakt snelle en precieze richtingsveranderingen mogelijk. Hij is perfect in evenwicht, gaat strak door de bocht en vertoont nooit neigingen tot onder- of overstuur wanneer jij het gaspedaal loslaat. De Fransman lijkt op rails te staan en het kleine stuurwiel vergroot dat dynamische gevoel. Dus er is ongeacht de motorversie steeds sprake van plezier. Wel maakt de langere wielbasis hem iets minder speels. Verder zouden de zelf centrerende eigenschappen van de besturing wel wat sterker mogen. Toch is er al met al is er sprake van een weggedrag dat gekenmerkt wordt door veel brio en dat het effect heeft van een benevelende cocktail. Dat maakt de 308 in de eerste plaats een uitstekende kilometervreter. Hij heeft een goede geluiddemping en verslindt asfalt zonder mokken. Verkeersdrempels en andere grote obstakels worden goed door de ophanging opgevangen. Het veercomfort is dus zonder meer goed. Mijn testauto had 17 inch velgen. Met grotere wielen (zoals bij de GT uitvoering) zal de 308 wat stugger zijn en zullen kleinere oneffenheden zich wel laten voelen.

De prijs van de geteste 130 pk sterke benzine uitvoering van de nieuwe 308 bedraagt 32.490 euro. Voor dat bedrag levert Peugeot de Allure uitvoering. De 308 is dan voorzien van zaken als de karakteristieke dag verlichting in de vorm van ‘slagtanden’ (die tevens fungeren als richtingaanwijzers), een verchroomde grille, verchroomde sierstukken op de achterbumper, 17 inch lichtmetalen velgen in Calgary design, raamlijsten plus de onderzijde van de achterbumper in glanzend zwart, het infotainment systeem i-Connect Advanced Nav, sportstoelen met stof/kunstlederen bekleding, configureerbare i-toggles, geavanceerdere rij hulpsystemen met behulp van radartechnologie, parkeersensoren aan de voorzijde, een 180 graden camera aan de achterzijde en stoffen dashboardafwerking (bekend van de Peugeot 3008). De uitrusting is dus mooi compleet, maar een koopje kan je de nieuwe 308 niet noemen.

 

80%
80%
Awesome

De Peugeot 308 is weer helemaal bij de tijd dankzij een opgewaardeerd interieur en een multimedia systeem dat een stuk gebruiksvriendelijker is dan die van de vorige generatie. De verlengde wielbasis zorgt bovendien voor wat extra beenruimte achterin en maakt de Fransman meer volwassen. Het motoraanbod is zeer beperkt, maar volstaat eigenlijk wel. Ondanks dat er eerder sprake is van 'evolutie' dan van een revolutionaire wijziging, is er al met al sprake van een capabele allrounder die weet te overtuigen en die een vergelijkingstest met marktleider Golf niet hoeft te schuwen.

De 308 is qua design allesbehalve een grijze mus en heeft een prettig onderstel dat zowel dynamisch als comfortabel is. Verder beschikt hij over een goed presterende motor en is hij fraai afgewerkt. Het multimedia systeem laat zich intuïtiever bedienen dan voorheen. Maar Peugeot laat zich wel stevig betalen voor alle verbeteringen. Verder is zijn koppeling lastig te doseren en de besturing zou een sterker zelf centrerend effect mogen hebben. Het drukke dashboard is nog steeds geen schoolvoorbeeld van een goede ergonomie. Maar de 308 heeft andere troeven. Hij kan rekenen op een onderstel waar enkel de mensen van Peugeot het geheim van lijken te kennen. Hij rijdt plezierig, dynamisch en tegelijkertijd comfortabel .

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (25)
    6.7

Reageren is niet mogelijk.