Waarom Volkswagen slapeloze nachten van Hyundai heeft

0

Afgelopen maand wist Hyundai in Duitsland 10.079 auto’s op kenteken te zetten. Daarmee bezette het Zuid Koreaanse merk de 6de plek in de verkoopstatistieken. Hyundai was daarmee het populairste importmerk bij onze oosterburen. Deze status was lange tijd weggelegd voor Skoda, maar die is dus ingehaald in de verkoopstatistieken. Bij de Volkswagen Groep zijn ze dan ook niet blij met deze ontwikkeling.

Vooral omdat het ‘ergste’ (vanuit Volkswagen optiek) nog moet komen. Er moet heel wat aan de hand zijn wil een Duitse autoredactie een model uit eigen land niet aanwijzen als winnaar van een vergelijkingstest, maar elk medium moet erkennen: de Hyundai Ioniq 5 veegt de vloer aan met de Volkswagen ID.4. De Koreaan is op vrijwel elk testonderdeel superieur. Met als gevolg dat de kansen van Volkswagen op met de ID.4 de ‘Auto van het Jaar 2022 te bemachtigen’ definitief verkeken lijken. De Hyundai Ioniq 5 heeft daarentegen uitstekende papieren. Met als gevolg dat niet het ontwerp van Volkswagen voor een elektrische auto in de prijzen zal vallen, maar dat van de Koreaanse concurrent.

Dat is niet het enige waar men zich in Wolfsburg zorgen over maakt. De nieuwe Hyundai Tucson maakt bij vriend en vijand veel indruk. Deze SUV verkoopt inmiddels beter in Europa dan zijn segmentgenoot Volkswagen Tiguan. Dat komt doordat de Tucson een beter totaalproduct is. Menig testredactie omschrijft deze Hyundai als de beste aanbieding in zijn klasse. Hetzelfde geldt voor de i10 en de i20 zaagt heel duidelijk aan de stoelpoten van de Polo. Hoe de nieuwe Bayon zal aanslaan, is nog even afwachten, maar feit is dat de instapprijs ruim 4 mille onder die van de T-Cross ligt. Relatief gezien is dat een slok op een borrel.

Aan de andere kant van het spectrum geldt de Santa Fe als een degelijke en vooral ruime 7-persoons SUV. De Tiguan Allspace, die niet verkrijgbaar is met hybride techniek (mild, normaal noch plug-in) steekt daar maar bleekjes bij af. De Nexo lijdt nu nog een wat kwijnend verkoopbestaan, maar wat als de laadpaal ellende in Europa groter wordt en de consument het spuug zat is om niet te kunnen vertrouwen in probleemloos elektriciteit tappen. Dan kan het waterstof alternatief van Hyundai een verademing zijn. Ondertussen wordt door de Koreanen in Europa het luxe label Genesis in stelling gebracht. De pers is onder de indruk van dit premium merk. Dit betekent dat ook het hogere segment niet langer veilig is voor de aspiraties van de Hyundai Motor Groep.

In Wolfsburg houdt men nu het hart vast voor het jaar 2023 als Hyundai de nieuwe i30 op de markt brengt. Die is dan ruim 3 jaar verser dan de Golf en is daarmee goed gepositioneerd om het zijn Duitse rivaal flink lastig te maken. Als wapens kan de nieuwe i30 niet alleen alle vormen van hybride techniek in stelling brengen, maar ook een veel gebruiksvriendelijker multimedia systeem met minimaal dezelfde functies. Dan wacht de Golf hetzelfde lot als de Up, Tiguan (en Polo).

 

Reageren is niet mogelijk.